Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
"A fost destul de greu, pentru ca mici ateliere de letterpress (n.red. - imprimarea literelor in relief) nu au supravietuit in Romania dupa cel de-al doilea razboi mondial. In Anglia si America, astfel de ateliere au existat mult timp. La ei, si acum mai sunt ateliere de letterpress, unde iti poti face carti de vizita sau tipari mici lucrari", spune Ion Georgescu.
In aprilie 2009, ei au achizitionat primul echipament - o presa mica de legatorie, gasita la un targ. Apoi au facut o pasiune din a colectiona echipamente vechi de legatorie si de tipar.
In prezent, Moarea de hartie are in jur de 20 de echipamente de legatorie si tipar vechi, de zeci de ani (din anii '20, '30, '60), de la foste mari tipografii din Romania (Universul, Arta Grafica) si de la mari producatori in domeniu (Karl Krause, Aug Fomm, Josef Anger si fii).
Aceste echipamente le-au reconditionat, fiind functionale, iar pe unele le folosesc. Pentru reconditionarea echipamentelor, Moara de hartie colaboreaza cu un fost mecanic de tipografie, care a lucrat in jur de 35 de ani in domeniu.
Ion Georgescu mentioneaza ca majoritatea echipamentelor le-au cumparat de la tipografii si foste tipografii care nu mai aveau nevoie de acestea, astfel ca pe multe le-au recuperat de la fier vechi. Ei cauta in continure echipamente vechi de legatorie si tipar.
De cand au inceput sa cumpere echipamente, Dana si Ion au strans si o biblioteca de specialitate, pe care o vor amplasa pe peretii atelierului.
Pe langa carti si echipamente, in atelier vor fi afisate si alte obiecte specifice tipografiei: ornamente (Cartea Romaneasca - CR, Scholz, Poppelbaum), litere din lemn si din plastic, facturi originale, obligatiuni, reclame din anii '20, '30 si ‘40, ziare vechi (Universul, 1943 - 1950; Albina Romaneasca, 1840) si afise vechi.
Investitia in afacere
Pana in prezent, investitia in Moara de hartie a fost in jur de 120.000 de euro. Dana si Ion o considera mare, comparativ cu veniturile lor.
Aproximativ trei sferturi din investitie, 90.000 de euro, au fost pentru teren si constructie, provenind dintr-un credit si imprumuturi de la prieteni.
"Cu investitia de pana acum am vrut sa ajungem la nivelul la care putem deschide, arata oamenilor cine suntem si ce facem", spune Ion Georgescu.
Ion Georgescu adauga faptulca au pornit investitia fara a avea un plan de afaceri foarte bine scris.
"Daca as fi scris un plan de afaceri complet, m-as fi luat cu mainile de cap si nu as fi facut nimic, pentru ca piata nu exista si linia de aprovizionare (n.red. - materii prime, precum hartia si cerneala) este ciudata. In momentul in care lucrezi cu pasiune si crezi in ceva, mijloacele de existenta vin", mai spune Ion Georgescu.
Dana si Ion Georgescu nu sunt interesati sa atraga un partener in afacere, desi au avut propuneri, pentru ca este o afacere de familie si pentru ca nu pot garanta succesul, fiind pe o piata cu multe necunoscute.
"Ne-am facut calculele astfel incat sa nu intram in incapacitate de plata, dar nu le putem promite oamenilor marea cu sarea. Daca vine cineva sa ne sprijine, putem gandi modalitati de recompensare, dar nu credem ca varianta de a adauga un partener este una realista", mai spune Ion Georgescu.
Dana Georgescu completeaza ca ei isi canalizeaze atentia pe cat mai multe colaborari cu oameni sau firme interesate de ceea ce fac ei, pentru ca in astfel de relatii partile pot vedea mai usor rezultatul, comparativ cu un parteneriat pe termen foarte lung.
Veniturile Morii de hartie si desfasurarea activitatii
Principalul mod in care cei de la Moara de hartie vor sa obtina venituri este reprezentat de evenimente. Acestea pot avea forma unor circuite turistice in zona
Comana, in care un punct de interes sa fie atelierul Moara de hartie, pe langa alte obiective turistice din zona (manastirea, parcul natural, Fantana cu Nucul - locul in care se spune ca a fost decapitat Vlad Tepes, casa memoriala Gellu Naum). Atelierele sau workshop-urile de specialitate (de legatorie, de hartie manuala, de tiparit si alte mestesuguri) sunt un alt tip de evenimente. Acestea pot tine una sau doua zile.
Alt mod de sustinere financiara se bazeaza pe muzeul Morii de hartie, datorita echipamentelor si obiectelor vechi prezente in atelier.
Venituri pot fi obtinute si din colaborarile pe proiectele facute de fundatii, graficieni, pictori si designeri, precum si din realizarea de carti in editie limitata si de articole din hartie (carti, agende, felicitari etc.).
"Vom tipari carti in editie limitata, in 30, 50 sau 100 de exemplare, pentru bibliofili si colectionari sau oameni care vor sa aiba ceva foarte rar in biblioteca, totul fiind realizat manual", spune Ion Georgescu.
Pentru realizarea de carti, Moara de hartie intentioneaza sa colaboreze direct cu autorii acestora, dar nu exclud editurile.
Pana acum, ei au facut agende, invitatii, diplome, harti si coperti pe hartie manuala.
Pentru a face hartie manuala, materia prima este hartia destinata reciclarii.
"In prezent, focalizarea este lansarea productiei si a serviciilor - vizitele si ateliere de legatorie, hartie manuala si tipar", explica Ion Georgescu.
Dana si Ion spun ca venitul din acest an este insignifiant, pentru ca au preferat sa testeze, sa experimenteze si au lucrat pentru prieteni.
"Anul acesta si anul viitor vor fi de calibrare. Anticipam ca, in fiecare weekend, sa avem cel putin un eveniment si, in timpul saptamanii, sa experimentam diverse lucruri, comenzile, si, incet - incet, restaurarea echipamentelor, pentru a le putea folosi", detaliaza Ion Georgescu.
Moara de hartie n-are angajati, dar, in functie de proiecte, alaturi de Dana si Ion lucreaza alti cinci colaboratori. In prezent, ei cauta un masinist, care sa opereze o masina de tiparit Heidelberg.
Activitatea Morii se desfasoara pe firma Sensum, infiintata acum patru ani, pentru a face reproduceri dupa harti vechi.
Din toamna acestui an, cei de la Moara de hartie au inceput demersurile pentru a infiinta, pe langa firma, o asociatie, pentru promovarea mestesugurilor.
Promovarea afacerii
Organizarea de evenimente si vizite la atelier reprezinta atat o modalitate de sustinere financiara, cat si o modalitate de promovare.
"Ne-am propus ca in fiecare luna sa venim cu un eveniment inedit", spune Ion Georgescu.
Dana Georgescu adauga faptul ca, in mai putin de trei luni, peste 500 de oameni au participat la evenimentele si atelierele organizate, multi dintre participanti incepand sa-i promoveze in randul cunostintelor lor si sa scrie despre ei.
"Momentan, in etapa de dezvoltare in care suntem, lucrurile merg bine, avem un feedback foarte bun din piata, care ne-a depasit asteptarile", mai spune Dana Georgescu.
Pentru a se promova mai mult, cei de la Moara de hartie se vom concentra pe promovarea online, dar nu numai.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Moara de hartie este o afacere de familie lansata de doi pasionati de carti, hartie si caligrafie - Dana si Ion Georgescu.
Activitatile de la Moara sunt realizarea de hartie manuala, tiparirea si legarea de tiparituri, organizarea de ateliere de profil, prezentarea echipamentelor si obiectelor vechi de legatorie si tipar.
Hobby-ul celor doi a inceput sa devina business anul trecut, cand au decis sa construiasca o cladire pentru a-si continua activitatea.
Investitia in afacere este de 120.000 de euro, din care 90.000 de euro din imprumuturi de la prieteni si credite.
Din toamna acestui an, cei de la Moara de hartie au inceput demersurile pentru a infiinta o asociatie pentru promovarea mestesugurilor.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 08 Noiembrie 2011 la ora 14.40