Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

Atra a castigat si un premiu la Anuala de Arhitectura Bucuresti, din acest an, la sectiunea Arhitectura, categoria social - culturale. Proiectul a fost realizat de Tecon Design, cabinet de arhitectura care a mai castigat un premiu la Anuala de Arhitectura, tot cu un proiect realizat pentru trei din partenerii de la Top Resorts care sunt implicati in PowerNet (proiectul castigator a fost cladirea de birouri Futura Office Building, unde sunt sediile a doua din cele patru firme aflate sub umbrela Power Net Consulting).

Cladirea Futura are o suprafata de 1.000 mp si a fost construita in perioada 2004 - 2006, cand cei de la PowerNet cautau sa-si adune firmele in acelasi sediu.

In cele patru companii in care sunt actionari Emil Munteanu, Eduard Dimitriev si Stefan Mustata lucreaza in jur de 50 de persoane.

Pe langa acestia, Top Resorts are opt angajati, cei mai multi fiind din zona Valea Doftanei.

Investitia in proiect
Investitia in Atra a fost de un milion de euro, fiind calculata doar cea facuta pana la inceputului lunii august, anul acesta.

Costurile de constructie au crescut cu 15% - 20%, fata de cele estimate initial.

Emil Munteanu spune ca acest lucru este normal, deoarece pe parcurs se mai pot schimba solutiile de constructie, in functie de preturile de pe piata si de alte situatii neprevazute.

"O modificare de buget a venit din prima zi, pentru ca in loc de pamant am dat de stanca  si trei saptamani s-a sapat in continuu, in conditiile in care estimarea initiala era de doua zile. N-am modificat proiectul, dar s-au ridicat costurile, pentru ca isi estimase constructorul niste costuri, zile, oameni si utilaje si s-au schimbat radical", detaliaza Emil Munteanu.

In jur de 20% din proiect, aproximativ 200.000 de euro, a fost finantat prin fonduri europene - masura 313 "Incurajarea activitatilor turistice" din cadrul Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurala (FEADR).

Pana in prezent, Top Resorts a primit trei sferturi din fondurile europene solicitate.

Emil Munteanu mentioneaza ca probleme cu fondurile europene apar pentru ca cei responsabili sunt stricti si rigizi cu actele si cu orice mica modificare din santier.

"La un moment dat, pentru a se aproba o factura, o cerere de plata, am avut trei inspectii - una de la Ploiesti, una de la Targoviste si una de la Bucuresti. Trebuie sa te duci de trei ori in santier, sa le arati de trei ori acelasi lucru, sa discuti de trei ori cu trei echipe. Aceste fonduri sunt alocate mediului rural. Cum ar putea obtine cineva din mediul rural aceste fonduri? In conditiile in care noi aveam experienta si putere, si economica, si financiara, si tot ne-am chinuit", subliniaza Emil Munteanu.

Managing Partner-ul Top Resorts estimeaza ca investitia va fi recuperata in aproximativ 15 ani.

"Urmatoarea investitie in Atra va fi, probabil, un ponton pe care anul acesta nu l-am mai facut, pentru ca nivelul lacului a fost scazut. De la 1 martie incolo, business-ul ar trebui sa-si scoata singur cheltuielile, sa ajunga la break-even. Nu va trece pe profit, mai ales ca este destul de greu, sunt amortizari, amortizarea cladirii in sine este destul de mare, si avem niste taxe si impozite foarte mari, chiar in localitate", explica Emil Munteanu.

Rezultatele din acest an
Rata de ocupare a hotelului in acest an a fost de  60% - 70%, in august si septembrie.

"A fost destul de mare, tinand cont ca eram o unitate noua, dar am nimerit bine, in perioada concediilor. Adunat si cu faptul ca luasem, cu doua - trei saptamani inainte, premiul la Anuala de Arhitectura, toate acestea ne-au ajutat si am avut un grad de ocupare destul de bun pentru un start-up", spune Emil Munteanu.

In octombrie si noiembrie, gradul de ocupare s-a redus in zilele saptamanii, dar weekend-urile sunt rezervate inclusiv in ianuarie.

"Vrem sa ne specializam, sa trecem in zona de corporate pentru zilele saptamanii si sa aducem din ce in ce mai multe companii sa-si organizeze management meeting-uri, sedinte pe departamente, mini teambuilding-uri, workshop-uri. Companiile au inceput sa vina catre noi singure, in primul rand, si, in al doilea rand, lucram cu agentiile de turism si cu diverse agentii de organizare de evenimente", adauga Emil Munteanu.

La Atra au fost deja organizate evenimente corporate, intentionand sa se faca si alte tipuri de evenimente, precum petreceri, workshop-uri de o zi, lansari si expozitii.

Cele mai multe solicitari pentru evenimente corporate au fost din partea firmelor din Bucuresti, urmate de cele din Ploiesti si de cele din Brasov.

De asemenea, pe segmentul persoanelor fizice, Atra a atras si turisti straini. Pentru a atrage mai multi turisti straini, Top Resorts intentioneaza sa colaboreze cu agenti internationale, precum TUI.

Alte proiecte
Cei patru actionari de le Top Resorts se gandesc sa mai dezvolte si alte proiecte similare cu Atra, in alte zone ale Romaniei, cu acelasi specific, dar, deocamdata, vor sa vada cum functioneaza acesta.

"Cred ca este un proiect care va fi de succes, dar vrem sa mai asteptam un pic sa vedem cum merge si, in al doilea rand, nu putem aplica in urmatorii doi - trei ani pentru alte fonduri europene. Teoretic, am prefera sa-l facem tot cu fonduri europene. N-avem experienta in turism, dar am calatorit fiecare foarte mult si, pana la urma, faptul ca vii din afara turismului, te poate ajuta sa vii cu altfel de idei fata de cei care fac turism zi de zi. Mai nou, cand ies din tara, ma cazez in hoteluri gen boutique hotel, design hotel, special ca sa vad cum arata, ce fac altii, si vin cu lucruri noi. Pe cand oamenii din turismul traditional, poate, la un moment dat, se plafoneaza", explica Emil Munteanu.

Promovarea afacerii
"Cred ca 80% dintre rezervari sunt facute direct de pe site-ul nostru, nu prin colaborarea cu agentiile. Pe agentii ma bazez pe zona corporate, sunt mai multe detalii de pus la punct decat un weekend cu familia, plus facilitatile specifice teambuilding-ului", subliniaza Emil Munteanu.

Cel mai folosit mod de promovare este online (inscrierea pe site-uri de profil - worlddesignhotels.com, booking.com, expedia.com etc.) si prin social media. 

In Romania, Atra este inscrisa pe site-urile interne de turism si colaboreaza cu aproximativ 15 agentii de turism.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

DE RETINUT:
Pensiunea Atra Doftana a fost lansata de patru prieteni care doreau sa faca un design hotel, integrat in natura.
Investitia a fost de aproximativ un milion de euro, 20% provenind din fonduri nerambursabile.
De proiect s-au apucat in 2008, pentru ca-si puteau finanta o parte din proiect din fonduri europene.
Atra are opt camere si o capacitate totala de 20 de locuri, suprafata construita fiind in jur de 1.800 mp.
Rata de ocupare a hotelului in acest an a fost de  60% - 70%, in august si septembrie.


Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.