Casa cu expeditii de succes
Dupa ce au lucrat mai putin de un an ca angajati intr-o casa de expeditii, Felix Istrate si Dragos Ghita au lansat in urma cu sapte ani propria firma pe acest segment, Agnis Trading. Cei doi au inceput activitatea intr-o garsoniera iar intre timp afacerea lor a ajuns la 50 de angajati si o cifra de afaceri estimata la 11 milioane de euro in 2009.
“Noi suntem un liant intre transportatori si cei care vor sa transporte marfuri. Punem la dispozitie un parc auto, dar nu avem nici un camion. Incasam banii de la beneficiar si ii platim transportatorului. Practic, totul trece prin noi. Totusi, suntem mai mult decat niste intermediari - prin contractele pe care le avem oferim anumite garantii beneficiarilor”, explica pentru startups.ro Felix Istrate.
Antreprenorul povesteste ca firma la care era angajat la inceputul anilor 2000 nu era mare, dar la acea vreme obtinea doar din expeditii 25.000 de dolari. El spune ca nu a avut un mentor in domeniu, ci a invatat cum functioneaza afacerea “furand meserie” de la cei din compania in care era angajat.
“Acolo a invatat foarte multe, iar in trei luni am ajuns de la dispecer la director executiv”, povesteste Istrate.
Fiind implicat in desfasurarea activitatii, el a vazut ca este un business profitabil si, in decembrie 2002, la 22 de ani, a infiintat propria firma, impreuna cu un fost coleg.
Desi exista competitie, contextul pietei, favorabil la inceputul anilor 2000, cand a fost lansata afacerea, a fost un atu pentru dezvoltarea companiei.
“La vremea respectiva, cele mai multe case de expeditii tindeau sa faca transport extern, deoarece profiturile erau mai consistente. Noi am zis ca transportul intern este o nisa care nu se exploateaza. Am fost pionieri”, adauga Istrate.
In opinia lui, abia in ultimii doi-trei ani jucatorii din domeniu au realizat importanta pietei interne si au inceput sa se orienteze si catre acest segment.
Un avantaj al afacerii pe care o conduce a fost faptul ca Agnis s-a ocupat doar de un singur segment, cel rutier, spre deosebire de alte companii, care activeaza atat pe segmentul transportului rutier, cat si pe cel maritim, feroviar etc.
De asemenea, antreprenorii au fost atenti si la ponderea pe care o detine fiecare client in portofoliul companiei - niciunul nu depaseste 8 % - 10% din cifra de afaceri a companiei.
Strategia
Istrate povesteste ca primul lui gand a fost sa castige mai multi bani decat salariul pe care il avea si nici nu visa ca afacerea va lua amploare.
“Am plecat la drum cu un client mare si unul mediu, si cu mult curaj. Am pornit cu o mie de dolari. Din acei bani am platit chiria pe trei luni pentru o garsoniera si am cumparat un fax un calculator si o imprimanta. Eram doar noi doi, iar Dragos lucra si dormea in acea garsoniera”, spune Istrate.
Investitia a fost amortizata din prima luna de functionare. In prezent, compania are 50 de angajati si a ajuns la 45 de clienti activi, companii multinationale, cu care lucreaza zilnic si care incarca peste zece camioane pe zi fiecare. Printre clientii Agnis se numara Dufa Deutek, Baumit, Wienerberger etc.
“Piata si anul in care am inceput afacerea au fost atuu-urile noastre”, spune Istrate.
Perioada de la inceputul anilor 2000 era optima pentru ca firmele mici active pe segmentul caselor de expeditii puteau sa castige mai usor clienti mari cu care sa lucreze.
“Atunci se cauta ieftin si bun. Intre timp am ajuns buni, dar nu mai suntem chiar ieftini, ci medii. Dar suntem foarte flexibili, motiv pentru care am obtinut atatia clienti mari”, precizeaza antreprenorul.
Compania pe care o conduce Istrate are o serie de clienti cu care lucreaza inca de la inceputul afacerii, iar numarul transportatorilor cu care colaboreaza este in jur de 4.500.
Dezvoltarea afacerii
Primul an de functionare a afacerii a fost profitabil, asa ca la sfarsitul lui 2003 cei doi antreprenorii au inchiriat un apartament cu doua camere in care au stabilit sediul firmei.
“Pot sa spun ca atunci a fost primul pas. Atunci am inceput sa investim si in imagine, sa acordam atentie brandului, am realizat sigla, iar afacerea a intrat pe un profit foarte bun”, spune Istrate.
In 2004, cifra de afaceri a companiei s-a dublat, iar in perioada urmatoare cei doi perteneri au cumparat un teren, pentru a extinde compania.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
Redactor: Lidia Ionita
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.