Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
"Dupa aderare (n. red. - a Romaniei la Uniunea Europeana, in 2007), ni s-a pus un mare semn de intrebare. Deja colaboram cu alti producatori si aveam o teama ca se deschid granitele si vin importurile fara taxe din Ungaria si Polonia", mentioneaza Emeric Bakk.
Dezvoltarea companiei
Anul trecut, Ciumbrud Plant a cumparat in aceasta localitate o hala metalica (in jur de 1.000 mp, pentru ambalare si depozitare), o cladire de birouri si un teren cu o suprafata de 7.000 mp. Investitia a fost de aproximativ 120.000 de euro, din care 100.000 de euro un credit de la Raiffeisen Bank, pe o perioada de cinci ani.
"Anul trecut, am avut o problema cu seceta, mai mica decat anul acesta, si am inchiriat hala, ca sa depozitam plantele pana in primavara. Ne-a placut constructia si forma halei. Am facut un credit bancar si am cumparat-o in aceasta primavara. Acum lucram la amenajare", precizeaza Emeric Bakk.
Administratorul Ciumbrud Plant n-a accesat fonduri europene, deoarece ar fi durat prea mult de la depunerea proiectului pana la incasarea banilor. Insa, el ia in calcul acest lucru pentru dotarea depozitului cu o camera frigorifica.
Pe acest teren, in primavara anului viitor, se va construi un rosarium, cu o suprafata de aproximativ 3.500 mp, a carui realizare poate dura doi ani. La amenajarea acestuia le va acorda consultanta profesorul Stefan Wagner, care a infiintat asociatia Amicii Rozelor din Romania si este doctor in agronomie la Statiunea Pomicola din Cluj-Napoca.
"In zona noastra nu mai exista un rosarium, stiu ca cineva dorea sa creeze unul la Arad si mai sunt incercari mici in zona Moldovei", completeaza Emeric Bakk.
Care sunt veniturile pe care le inregistreaza afacerea
Ciumbrud Plant si-a marit veniturile si pe timp de criza. Cifra de afaceri de anul trecut a companiei s-a dublat fata de anul anterior, ajungand la aproximativ 1,3 milioane de lei. Perioadele de vanzari sunt primavara si toamna, cand se fac plantari.
"Am avut un varf de productie anul trecut, cand am avut si hala pentru perioada in care nu aveam activitate si-am putut valorifica", precizeaza Emeric Bakk.
Ciumbrud Plant vinde cel mai mult (60% - 70% din productie) hipermarketurilor de materiale de constructii (Hornbach, Mr. Bricolage, Ambient), lucrand cu 18 magazine. Acestea sunt urmate de fitofarmacii, fermieri si proprietari de podgorii, precum si persoane fizice (in jur de 10%). Plantele sunt vandute cu radacina libera, ambalate in folie si in ghiveci.
Durata de timp de la comanda pana la livrare este de sapte zile pentru hipermarket-uri; farmaciile fitosanitare isi transporta singure produsele.
"Ne-au incurajat cei de la Hornbach. Ei au cautat din start producatori locali, au deschis in primavara lui 2007 si le-am devenit furnizori din toamna acelui an. Noi nu aveam logistica, doar produsul. De anul trecut le vindem si direct viticultorilor. In ultimii ani, s-au facut si in zona noastra plantatii cu vita-de-vie, dar pana acum cativa ani le faceau doar cu materialul saditor din strainatate", mai spune Emeric Bakk.
De acum patru ani, Ciumbrud Plant a inceput si sa exporte, prima data in Olanda. Alte tari in care au exportat sunt Ungaria (visini si caisi), Italia (par), Polonia si Franta. Anul acesta, exporturile sunt estimate la 20% din productie.
Acum doi ani, produsele Ciumbrud Plant au inceput sa fie vandute si prin magazinul online 4garden.ro, proiect initiat de familia Lucaci, Ioana si Marius. Proiectul foloseste platforma Shopmania. In toamna anului trecut, site-ul a fost refacut, de la sigla la concept, i s-au adaugat noi categorii de produse vandute (plante ornamentale, utilaje agricole, tratamente, ingrasaminte, seminte si materiale decorative) si a fost trecut pe o platforma personalizata.
"Noi suntem extrem de deschisi la cererile clientilor, am mizat tot timpul pe feedback-ul lor, pentru ca ei ne dicteaza directia. Am considerat ca vom avea clienti din oras si vor fi tineri, care sunt mai activi online. Am avut surpriza sa facem livrari mai mult in zona rurala. Comenzile sunt plasate de nepoti, dar la telefon comunicam cu clientul final", precizeaza Ioana Lucaci.
Pe magazinul online, cele mai multe vanzari sunt catre persoanele fizice, 90% din comenzile online. Pe acest magazin, comanda medie este pentru 15 - 20 de plante, cu o greutate de aproximativ 20 de kilograme si o valoare intre 200 si 250 de lei.
"Online, facem discount-uri de la 50 de bucati per soi, iar comenzile en gros le redirectionam catre departamentul de vanzari, unde sunt negociate preturile si ales modul de transport", mai spune Ioana Lucaci.
Cele mai solicitate soiuri de pe magazinul online sunt Osiria, la trandafiri, si Arcadia, la vita-de-vie. Cele mai multe solicitari sunt din Bucuresti, dar au cereri din toata tara.
"De vara viitoare, vrem sa vindem flori taiate, pentru firmele care organizeaza evenimente. Magazinele fizice intra in planurile noastre de dezvoltare, dar nu incercam o dezvoltare foarte rapida", completeaza Ioana Lucaci.
Cum se poate dezvolta agriculta
Administratorul Ciumbrud Plant spune ca agricultura din Romania s-ar putea dezvolta mai bine, daca ar fi realizate capacitati de inmagazinare a produselor, pentru ca ar fi o cerere mai mare de material saditor si pentru ca s-ar putea produce mai mult.
"Acum este greu, pentru ca facem soiuri clasice si ne bazam pe clientela de hobby, dar asa ar veni profesionistii, care ar cultiva zeci de hectare in Romania. Acum este trendul cu producatorii mici, care produc super intensiv, repede, si nu necesita multe terenuri. Este insa complicat, pentru ca necesita sustinere, irigari prin picurari, nu toate terenurile din tara se preteaza la asa ceva, dureaza mult, este foarte scump. In Romania, agricultura bio are viitor, toata lumea vrea sa traiasca sanatos si conditiile din tara sunt foarte bune, pentru ca sunt multe locuri unde poluarea n-a atins cote alarmante", mai spune Emeric Bakk.
Dezvoltarea sistemului de irigatii este un alt factor care ar ajuta agricultura din Romania.
"Nu trebuie sa ne faca statul sistemul de irigatii, doar sa ne creeze conditii, ca sa le putem face noi, sa ne dea facilitati noua sau producatorilor, pentru ca de acestea ar beneficia intreaga tara", explica Emeric Bakk.
De asemenea, Emeric Bakk le recomanda fermierilor din localitatile recunoscute pentru anumite productii agricole (Dabuleni - pepeni si Matca - legume) sa se asocieze, pentru ca asa pot investi mai mult, pot atrage finantare si pot negocia contracte avantajoase.
Intoarce-te la prima pagina a articolului - pagina 1
DE RETINUT:
Familia Bakk are traditie in producerea materialului saditor de vita-de-vie, dar de zece ani a intrat pe segmentul de trandafiri, pomi fructiferi si, in ultimii ani, pe arbusti fructiferi.
In prezent, cate o treime din productie este reprezentata de vita-de-vie, trandafiri si pomi fructiferi, iar restul de arbusti fructiferi.
Business-ul Ciumbrud Plant a crescut in ultimii ani si datorita dezvoltarii hipermarketurilor de materiale de constructii.
Produsele companiei sunt vandute catre hipermarketurile de materiale de constructii (60% - 70% din productie), fitofarmacii, fermieri si proprietari de podgorii, precum si persoane fizice.
Asocierea producatorilor in grupuri si dezvoltarea sistemului de irigatii sunt principalii factori care pot contribui la dezvoltarea agriculturii in Romania.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Publicat pe 07 Decembrie 2012 la ora 15.39