Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

 

De altfel, si cresterea web2sms de la 100.000 de SMS-uri pe luna la inceput la 3 milioane de SMS-uri pe luna acum s-a bazat foarte mult pe strategie.

Nu trebuie sa te gandesti unde vei fi maine, ci unde vei fi peste cinci ani. Iar daca piata nu este pregatita, trebuie sa te gandesti ce poti face pentru a o pregati. De exemplu, pentru mine a fost o lupta la inceput sa ii conving pe clienti de eficienta si de costuri”, adauga antreprenorul.

Acum lucrurile stau altfel. De exemplu, in cazul mobilpay, un procent de 75% dintre clienti este reprezentat de cei care cauta compania pentru ca au auzit de sistem, stiu platforma, stiu cat costa si vor direct sa contracteze serviciile.

In 2008, Netopia a inregistrat 20 de milioane de SMS-uri trimise si livrate. mobilpay.ro a procesat anul trecut 360.000 de tranzactii in valoare de 2,4 milioane de euro iar pentru acest an se estimeaza depasirea unui volum de 4 milioane de euro. Pentru ca acopera trei retele de telefonie (Vodafone, Orange si COSMOTE), mobilpay are o cota de piata de aproximativ 75%.

Anual, un procent de aproximativ 50% din profitul companiei este alocat inovatiei - regandirea in permanenta atat a serviciilor existente, cat si dezvoltarea altora noi.

Conform datelor disponibile pe site-ul Ministerului Finantelor, in 2007, compania a inregistrat un profit de aproximativ 140.000 de euro la o cifra de afaceri de 1 milion de euro. Antreprenorul spune ca anul trecut cifra de afaceri a fost de 2,4 milioane de euro iar in 2009 estimeaza ca va ajunge la 4 milioane de euro.

Sfaturi pentru antreprenori
Antonio Eram considera ca lipsa strategiei este o problema in cazul noilor antreprenori care vor sa lanseze o afacere.

Din pacate, 99% dintre cei care au o idee se gandesc mai intai la bani, dar nu au articulat o strategie de business. La noi nu exista niste standarde de buna practica, nu exista accent pe viziune, pe strategie. In plus, in online-ul romanesc este un curent de lehamite - parca s-au plictisit”, adauga antreprenorul.

El spune ca atunci cand incepi un business trebuie sa iei in calcul mai multe variante de dezvoltare si sa stabilesti o directie pe care sa o urmaresti pe termen lung.

Ce ar trebui sa faca un antreprenor ca sa aiba succes? In primul rand, un plan de afaceri. Ideea nu este atat de importanta pe cat cred unii dintre tinerii care vor sa lanseze un proiect pe cont propriu.

Daca o idee e valida pentru tine, nu inseamna ca e valida si pentru piata. E usor sa spui ca ai o idee, e greu sa o realizezi. Important este sa ai multe idei. Sa le verifici pe toate. Sa le validezi. Iar daca din toate doar una este ok, atunci e super tare! Daca niciuna nu e buna - e ok, te gandesti la alta serie de idei. Nu trebuie sa spui ca ai o idee. Trebuie sa ai 900 de idei, din care ai validat 50, cinci sunt medii si una e chiar buna. Si e important sa ai viziune”, explica Antonio Eram.

In domeniul start-up-urilor din tehnologie, o problema este legata de experienta antreprenorilor.

Multi cred ca este suficient sa aiba o idee si sa stie sa programeze. Ei trebuie sa isi cunoasca limitele. Daca stiu cum sa scrie cod, sa isi ia un partener pentru partea de business. Un antreprenor trebuie doar sa inteleaga modul in care se scrie cod, ca sa stie ce sa ceara, ce se poate face, si sa stie care sunt limitele. Sa faci e simplu, sa vinzi e infinit mai greu”, explica Antonio Eram.

Astfel, sfatul ar fi ca acesti antreprenori sa lucreze in echipa: specialist in business - specialist in tehnologie, fiecare avand rolul lui in companie.

Antonio Eram crede ca lipsa muncii in echipa tine si de educatia din sistemul de invatamant din Romania.

In SUA se fac teme in echipa, la noi fiecare lucreaza individual si nu se gandeste la nivel de grup”, explica antreprenorul.

Pe langa problemele de strategie, el le mentioneaza si pe cele legate de lipsa culturii antreprenoriale din Romania.

Cei mai multi vor sa inceapa o afacere pentru ca isi doresc sa fie sefi, dar ei nici nu stiu ca este mult mai complicat sa fii sef, decat sa fii angajat”, adauga Eram.

Experienta Silicon Valley
Spre deosebire de mediul de business din tara noastra, in Silicon Valley nu banii sunt cei mai importanti cand se lanseaza un proiect.

Acolo nimeni nu se gandeste direct la bani. Cei care ar face asta ar avea de pierdut. De exemplu, Twitter, YouTube, Facebook, Myspace - nu fac bani sau nu castiga suficient, dar sunt povesti de succes”, spune Antonio Eram.

In plus, si atitudinea oamenilor de afaceri fata de noii antreprenori este total diferita in SUA, comparativ cu Romania.

Acolo iti dau credit de la inceput, la noi esti considerat <vinovat> pana cand isi dau seama ca esti bun. Acolo vor sa stie despre tine, sa te ajute sa gasesti puncte comune cu ei si au un approach de tipul <you can make it>. Noi in dot ro tinem totul pentru noi, nu impartasim nimic, parca am fi platiti pentru asta”, explica el.

Tocmai pentru ca este o experienta care iti da o alta perspectiva asupra proiectelor de business din tehnologie, antreprenorul recomanda, chiar daca stie ca in unele cazuri este aproape imposibil, o vizita de o luna in Silicon Valley.

Este o experienta care te schimba total! Total, cu bold si font de 80. Inveti sa gandesti altfel si asta te ajuta”, spune antreprenorul.

De altfel, pana in septembrie, el se afla in SUA, tara in care merge anual, pentru a se ocupa de extinderea afacerilor sale. Si unde la sfarsitul lui mai a deschis un birou Netopia Sistem. Chiar in mijlocul Silicon Valley, in Sunnyvale.

Antonio Eram spune ca deocamdata este implicat in networking si prospectarea pietei - “avem multe oportunitati, dar trebuie sa calculam fiecare pas pentru a reusi. Practic suntem la inceput de drum. Am resetat toate conditiile si actionam ca un start-up, plecand de la zero. Nu imi este deloc frica de provocari”.

Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1

Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.