Profit din desene animate
La nici 24 de ani, Bogdan Hossu vrea sa dea lovitura prin lansarea pe piata a unui serial de desen animat inovator, care va avea o componenta educationala. Daca totul merge bine, antreprenorul se asteapta ca in patru ani sa ajunga la o cifra de afaceri de 5 milioane de euro, dupa difuzarea pe posturile de televiziune a celor 4 sezoane programate.
Cifra de afaceri pe care Bogdan Hossu spera sa o obtina cuprinde toate veniturile adiacente, inclusiv pe cele din comercializarea de obiecte promotionale precum ghiozdane sau papusi cu personajele desenului animat.
“In primul episod, eroul principal isi pierde memoria si trebuie sa invete totul de la inceput, iar o data cu el si telespectatorii vor invata lucruri interesante”, explica pentru startups.ro Bogdan Hossu, care doreste ca prin acest serial sa le induca copiilor responsabilitatea sociala si depasirea limitelor prin cunoastere.
Bogdan Hossu si-a inceput cariera antreprenoriala la sfarsitul liceului. Impreuna cu un coleg, a hotarat sa demareze un proiect in domeniul pe care s-au specializat - informatica. Insa, abia dupa un an, cand au capatat experienta, cei doi au inceput lucrul la proiect.
Era vorba despre un program de matematica, care rezolva problemele pentru copii. A aparut astfel “Asistentul de matematica”, un program interactiv de invatare pe calculator, creat pentru a usura munca elevilor, parintilor, dar si a profesorilor. Cei doi antreprenori au participat la cateva concursuri, in scopul obtinerii de finantare si, la finalul lui 2006, au reusit sa obtina 5.000 de euro, pentru lansarea afacerii.
La inceputul lui 2007, era infiintata si firma Wise Software, prin care sa fie derulat proiectul, iar in vara aceluiasi an, produsul era scos la vanzare. Anul urmator, in octombrie, asociatul lui Bogdan a parasit compania si, din acel moment, Wise Software este detinuta in totalitate de Hossu.
Ideea desenului animat
Bogdan Hossu spune ca i-a fost destul de greu sa se impuna pe piata softului educational, pentru ca exista o concurenta foarte mare. Astfel, in 2008 s-a gandit sa se extinda si spre un alt domeniu de activitate - modelare si animatie.
“Am creat mai multe campanii publicitare pentru mai multe firme si, mai nou, avem un film de desen animat. Am zis sa ne extindem catre domenii care nu sunt dezvoltate in Romania. Sunt doar cinci companii care ofera animatie de calitate acceptabila si credem ca putem sa facem lucruri mai bune. De aici si ideea serialului”, spune antreprenorul.
Nu doar conditiile din piata au determinat aparitia ideii desenului animat - antreprenorul este pasionat de domeniul SF si in martie 2008 s-a apucat sa scrie scenariul.
“Am scris povestea serialului (50 de episoade) si m-am gandit sa fac o echipa care sa realizeze acest serial. Mi-am dat seama ca nu exista o echipa destul de experimentata care sa poate sa-l faca la nivelul pe care il doream eu si am decis sa luam niste studenti si sa-i formam, ca sa poata sa faca acest serial”, explica Hossu.
Asa a inceput afacerea pe acest segment. Sediul exista deja, iar aparatura necesara a costat in jur de 10.000 de euro. Intre timp, proiectul educational “Asistentul de matematica” continua sa se vanda in scoli si prin intermediul mai multor distribuitori din tara.
Conceptul afacerii
Bogdan Hossu spune ca vrea sa creeze primul serial 3D realizat in totalitate in Romania. Pentru difuzarea desenului animat, el se afla in negocieri cu mai multe posturi de televiziune, atat de nisa, cat si generaliste. Cele mai interesate de proiect au fost posturile mari.
“In baza proiectului, am discutat cu mai multe televiziuni si se pare ca pana in vara vom avea un contract semnat cu una dintre ele. Desenul animat va fi scos pe piata in 2010”, mai spune Hossu.
Serialul este gandit pe o durata de 5 ani si este conceput sub forma a 4 sezoane de cate 12 episoade de 10 minute. Targetul este format din copii cu varste intre 6 si 12 ani.
Nu au fost inca stabilite toate elementele derularii afacerii, dar vanzarea va fi facuta pe bucati din serial iar contractul se va face cu o singura televiziune pe un singur sezon.
“Ca si in cazul filmelor, marile profituri nu se fac din vanzarea biletelor, ci din vanzarea drepturilor de autor pentru alte produse, precum ghiozdane, creioane, sepci, tricouri. Atata timp cat personajele sunt iubite, copiii vor simti nevoia de apartenenta, vor vrea sa aiba acel personaj cu ei si ei sau parintii vor cumpara acele produse”, spune antreprenorul.
Hossu spera ca pana la sfarsitul acestui an Wise Software sa ajunga la o cifra de afaceri de 300.000 de euro, suma ce include toate proiectele. Dintre acestea, desenul animat este preponderent, detinand o pondere de aproximativ 40% - 50%.
Concurenta in domeniu
“Exista doi, maxim trei producatori de desen animat, in principal pentru strainatate. Daca vorbim de canalele internationale, toate studiourile lor de desen animat sunt situate in Asia, unde costurile sunt foarte mici, iar posturile Tv fie nu-si permit sa aiba un studio, fie nu sunt interesate sa produca un desen animat. Televiziunile de la noi cumpara in principal pachetele deja facute in afara”, explica Bogdan Hossu.
Antreprenorul declara ca poarta negocieri cu televiziunile de la noi inca din luna noiembrie, anul trecut, si a fost o munca dificila sa le convinga. Atuu-urile proiectului au fost conceptul si personajele create in urma unei cercetari efectuate pe 500 de elevi.
“Am descoperit ca la varsta lor valorile pe care le cauta intr-un desen animat sunt umorul, aventura si eroismul. Si, prin introducerea unei palete largi de stereotipuri si situatii, noi cuprindem toate aceste valori pe care copii le cauta”, marturiseste antreprenorul.
Printre obstacole, Hossu mentioneaza resursa umana competenta si, de aici, crearea echipei.
“Cel mai mare obstacol a fost crearea echipei, de opt persoane, pentru ca nu exista oameni buni in Romania si, la inceput, a fost destul de greu sa-i gasesc pe cei mai buni, pentru a crea trailer-ul. Odata ce modelele sunt create, singurul obstacol il reprezinta animatia, care se repeta la fiecare episod”, spune el.
In ceea ce priveste piata, antreprenorul sustine ca potrivit statisticilor, industria media va creste cu 6,6 % anual, pana la cifra de 2,2 trilioane dolari in 2012. Este vorba de piata internationala de animatie, unde sunt incluse nu doar desenele animate, ci si efectele speciale, realizarea de reclame Tv si grafica pentru jocuri.
Alte proiecte
In viitor, antreprenorul intentioneaza sa intre si pe piata de publicitate, mai ales pentru castigurile financiare.
“Ne orientam catre publicitate si ne vom axa serviciile in principal catre piata din Occident, pentru ca la noi costurile sunt mai mici. Putem avea aceeasi calitate la jumatate de pret”, declara Hossu.
Compania se ocupa si cu modelarea 3D. Unul dintre proiecte a fost un complex rezidential, pentru care animatorii au creat designul interior si exterior al cladirii. In plus, firma are un proiect in domeniul energiei eoliene, pentru care va accesa fonduri europene.
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.