Interviu - profil de student antreprenor: Silviu si Laura Martin


Silviu si Laura Martin (foto) au fost pe rand, colegi de facultate, prieteni, soti si parteneri de afaceri. Impreuna cu Bogdan Badea au fondat, in anul 2008, Enovate - o companie de consultanta in resurse umane, de servicii de tehnologie si leadership development.



startups.ro: Care este conceptul afacerii?
Laura Martin: Enovate Romania - spunem si "Romania”, deoarece avem planuri sa ne extindem si la nivel regional in urmatorii ani - este o companie de consultanta in resurse umane, de servicii de tehnologie si leadership development. Avem alaturi parteneri renumiti prin care furnizam clientilor solutii care sa ii ajute sa isi construiasca un business sanatos: Bridge2Think Elvetia, Harvard Business Publishing, Bloomfire, Convo si, de curand, Oracle Romania (pentru sistemele de talent management Taleo). Clientii sunt companii ca Adobe, Astra Zeneca, BCR, GDF Suez, Vodafone, Holcim sau Raiffeisen Bank.
 

De unde v-a venit ideea de business?
Silviu Martin: In toamna lui 2007 am participat la o conferinta in Amsterdam, alaturi de Laura, pe tema eticii in afaceri si a sistemelor anti-coruptie din organizatii. Eram foarte pasionati de acest subiect si ne doream chiar un business in zona aceasta. Pe vremea aceea eram inca studenti si imi aduc aminte ca a fost un efort financiar mare sa ne inscriem la conferinta. Ca sa facem economii, ne-am cazat undeva in afara orasului, intr-un camping. In fiecare dimineata, ne imbracam hainele de business si plecam cu ceva timp inainte spre conferinta, calcand iarba proaspat tunsa din camping. Aratam impecabil si nimeni nu ar fi banuit ca suntem cazati intr-un loc atat de..verde Una peste alta, la conferinta am avut sansa sa intalnim partenerii elvetieni cu care colaboram si acum si care reprezinta Harvard Business Publishing in Europa. Stiti cum se zice - “Fortune favors the bold”.
 

Cine sunt fondatorii afacerii?
Laura Martin: Se spune ca orice poate fi invatat si predat, chiar si antreprenoriatul. Pana la urma, sunt destule autobiografii, studii sau articole in care descoperim ca nu exista o reteta unica, sigura prin care poti deveni un antreprenor de succes. In cazul unora, o ideea inovatoare i-a propulsat, pe altii, carisma lor si usurinta de a se conecta cu alti oameni le-au deschis usile de care aveau nevoie. Poate mai important decat antreprenorul sau ideea este echipa care pleaca la fiecare nou drum in businessul pe care il incepe. Povestea Enovate este despre o astfel de echipa.

Ce ne-a unit inca de la bun inceput a fost o dorinta de a schimba in bine societatea romaneasca. Ne-am propus sa oferim tinerilor cu potential si leaderilor romani instrumente si continut de invatare puternice, testate, dezvoltate de branduri care au confirmat de-a lungul timpului, pentru a-si atinge potentialul maxim in contextele si organizatiile de care apartin.

Toti trei aveam skill-uri si background-uri diferite, ceea ce ne-a ajutat sa acoperim mai multe zone din nevoile unui business aflat la inceput. Eu aveam o experienta puternica de sales dobandita in VIP, Silviu era pasionat de marketing iar Bogdan avea deja experienta in domeniul resurselor umane, lucrand de ceva timp in domeniu.


Care a fost investitia in afacere?
Silviu Martin: Investitia initiala de 5.000 de euro a fost acoperita din rezerve proprii, dar si cu ajutorul familiei. Cel mai important insa, si imposibil de cuantificat, sunt orele si zilele in care am muncit de dimineata pana seara, pana cand am obtinut primul contract. Au fost sapte luni in care am trecut si prin momente grele, in care ne gandeam sa renuntam, pentru ca rezultatele nu apareau.

Cifra de afaceri in primul an de functionare al Enovate a fost in jurul sumei de 10.000 de euro crescand in al doilea an la 100.000 de euro.
 

In ce masura v-a ajutat educatia antreprenoriala din facultate?
Laura Martin: Pentru mine, in Asociatia Voluntari pentru Idei si Proiecte (VIP) si Business Club - comunitate a VIP focusata pe antreprenoriat - a inceput totul. Activitatea mea de aici a fost o prioritate pe parcursul intregii facultati, aproape. Cand spun prioritate, spun multa pasiune, multa pasiune din nou, mult, mult drag de oamenii cu care interactionam, spun multe ore de sedinte si intalniri, multe proiecte, mult knowledge acumulat, multa experienta si experiente.

Activitatea in VIP si Business Club m-a ajutat sa fundamentez primele notiuni in ceea ce in inseamna antreprenoriat. Am invatat notiunile “hard” - cum ar fi planul de afaceri, atragerea finantarii, bugetare etc.), dar si “soft”. Aici am invatat ca se poate, ca avem cu totii sansa sa facem ceea ce ne dorim, ca vom reusi, atata timp cat vrem, incercam, experimentam, cu multa indrazneala, perseverenta si putina naivitate. Contextul pe care il creezi este vital - contextul extern si intern, mental.

Un al lucru important au fost oamenii pe care i-am intalnit de-a lungul acestui drum. Am legat prietenii atat de profunde in VIP si Business Club, incat am 100% incredere in sfaturile pe care le primesc din partea acestor oameni. Majoritatea sunt antreprenori acum. Imi aduc aminte de intalnirile noastre de-a lungul timpului. Erau si sunt adevarate lectii de business. Puneam pe masa problemele pe care aveam si le dezbateam pe rand. Plecam de acolo cu multa incredere si noi perspective. Priceless!

Noi credem ca de acest lucru au nevoie studentii sau tinerii care vor sa devina antreprenori: un context favorabil pe care ei sa il creeze cu multa dedicare, curaj, si disponibilitate sa experimenteze cai neumblate. Responsabilitatea pentru succesul nostru sta in propriile maini si in dibacia cu care stim sa ne construim viitorul.

Contextul pe care il cream fiecare dintre noi inseamna backgroundul nostru, educatia, expunerea pe care am avut-o, reteaua de oameni pe care ii avem alaturi. Ai nevoie de oameni de incredere care sa ofere sustinere si ajutor ca sa slefuiesti o idee, care sa ofere feedback pe parcursul implementarii si perspective noi.

Contextul inseamna starea psihica foarte buna, increderea, care sa te ajute sa alimentezi dedicarea si curajul. Trebuie sa iti dai voie sa experimentezi, si sa inveti din consecinte, bune sau rele. Astfel, ai toate sansele sa ajungi un “game changer”, de care este atat de mare nevoie in societatea in care traim.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.

Acest material face parte din seria "Back2School or Back2Business?", un proiect editorial startups.ro dedicat studentilor antreprenori.


Nu exista comentarii