Networking-ul ca afacere
Reteaua de potentiali clienti sau parteneri cu care interactionezi este foarte importanta pentru compania ta. Multi stiu asta, dar putini folosesc relatiile sociale pentru promovare sau vanzari. Un antreprenor s-a hotarat sa exploateze aceasta nisa si a lansat un business prin care sa ii invete pe oamenii de afaceri cum sa utilizeze conceptul de networking.
In cei zece ani de cariera in domenii precum vanzari, IT sau imobiliare, Ciprian Trandafirescu (foto) s-a folosit foarte mult de networking pentru a obtine referinte si clienti. Asa a invatat ca sistemul functioneaza foarte bine. Ce-i drept, asta nu se intampla in Romania, ci in Canada, tara in care a locuit si a lucrat timp de cinci ani (2002 - 2007).
El da exemplul periodei cand activa in domeniul imobiliar in Canada si facea networking cu oameni din industrie, atat pentru formarea si educarea continua din punct de vedere profesional, cat si pentru schimbul de lead-uri si oportunitati.
“Acolo oamenii au inteles ca este mult mai bine sa schimbi informatii, nu sa le pastrezi. Daca nu le poti fructifica tu, este mai bine sa le foloseasca altcineva iar in schimb vei primi si tu din partea lor lead-uri pe care le poti utiliza. In Canada piata este foarte competitiva si networking-ul este asociat cu un canal de promovare si vanzare unde gasesti clienti”, explica Ciprian Trandafirescu, manager Kingstone Group.
De avantajele netwoking-ului a beneficiat insa si dupa ce a revenit in tara, in urma cu doi ani. Pentru ca avea o retea foarte extinsa de contacte in Romania, a fost foarte usor de gasit de catre companiile pentru care ar fi fost un potential angajat.
“A existat o perioada mare de timp cand primeam cate o oferta buna pe saptamana, fara sa am un profil public pe un site specializat in recrutare, ci doar unul pe LinkedIn”, mai spune Ciprian Trandafirescu.
Dupa ce a lucrat doi ani in domeniul imobiliar din Romania, contextul actual din piata l-a facut sa se gandeasca la o noua directie profesionala si asa a revenit asupra experientei pe care o are. Pentru ca stia deja cat de important este networking-ul, mai ales intr-o perioada economica precum cea de acum, s-a hotarat sa incerce sa faca un business din asta si sa lanseze o companie care sa ii invete pe romani cum sa isi utilizeze relatiile de business.
Contextul din piata
Deocamdata, in Romania, networking-ul nu este perceput la scara larga drept o unealta de business - unii oameni de afaceri il asociaza mai degraba cu o pierdere de timp, decat cu un timp investit in afacere.
Ciprian Trandafirescu spune insa ca a observat deja o schimbare in comportamentul managerilor si antreprenorilor romani. Si cu cat acestia vor vedea rezultatele concrete pe care le obtin in urma networking-ului, vor dori sa faca asta in continuare.
“Din pacate, romanii asociaza networking-ul cu o activitate sociala de timp liber, nu vad valoarea de business. Ce trebuie sa inteleaga este ca atunci cand faci networking, nu inchei o afacere a doua zi. Este ceva ce trebuie facut permanent si consecvent, dar care iti aduce beneficii pe termen lung. Unii nu stiu ce inseamna networking-ul si de asta nu il folosesc. Aici intra rolul meu”, explica managerul Kingstone.
Din punct de vedere al tipului de companie, el spune ca antreprenorii tind sa fie mai inclinati spre networking, fata de angajatii din multinationale. Ciprian Trandafirescu considera ca angajatii din multinationale nu au nevoie neaparat de networking pentru business, deoarece sunt obisnuiti sa primeasca oportunitati prin reteaua din care fac parte - cei mai deschisi dintre ei sunt cei din vanzari, resurse umane si top management. Inclinati spre networking sunt si cei care lucreaza in consultanta sau training - o mare parte dintre ei fac networking, chiar daca nu constientizeaza asta.
In plus, la fel ca in afara tarii, exista firme din Romania in care networking-ul este trecut in fisa postului unui manager, drept o activitate pe care este obligat sa o desfasoare.
“Acest lucru nu se intampla doar in companiile straine din Romania, ci si in cele locale, dar in care fondatorii au avut legatura cu pietele din afara. Toate ofertele de posturi de top management pe care le-am primit de cand am revenit in tara aveau componenta de networking”, spune Ciprian Trandafirescu.
Inceputul afacerii
Antreprenorul spune ca cererea de parteneriate pe care a avut-o in ultimele trei luni i-a confirmat faptul ca este nevoie de un astfel de business pe piata si asa a decis sa inceapa o companie dedicata networking-ului profesionist.
De altfel, primul pas in afacere a fost sa obtina feedback din partea membrilor din reteaua lui. Iar dupa ce a avut loc primul eveniment, reactiile oamenilor de afaceri au fost incurajatoare.
“Am inceput activitatea acum o luna, cand am organizat si primul eveniment. Inainte de asta am creat grupuri pe LinkedIn si am lucrat extensiv sa imi cresc reteaua de cunostinte. Mi-am petrecut tot timpul liber pentru asta”, spune Ciprian Trandafirescu.
Antreprenorul spune ca are intr-adevar avantajul ca intra pe o nisa neacoperita, insa si dezavantajul ca trebuie sa depuna un efort mai mare pentru promovarea conceptului si dezvoltarea pietei. Tocmai de aceea a si ales sa organizeze mai intai o serie de evenimente generaliste, in care sa explice mai multor oameni conceptul de networking, decat sa incerce sa faca acest lucru luand fiecare firma, manager sau antreprenor in parte.
Conceptul de business
Fata de alte evenimente organizate in piata, conceptul celor realizate de Kingstone se bazeaza exclusiv pe networking. In targetul afacerii lansate de Ciprian Trandafirescu se afla doar managerii si antreprenorii romani.
“Mai toate evenimentele din piata sunt ancorate de un alt subiect, nu de networking. Oamenii sunt atrasi sa mearga acolo pentru ca este vorba de o lansare, de o gala, de o festivitate de premiere iar partea de networking nu este promovata”, explica Ciprian Trandafirescu.
Tocmai de aceea, el a stabilit de la inceput ca scopul evenimentelor pe care le organizeaza este networking-ul. Iar beneficiul suplimentar care sa ii atraga pe oamenii de afaceri va fi prezentarea unui subiect legat tot de networking, astfel incat sesiunile sa fie un mix intre un mini-training si practica.
“De obicei, oamenii sunt refractari la schimbare si de aceea am pastrat si partea de prezentare - pentru ca evenimentul sa fie apropiat de conceptul cu care sunt familiari”, spune Ciprian Trandafirescu.
Afacerea sa va fi dezvoltata pe doua directii legate de networking - organizarea de evenimente si consultanta.
Unele evenimente vor fi generice, de educare a pietei. La acestea pot sa participe manageri si antreprenori din orice domeniu de activitate. Altele vor fi personalizate pentru anumite companii si industrii. De exemplu, un eveniment pentru o firma care ar dori sa cunoasca potentiali clienti sau parteneri – iar participantii ar urma sa fie selectati inainte, in functie de targetul companiei respective.
Accesul la toate evenimentele organizate va fi pe baza unei taxe de participare. Antreprenorul spune ca a luat aceasta decizie pentru ca atunci cand platesc, oamenii de afaceri vin cu anumite asteptari legate de calitatea evenimentului, dar si cu o anumita responsabilitate.
“La diversele lansari de produse, gale, decernari de premii, poate sa vina oricine, iar eu am vrut sa exclud asta din start. In plus, vreau sa ii invat ca networking-ul este o unealta de business pentru care trebuie sa platesti - este un canal de promovare si vanzare”, explica Trandafirescu.
Linia de business de consultanta este dedicata firmelor care au nevoie sa isi creasca portofoliul de clienti sau parteneri si apeleaza la el, ca mijlocitor.
“Serviciile personalizate ar fi generarea de lead-uri sau stabilirea de intalniri in care sa fiu mijlocitor intre firme si potentiali clienti sau parteneri. Prin mine ei gasesc usa pentru a ajunge la targetul lor, iar eu devin un evanghelist al lor”, explica Ciprian Trandafirescu.
Investitia in start-up
Managerul Kingstone spune ca investita cea mai mare in acest tip de afacere este timpul.
“Imi petrec in jur de 14 - 16 ore pe zi comunicand permanent cu cei din reteaua mea, atat online, cat si offline”, explica Trandafirescu.
Pana acum el a lucrat in principal singur, dar a apelat si la colaboratori externi in anumite situatii, de exemplu, pentru organizarea evenimentelor. Referitor la investitia initiala in afacere, antreprenorul spune ca aceasta nu a fost inca finalizata, dar costurile sunt legate de elemente precum spatiul pentru eveniment sau promovare.
In perioada urmatoare va lansa o serie de campanii tip PPC (Pay Per Click) pe LinkedIn, campanii AdWords pe Google, e-mail marketing, precum si alte modalitati de promovare.
“Mare parte din promovarea initiala a fost facuta prin reteaua mea de cunostinte. Practic, si afacerea mea se bazeaza tot pe networking. Baza celor care vin la evenimente este formata din persoane din reteaua mea si din grupurile mele pe LinkedIn - cel mai mare este grupul Romanian Managers, cu aproximativ 1.100 de utilizatori, din care in jur de 800 sunt activi. Iar grupul creste cu aproape 150 de membri pe saptamana”, spune Ciprian Trandafirescu.
De altfel, antreprenorul spune ca fara componenta online, networking-ul nu s-ar putea face la un nivel atat de extins precum iti ofera posibilitatea retelele de tip LinkedIn.
“Daca nu exista o platforma online, ar fi fost foarte complicat sa creez o coeziune intre atatia oameni”, spune Trandafirescu.
Dezvoltarea
Pentru ca feedback-ul in urma primului eveniment organizat a fost incurajator antreprenorul a pregatit deja o a doua sesiune de networking, tot in Bucuresti.
In perioada urmatoare, in afara de evenimentele cu un caracter general, la care sunt invitati sa participe manageri si antreprenori din diverse domenii de activitate, el va organiza si sesiuni dedicate anumitor industrii. Iar pana la sfarsitul anului va lansa si va avea active ambele directii de business - evenimente si consultanta.
“Am initiat deja grupuri de manageri si antreprenori din anumite zone geografice din tara, pentru a organiza evenimente si in afara Bucurestiului. Pana la sfarsitul lui 2009 vreau sa am cel putin cate un eveniment organizat in primele sase orase din tara, din punct de vedere al numarului de locuitori”, spune Ciprian Trandafirescu.
Avand in vedere ca networking-ul este foarte important si pentru propria afacere - trebuie sa pastreze legatura cu toti cei din reteaua lui, Ciprian Trandafirescu intentioneaza sa isi formeze si o echipa dedicata. Aceasta ar urma sa se ocupe in special de partea de evenimente.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.