Antonio Eram: “Urmeaza sa schimbam regulile jocului”


A lansat primul business in timpul facultatii, prin anii ’93, cand se ocupa de  productie video. Nu si-a cautat niciodata un loc de munca, dar a ocupat de-a lungul timpului functii importante in diverse corporatii. Antonio Eram, fondator NETOPIA Sistem vorbeste pentru startups.ro despre importanta in afaceri a strategiei si a planurilor pe termen lung.

 

Ca angajat, a lucrat pe proiecte de mai multe milioane de dolari, atat in Romania, cat si in SUA. La jumatatea anilor ‘90, pe cand era inca student, se ocupa de dezvoltarea activitatii unui internet service provider din Constanta. Patru ani mai tarziu, la sfarsitul lui 1999, firma ajunsese pe locul unu in regiune. Apoi s-a ocupat de lansarea si dezvoltarea serviciului myx.net al Mobifon - Connex, companie in care a fost director regional de dezvoltare la divizia de Servicii Internet si Product Manager pentru serviciile web, WAP si Java.

A dezvoltat servicii de vanzare de continut mobil care au inceput sa produca bani, fara investitii mari de efort. A fost manager de dezvoltare pentru DotCommerce Romania si consultant de marketing si servicii internet pentru Xenet Corporation. Iar la inceputul anilor 2000 a fost implicat intr-un proiect .com, 1sound, in care era partener cu Rod Underhill, co-fondator al mp3.com.

Sansele de a creste dincolo de un anumit nivel intr-o multinationala sunt mici. Nu recomand mai mult de cinci ani intr-o astfel de companie. Asa am decis sa plec pe cont propriu. Stiam de la inceput ce voi face. Mi-am dat demisia si am inceput sa vand content mobil pe piata din Romania. Am ajuns repede unul dintre cei mai importanti furnizori de aplicatii pentru telefonul mobil, pentru ca stiam contextul si intelegeam strategia de lucru”, povesteste Antonio Eram.


Afacerile in care este implicat
Din 2003, antreprenorul conduce NETOPIA Sistem, companie activa pe segmentul comunicarii prin SMS (cu serviciul web2sms) si pe cel al microplatilor cu telefonul mobil (cu platforma mobilpay).

Web2sms a devenit operational in 2005 iar mobilpay a fost lansat in 2007 (insa functiona deja din 2006 pentru o serie de clienti ai companiei).

Exista competitie pe acest segment insa nu sunt foarte fericit, pentru ca este formata inca din followeri. In Romania, cel putin pe acest segment, nu exista o mentalitate antreprenoriala clara iar oamenii de afaceri nu au cunostinte solide de vanzari si strategie”, spune Antonio Eram.

Pe langa aceste afaceri, antreprenorul a lansat si mygod.ro, o platforma online de games on demand, a investit in Twin Call, firma cu 500 de angajati pe segmentul de telemarketing si voip, si intr-un magazin online, bongos.ro.

Twin Call se adreseaza pietei din Romania, dar nu este un business in care sa ma implic in operatiunile de zi cu zi. De trei ani si jumatate am actiuni si sunt in boardul de conducere. mygod.ro va fi dezvoltat la nivel regional, pentru Europa de Est”, explica Antonio Eram.

In afara de business-ul Netopia in care este singur, restul afacerilor sunt create impreuna cu diversi parteneri iar implicarea sa a fost din momentul zero al proiectelor.


Doza de noroc
Lansarea din 2001 a proiectului 1sound.com in SUA, impreuna cu trei parteneri de afaceri, nu l-a ajutat doar sa isi imbogateasca experienta internationala de business, ci si sa invete “lectia hazardului”.

Era un proiect complex, un fel de iTunes, dar cu doi ani inainte sa fie lansat de Apple. Problema era ca nu ne ieseau bani. Cautam fonduri pentru dezvoltare si nu gaseam, asa ca am renuntat”, povesteste Antonio Eram.

Dupa lansarea iTunes, antreprenorii au inceput sa primeasca in fiecare zi cateva telefoane cu diverse oferte de finantare pentru proiectul lor.

Era prea tarziu. Din experienta asta am invatat ca iti mai trebuie ceva in plus – noroc. Poti sa le ai pe toate - strategie, viziune, echipa, dar ai nevoie si de hazard ca sa reusesti”, explica Antonio Eram.


Strategia de afaceri
Ca parte a strategiei sale, antreprenorul a creat produse care sa fie usor de utilizat, cu un model de afaceri simplu de inteles, ideea de baza fiind “focus pe clienti”.

La mobilpay, in cinci minute inveti despre ce este vorba si incepi sa produci bani. Am incercat sa facem o platforma cat mai simpla, in care sa nu platesti mai mult decat consumi. In cazul web2sms strategia a fost sa nu facem doar mobile marketing. Nu ne oprim aici si urmeaza sa schimbam regulile jocului”, spune Antonio Eram.

Antreprenorul considera ca in afaceri este important sa ai o strategie bine gandita. El da exemplul deciziei pe care a luat-o in 2007, cand a renuntat la vanzarea de content si s-a hotarat sa se concentreze pe segmentul de SMS marketing si dezvoltarea mobilpay.

In 2008, piata de content s-a prabusit, iar acum a ajuns sa fie de zece ori mai mica decat inainte. Asta inseamna strategie - am previzionat dinainte ca asta se va intampla si am actionat in consecinta”, explica Antonio Eram.

Citeste continuarea articolului - pagina 2


Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii