Rowmania - vaslind spre antreprenoriat
Uniti de dorinta de a promova un alt fel de turism in zona Deltei Dunarii, Ivan Patzaichin, multiplul campion la canoe, si Teodor Frolu, directorul companiei de comunicare DC Communication, au lansat un proiect de antreprenoriat social bazat pe ecoturism si pe un nou tip de ambarcatiune din lemn: canotca.
Ivan Patzaichin (foto - in dreapta) si Teodor Frolu (foto - in stanga) s-au cunoscut anul trecut, in iunie, la Festivalul Gastronomic si Etno-cultural "D'ale gurii Dunarii", organizat de Salvati Dunarea si Delta, ambii fiind in juriu.
Atunci si-au dat seama ca au interse comune si s-au gandit cum ar putea colabora, astfel incat sa faca ceva benefic pentru Delta Dunarii si oamenii de acolo, propunand un mod nou de a face turism. In vara anului trecut, au pus bazele proiectului Rowmania iar cateva luni mai tarziu, in noiembrie, au infiintat Asociatia “Ivan Patzaichin - Mila 23”, alaturi de cativa sateni.
Scopul lor este de a oferi o alternativa la turismul clasic, realizand o ambarcatiune speciala si trasee pentru barcile din lemn, care permit practicarea ecoturismului.
"Romania, daca are nevoie de ceva, are nevoie de proiecte si de modele care sa te faca sa-ti recapeti increderea in tine si ca se pot face lucrurii extraordinare cu resursele si oamenii locului", spune pentru startups.ro Teodor Frolu, directorul companiei de PR si comunicare DC Communication si unul dintre initiatorii Rowmania.
Teodor Frolu "a invatat" sa vada Delta Dunarii asa cum trebuie acum patru - cinci ani. Impreuna cu un prieten care locuieste in Germania si realizeaza documentare despre natura, a participat la un traseu in care cinci canoe au facut in sapte zile, in jur de 140 km, pe canalele Deltei. Apoi, a facut acest lucru an de an, astfel ca descoperit in Delta locuri, trasee, oameni si povesti interesante
"Acest gen de a consuma Delta este cu totul diferit, pentru ca este ca si cum ai merge la picior - canoea merge cam cu 5 km/ora (viteza cu care merge Dunarea la vale) si ai o cu totul alta relatie cu natura bruta", spune Teodor Frolu.
Cum functioneaza proiectul Rowmania
Proiectul Rowmania are trei piloni. Primul este numele sub care se desfasoara campania, Rowmania (Teodor Frolu a creat numele, iar Headvertising, unul dintre partenerii asociatiei Ivan Patzaichin - Mila 23, logo-ul).
Al doilea pilon al proiectului este infrastructura: crearea de trasee pentru barcile de lemn.
Pentru acest pilon, cei de la Asociatia "Ivan Patzaichin - Mila 23" au creat canotca (o imbinare intre alte doua tipuri de barci: canoea si lotca). Canotca a fost realizata in atelierul Geneza), din Tulcea, si a fost lansata in primavara acestui an, fiind primul proiect sub marca Rowmania.
"Atelierul acesta este cam singurul din Tulcea care mai stie sa faca barci din lemn. Am facut un joint - venture cu ei si lucram la un proiect prin care sa dezvoltam un atelier scoala. Incercam sa readucem tinerii catre meseria de marangoz (n.red. - cel care face barci din lemn), care aproape s-a pierdut. Inca nu am gasit forma de finantare, dar cautam solutii", precizeaza Teodor Frolu.
Al treilea pilon al proiectului Rowmania este platforma, deschisa colaborarii.
"O campanie de promovare de succes si o infrastructura inovativa vor atrage un alt tip de turist in Delta. Beneficiarii proiectului sunt foarte multi, in special localnicii, dar si administratiile locale sau ONG-urile care activeaza in zona. De exemplu, dorim sa incurajam si sa ajutam localnicii in a dezvolta servicii de calitate pentru ecoturism, dar pastrandu-si identitatea si gospodaria clasica. Acesta este un obiectiv pe care nu-l vom putea realiza singuri, asa incat incercam sa sprijinim acele organizatii sau initiatve ce promoveaza acest tip de dezvoltare economica a zonei", detaliaza Teodor Frolu.
Prin acest al treilea pilon, Rowmania intentioneaza sa promoveze “slow turismul”, in care, spre deosebire de turismul de weekend, turistul petrece mai mult timp in zona respectiva si este interesat sa consume produsele si serviciile locale.
"Din cat cheltuieste turistul de weekend, aproape jumatate este dat pe benzina, pentru alegat prin Delta. Foarte putini bani din ceea ce cheltuieste raman in localitate, in zona. Pe cand turistul lent se bucura in primul rand si are apetit pentru ceea ce i se ofera original, de natura sau ceea ce este local", explica Teodor Frolu.
Pentru a fi realizata unitar, Rowmania a inceput sa fie dezvoltata pe toti cei trei piloni, acestia impletindu-se in anumite proiecte.
Cum se dezvolta Rowmania
Pentru pilonul de promovare si branding al Rowmania, Asociatia "Ivan Patzaichin - Mila 23" planuieste doua evenimente. Primul este Festivalul International al Barcilor cu Vasle, desfasurat luna aceasta, cu intentia de a deveni un festival anual.
Al doilea proiect din pilonul de promovare este concursul de inovatie "Bicicleta apelor", al carui scop este de a stimula echipe multidisciplinare sa creeze ambarcatiuni care merg prin forta umana.
Concursul va fi lansat in octombrie, in centrele universitare mari, adresandu-se tuturor, iar premierea se va face in primavara.
"Acesta este un eveniment urban, ceea ce este foarte important. Noi avem infrastructura si tot ceea ce dezvoltam este in zona rurala, dar clientul este in urban si atunci incercam sa facem aceasta legatura, care nu este doar una de marketare, ci este una ce poate dezvolta inovatia, conexiuni intre cele doua lumi, care sa duca la dezvoltare si intr-o parte si in alta", explica Teodor Frolu.
Cum vor putea fi parcurse traseele
Pentru dezvoltarea infrastructurii de trasee in Delta Dunarii, se vor realiza centre de inchiriere a canotcilor.
"Seamana cu miscarea de folosire a bicicletelor", spune Teodor Frolu.
Pentru un astfel de centru este nevoie de un teren cu o suprafata de minim de 1.000 mp, pentru a putea obtine finantare, care sa fie vizibil, langa apa, si sa nu fie pe canalele principale.
"Constructiile vor fi din lemn, cu un birou de inchiriere, conectat la internet si tot ceea ce trebuie pentru rezervari si depozite de echipamente. Este un sistem modular si mai are un turn cu rol de semnalizare", mai spune Teodor Frolu.
Investitia initiala intr-un centru este de aproximativ 60.000 de euro, pentru constructie si achizitionarea a zece canotci.
Cei de la Asociatia "Ivan Patzaichin - Mila 23" au identificat cateva terenuri, pe care vor sa le concesioneze de la primariile locale.
"Ideea noastra este ca fiecare centru sa fie administrat de o alta organizatie non-guvernamentala cu proiecte in Delta. Ne dorim sa fim un fel de coach si de facilitator de dezvoltare, dar nu sa fim noi administratorii - Asociatia Ivan Patzaichin, WWF (World Wide Fund for Nature) sau Salvati Delta, ci sa-i invatam pe cei de acolo sa administreze si noi sa avem grija sa se respecte strategia sau sa-i ajutam cand intra intr-un impas. Este o activitate economica pentru oamenii de acolo. Valoarea reala pe care o dau aceste centre este in business-ul pe care-l creeaza in jurul lor, adica cei de acolo vin cu pensiuni, servicii de tot felul, dar subscrise conceptului de ecoturism", descrie Teodor Frolu modelul de afaceri.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Initiatorii Rowmania sunt multiplul campion la canoe Ivan Patzaichin si omul de comunicare Teodor Frolu, prin Asociatia "Ivan Patzaichin - Mila 23".
Scopul lor este de a oferi o alternativa la turismul clasic, realizand o ambarcatiune speciala si trasee pentru barcile din lemn, care permit practicarea ecoturismului.
Rowmania are trei piloni: brandul sub care se desfasoara campania, infrastructura - trasee pentru barcile de lemn si o platforma, unde mai multi parteneri pot colabora.
Pentru dezvoltarea proiectului, urmeaza sa fie lansate centre de inchiriere a canotcilor.
Pentru realizarea proiectelor, cei de la Asociatia "Ivan Patzaichin - Mila 23" cauta finantare, fiind in discutii cu unele firme.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.