Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
Lumanarile decorative sunt cea de-a treia categorie de produse pentru Careme, aducand mai putin de 10% din totalul vanzarilor, inclusiv cele pentru Hofer - Kerzen.
“Incercam sa ne obisnuim si clientii mari cu gama aceasta si cu faptul ca este important sa existe si o parte decorativa, in afara de cea de rulaj”, explica Daniel Potfalean.
Modelele produse de Careme depind de tendintele anuntate de furnizorii de pigmenti si de cei de parfumanti, fiind adaptate la piata din Romania. In plus, compania are un departament de creatie care propune modele. De asemenea, lumanarile de sezon respecta tendintele din designul de interior.
Careme isi certifica produsele la LAREX (Centrul National pentru Incercarea si Expertizarea Produselor).
”Avem cateva articole standard de la care plecam. Daca articolul standard este deja testat si este in regula, faptul ca schimbam desenul de pe el nu este din punct de vedere tehnic produs nou pe care trebuie sa il incercam, dar intotdeauna cand se modifica ceva in forma sau in continutul lumanarii il trimitem la test”, precizeaza Daniel Potfalean.
Pentru a efectua teste, firma are si o camera de ardere si, din ora in ora, verifica produsele din punct de vedere al greutatii si al aspectului pe liniile de fabricatie.
Pentru fabricarea lumanarilor, Careme foloseste parafina, geluri, fitile, coloranti si parfumanti. In prezent, parafina, materia prima preponderenta, este importata din tari din Europa (Germania, Polonia, Italia etc), deoarece nu se gaseste in Romania, ceea ce creste pretul produselor.
In medie, Careme prelucreaza lunar in jur de 80 de tone de parafina si are vanzari de patru - opt camioane cu o capacitate de 300 de paleti, in functie de sezon.
“Din experienta noastra, cel mai bun mod de promovare a lumanarilor este sa fie prezente in magazin. Sunt produse care se cumpara la impuls, nu le ai in lista de cumparaturi. Asa a fost domeniul acesta inca de la inceput”, explica Daniel Potfalean.
Distributia
In prezent, in jur de 80% din productia Careme este distribuita in Romania, 10% catre Hofer - Kerzen si 10% in alte tari din Europa (Suedia, Anglia etc).
In Romania, Careme este furnizor pentru marile retele de retail (Metro, Real, Carrefour, Kaufland si Selgros). In plus, firma furnizeaza produse, prin intermediul marilor distribuitori, si micilor magazine si retailerilor de amenajari interioare.
Daniel Potfalean spune ca la inceputul activitatii, in anii 2001 - 2005, principalii clienti ai companiei erau micile magazine. Apoi, firma si-a indreptat atentia spre retailerii mai mari.
“Problema este ca numarul clientilor mici a scazut foarte mult, raman din ce in ce mai putine magazine mici, din cauza presiunii pe care au pus-o retailerii mari pe piata”, mai spune directorul general al Careme.
Efectele situatiei economice
Influenta contextului economic actual se face simtita si pe piata lumanarilor.
“In anii trecuti, pana in 2008, piata a avut o crestere clara. Anul acesta piata este in scadere, urmeaza trendul tuturor”, mai spune Daniel Potfalean.
Criza i-a determinat pe cumparatori sa se indrepte mai mult spre produsele ieftine si sa renunte le cele scumpe. Tendinta se vede si pentru Careme. In cazul retailerilor, in prezent, cele mai vandute produse au preturi intre trei si cinci lei per produs la raft.
“In general, candelele sunt cele care merg mai bine anul acesta, pentru ca sunt cele mai ieftine. Lumanarile decorative au scazut, chiar si cele scumpe”, adauga Daniel Potfalean.
Efectul s-a facut simtit si in cifra de afaceri a firmei. In acest an, este estimata o scadere de 12% a vanzarilor in lei. Tendinta s-a pastrat de la inceputul anului si pana acum, fiind estimata aceeasi evolutie pana la sfarsitul anului.
Potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului de Finante, cifra de afaceri a companiei a fost de 6,6 milioane de lei, anul trecut. Daniel Potfalean mentioneaza ca, in euro, cifra de afaceri a fost in 2008 de aproximativ doua milioane, deoarece calculele interne ale firmei s-au facut lunar, iar cresterea mare a cursului euro - lei a fost la sfarsitul anului, ceea ce nu a afectat toate veniturile companiei.
“Anul viitor, speram sa ramanem la nivelul anului acesta, dar nu cred ca stie nimeni. In momentul de fata, la ceea ce se intampla in jurul nostru, asteptam si incercam sa ne consolidam”, detaliaza Daniel Potfalean.
Printre problemele de anul acesta ale companiei se numara cele legate de termenele de plata care cresc si de finantarile care sunt din ce in ce mai greu accesibile, ceea ce a determinat o reducere a productiei. In plus, Daniel Potfalean adauga faptul ca marii retaileri, care la randul lor au probleme pe piata, au inceput sa puna o presiune mai mare asupra furnizorilor, fata de anul trecut.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Careme a fost infiintata in 2000 de patru asociati, care au sesizat o nisa de piata pentru lumanarile decorative, lucrate manual.
Investitia initiala a fost de 2.000 de dolari, fiind recuperata in primul an de functionare.
In 2005, firma austriaca Hofer - Kerzen a preluat 61% din actiunile companiei si productia a fost automatizata.
Productia automatizata a crescut de 3,7 ori cifra de afaceri din 2005 fata de anul precedent.
La inceputul anului trecut, Emil Tanasoiu a devenit principalul actionar al companiei, cu 51% din participatii.
Lumanarile de consum reprezinta in prezent cea mai mare parte din afacere, de 70%, fiind urmate de cele de sezon, cu aproximativ 20%, si cele decorative, de sub 10%.
In jur de 80% din productia Careme este distribuita in Romania (mai ales in marile retele de retail), 10% catre Hofer - Kerzen si 10% in alte tari din Europa (Suedia, Anglia etc).
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 07 Octombrie 2009 la ora 02.20