Succesul in cercetarea de piata
Dupa 11 ani de activitate in domeniul cercetarii de piata, in anul 2002, sotii Lacramioara Laura si Ion Voinea au preluat firma Mednet Marketing Research Center, in care lucrau la acea vreme. Astfel, s-au transformat din angajati antreprenori si au crescut o companie care va ajunge in 2008 la o cifra de afaceri de 1 milion de euro, dublu fata de anul trecut.
Povestea companiei
Sotii Voinea activeaza in cercetarea de piata din 1991. In 2002, avand deja o experienta semnificativa in domeniu, au trecut de la postura de angajati la cea de angajatori.
“Cand am preluat Mednet, eu conduceam o alta firma din grup. Pentru ca Mednet acumulase cateva datorii fata de noi, s-a facut o cedare de actiuni pe care noi am fructificat-o si am inceput organizarea. Nu pot spune ca am preluat o afacere ce isi incepuse drumul, ci doar o un mod de organizare. Din punct de vedere financiar, am facut totul de la zero. Dar am sarit cateva etape legate de inceperea unei afaceri, cum ar fi formalitatile care durau destul de mult atunci”, spune pentru startups.ro Lacramioara Laura Voinea, managing director Mednet Marketing Research Center.
Lacramioara si Ion Voinea au lucrat tot timpul impreuna, fiecare avand grija sa-si indeplineasca atributiile prestabilite. Ea se ocupa de organizare, de formarea oamenilor, de recrutare, de toate aspectele legate de management. El se ocupa de partea stiintifica, de statistica.
“Niciodata nu ne-am suprapus. Suntem destul de simbiotici in tot ceea ce facem”, spune Lacramioara Voinea.
Despre succesul afacerii, managing directorul Mednet spune ca nu a fost nimic spectaculos. Mai intai, cei doi parteneri au invatat foarte multe lucruri legate de domeniul cercetarii si, cand au castigat suficienta experienta pe plan stiintific si organizational au hotarat sa continue drumul pe cont propriu.
“Am pornit la drum fara sa ne gandim la profit si la cati bani ne va aduce firma, am vrut doar sa ne facem cat mai bine meseria, sa fim cei mai buni. Probabil ca, atat clientii, cat si angajatii, au simtit acest lucru, pentru ca firma a evoluat continuu in cei sase ani de activitate”, spune Lacramioara Voinea.
In prezent, compania are 30 de angajati permanenti, peste 100 de colaboratori si o cifra de afaceri estimata la 1 milion de euro in 2008.
Lacramioara Voinea spune ca ajutorul pe care l-a primit din partea sotului, cu care a lucrat inca de la terminarea facultatii, a fost esential in reusita propriului business.
Strategia de dezvoltare
Mednet si-a inceput activitatea prin realizarea de studii de piata dedicate zonei medicale, pentru ca aceasta reprezenta o nisa.
“Cercetarea medicala este foarte dificila, necesita foarte multe cunostinte, marja de eroare acceptata este destul de mica, testele sunt altele, si de asta am si preferat sa intram pe aceasta zona. Mai mult, sotul meu deja lucrase 12 ani ca profesor de statistica in cadrul facultatii de medicina”, povesteste Lacramioara Voinea.
Insa, pe parcurs, Mednet si-a largit aria de activitate si a inceput sa realizeze studii de piata in mai multe domenii. Acum, cercetarea medicala reprezinta o pondere foarte mica din studiile efectuate de companie.
“Strategia a fost una a pasilor marunti. Nu cred in evolutia accelerata nici in domeniul cercetarii si nici in cel al consultantei”, spune Lacramioara Voinea.
Evolutia afacerii
Avand in vedere ca piata de cerecetare este una dinamica, evolutia Mednet a constat in acoperirea mai multor domenii, cum ar fi retail, asigurari, automotive, dar si pastrarea celor care au consacrat-o pe acesta piata - farma si medical.
De la inceputul acestui an, compania are un nou birou, creat special pentru a fi un centru CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). De asemenea, de putin timp, Mednet are si un departament dedicat vanzarilor, pentru ca, pana acum, nu a fost nevoie ca cineva sa se ocupe de acest lucru.
“Pana in ultimele luni, cand am inceput o dezvoltare mai accelerata, n-am avut un departament de vanzari. Fiecare client a venit la recomandarea altuia”, mai spune Lacramioara Voinea.
In viitor, managing directorul Mednet isi doreste sa consolideze afacerea, sa dezvolte centrul CATI, sa extinda gama de servicii si sa poata oferi si studii la comanda, dar si studii de tip sindicalizat.
“Evolutia companiei a fost una pe care n-am putut sa o prevad de la inceput. Initial, am crescut si cu 100 -150% pe an, insa, la un moment dat, nu mai ai cum sa cresti atat de tare. Anul trecut, a fost o perioada de crestere mai lenta pentru ca ne-am pregatit pentru urmatoarea etapa”, spune Lacramioara Voinea.
Despre particularitatile pietei de cercetare, Voinea spune ca marii jucatori care activeaza pe aceasta piata sunt firmele multinationale. Acestea primesc o serie de comenzi internationale, pentru ca multi clienti prefera sa lucreze cu o singura companie la nivel mondial. Astfel, multinationalele din domeniu castiga proiectele mari de cercetare.
Problemele
Lacramioara Voinea spune ca, asa cum se intampla si in alte domenii, una dintre problemele aparute in dezvoltarea firmei este legata de gasirea oamenilor potriviti.
“Insa, pe noi nu ne-a afectat atat de tare lipsa de forta de munca, pentru ca, pana la urma, ne putem pregati proprii angajati”, spune Lacramioara Voinea.
O alta problema despre care Lacramioara Voinea spune ca poate aparea la un moment dat intr-o companie este legata de alocarea resurselor: cand incepi sa te dezvolti, nu stii cum sa aloci resursele.
“Incepi sa te dezvolti si nu stii incotro sa aloci acele resurse. Cand castigi niste bani, incepi sa te intrebi: Care este cea mai buna metoda pentru a-i cheltui? In ce directie sa o iau? Si numai vazand si facand poti sa constati daca este bine sau nu”, spune Lacramioara Voinea.
Dificultati mai pot aparea si legat de modul in care iti promovezi compania, explica Managing directorul Mednet. O vreme, firma a castigat noi clienti doar pe baza de recomandare. Dar, la un moment dat, s-au schimbat managerii in foarte multe dintre companiile pentru care Mednet lucra. Pentru ca noii manageri nu cunosteau compania, Mednet risca sa piarda acei clienti.
Ca antreprenor, spune Lacramioara Voinea, trebuie sa iei deciziile foarte repede, nu poti amana lucrurile pentru ca, de multe ori, a sta pe ganduri e mai periculos decat a actiona in orice directie.
Redactor: Andreea Marinas
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.