Antreprenorul investitor: sprijin pentru start-up-uri
Il cunosti din “Arena Leilor” - este unul dintre investitorii privati care sprijina lansarea de noi afaceri. Vorbeste calm si calculat. Impreuna cu fratele sau, Rares, Radu Tudorache administreaza Newarch Investments, o afacere de famile care cuprinde 70 de firme grupate in 15 domenii de activitate precum retail si distributie de farmaceutice, IT sau imobiliare.
Newarch Investments este noul nume pe care l-a primit grupul Montero dupa restructurarea afacerilor, proces inceput in anul 2005. Cele 70 de companii au fost integrate intr-un singur holding, cu 15 directii de dezvoltare, pentru a mari competitivitatea pe piata.
Inainte, toate deciziile erau luate de familia Tudorache. Acum, exista cate un general manager pentru fiecare dintre cele 15 linii de business, acestia luand singuri deciziile care tin de activitatea de zi cu zi. Fratii Rares si Radu Tudorache nu mai detin functii executive, ci fac parte din consiliul de administratie al Newarch Investments.
Din punct de vedere financiar, fiecare companie are un flux propriu de numerar, dar investitiile sunt aprobate la nivel centralizat. In acest fel, exista o lupta pentru fonduri intre firme, iar grupul functioneaza ca un fond de investitii.
Intr-un interviu special pentru startups.ro, Radu Tudorache vorbeste despre antreprenoriat, investitii si cresterea de la zero a unei companii.
Avantajele unui consiliu de administratie extins
Acum suntem doar doua persoane in consiliul de administratie al Newarch Investments – eu si fratele meu, Rares. Insa, vrem sa marim echipa aducand profesionisti din domeniile in care activam. Aceasta este o practica buna pentru ca oamenii pe care ii aduci pot avea o viziune complementara cu cea a membrilor existenti.
Metoda este la inceput in Romania, dar sunt oameni de afaceri care fac parte din consilii de administratie. Este vorba de persoane care au activat in domenii conexe si si-au vandut afacerile, astfel incat, sa nu existe un conflict de interese.
Noi ne gandim si la o alta modalitate de a atrage oameni noi in consiliul de administratie – aceea de a face schimb cu alte companii. Practic, noi sa intram in consiliul unei firme, iar persoane din consiliul acesteia sa vina la noi.
Promovarea angajatilor in cadrul companiei
Cand am reorganizat compania, am incercat sa promovam oameni din interior, dar am adus si sase general manageri noi, din afara grupului nostru. Aducerea unor manageri din exterior depinde de stadiul de maturizare al companiei – in cazul afacerilor mai consolidate a fost mai bine sa incurajam promovarile interne, pentru ca oamenii aveau deja experienta si puteau sa conduca operatiunile. Pentru domeniile mai putin mature, pentru a scurta timpul in care firmele se pot impune pe piata, am adus oameni din exterior, care jucau in alta liga si care puteau trage compania in sus.
Exista si riscuri atunci cand aduci pe cineva din afara. Acestea sunt legate, in principal, de integrarea in echipa existenta si de relatia cu consiliul de adiministratie al firmei – de altfel, un punct cheie, pentru ca poti schimba oamenii din echipa cu care nu te intelegi, dar nu poti schimba consiliul de administratie.
Fidelizarea prin acordarea de procente
Acordarea de procente din profit sau participatii in cadrul companiilor este o politica de fidelizare noua in peisajul romanesc, dar se va extinde. Noi o folosim deja, dar, in fiecare caz, trebuie analizat daca aceasta metoda aduce un plus de valoare ambelor parti.
In primul rand, actiunile trebuie sa aiba un grad mare de lichiditate, pentru ca cei din conducere sa poata sa vada ce inseamna ca valoare. De aceea, este indicat sa se ofere actiuni cand este vorba de companii deja listate la bursa sau cand este prevazuta o listare a firmei respective.
Ca regula generala, noi limitam la 10% din profit procentele pe care le oferim, dar, de la caz la caz, procentele acordate pot varia.
Investitiile pe care le realizeaza Newarch Investments
Fondurile pentru investiti se stabilesc la nivelul grupului. Banii provin atat din resurse proprii, cat si din aportul altor investitori financiari, gen fonduri de investitii, cu care suntem parteneri in unele dintre companii sau din surse atrase de la banci.
Bugetele nu sunt fixe, stabilite anual, ci se aloca in functie de oportunitatile din piata. Una dintre cele 15 companii din grup este o firma de investitii care are participatii in mai multe afaceri din diverse industrii, investitii capabile sa ofere un randament de minim 30% pe an.
Firma de investitii este activa inca de cand am restructurat grupul, din 2006, aceasta fiind si compania prin care finantam investitiile din “Arena Leilor”.
Investitiile pe care le facem intr-o companie pot fi si minoritare, dar acestea sunt limitate in cazul nostru. Ponderea depinde si in functie de companie – sunt firme in care iti doresti sa fi actionar, dar in care afacerea depinde foarte mult de antreprenor – ca el sa ramana motivat, e un bun stimulent sa fie actionar majoritar.
Implicarea in companiile pe care le sprijinm este pur financiara, spre deosebire de celelalte investitii ale Newarch Investments, care au o componenta strategica. Este evident ca orice investitie financiara se poate transforma intr-una strategica, in cazul in care afacerea creste suficient de mult si are perspective de dezvoltare.
Domeniile in care investim pentru a sprijini noi afaceri sunt cele in care credem ca business si din punct de vedere social.
Cum inteleg tinerii antreprenori sprijinul financiar
Pentru multi dintre cei care vor sa inceapa o afacere si cauta sprijin financiar este destul de confuz ce tip de resurse le trebuie si cand ar fi momentul sa le acceseze. In “Arena Leilor” am vazut in jur de 100 de scenarii de afaceri si pot sa spun ca in aproximativ 75 din cazuri, antreprenorii nu stiau exact care este diferenta dintre un credit si un parteneriat cu un investitor, dintre participatia la capitalul social sau participatia la profit, dintre cost operational si amortizare, iar exemplele pot fi multe.
Cat de importante sunt ideile de afaceri
Nu ideile de afaceri conteaza, ci finalizarea acestora. Idei de afaceri are fiecare dintre noi, chiar mai multe decat am putea vreodata sa punem in practica, dar trebuie alese acele idei pentru care ai si abilitatea sa le finalizezi. Pentru cineva care se afla la inceput de drum in afaceri este important sa se concentreze pe o singura idee. Cred ca trebuie finalizata fiecare idee pas cu pas.
Ce rol are educatia in afaceri in Romania
Invatamantul, mai ales cel economic universitar, ar putea pregati terenul pentru absolventii cu studii economice care vor sa inceapa o afacere. Un oarecare spirit antreprenorial exista in oricine, dar in majoritatea cazurilor este latent si trebuie starnit.
Cred ca antreprenorii care au reusit ar putea fi integrati intr-un proiect prin care sa se arate studentilor ca in aproape oricine se poate dezvolta un spirit antreprenorial. Eu personal sunt deschis sa particip la astfel de proiecte. De altfel, acesta este si motivul pentru care sunt in continuare implicat in “Arena Leilor” – cred ca, pe langa formatul de divertisment pentru televiziune, este o emisiune educativa, care ii poate ajuta pe antreprenori. Sper sa existe destul de multi oameni inspirati de “Arena Leilor”, fie ca au participat la emisiune, fie ca doar s-au uitat.
Imi doresc sa creasca numarul afacerilor care incep in Romania. Daca le lipseste ceva tinerilor antreprenori, acesta este curajul, nu capitalul.
Lupta cu multinationalele a firmelor romanesti
Primul lucru pe care l-au invatat antreprenorii romani de la multinationale a fost ca firmele lor trebuie sa fie mai profitabile decat companiile straine – cand spun asta ma refer la rata de rentabilitate. Doar asa poti concura real cu o multinationala din acelasi domeniu. De asemenea, trebuie sa incerci sa ramai cu mai multa libertate de miscare decat firmele mari, mai ales ca, peste o anumita dimensiune a afacerii, iti scade dinamismul si incepi sa ai o lipsa de flexibilitate.
Eu sper ca vor exista minim 20 – 30 de companii romanesti cu prezenta cel putin regionala. In acest moment, exista firme romanesti care devin branduri importante, care detin capacitati mari de productie, altele au un know-how bun – toate acestea pot deveni un model de reusita pentru oricine si vor putea face fata cu succes oricarei multinationale de pe orice piata din lume.
Nu cred ca lipsa de incredere a antreprenorilor romani i-a facut sa nu se extinda foarte mult in afara tarii, ci influenta pe care a avut-o pe piata romaneasca vanzarea activelor romanesti catre companiile straine. Privatizarile fortate si rapide au dus principalele generatoare de bani lichizi in mainile capitalul strain, astfel incat, romanii au ramas fara resurse de facut bani. Din acest motiv, rata de acumulare de capital a romanilor a fost destul de mica, ceea ce i-a impiedicat sa se extnda la nivel regional.
Cum sa te raportezi la concurenta
Cele mai de succes companii sunt cele care nu se uita niciodata la competitie. Dar, rata de reusita a celor care fac asta este mult mai mica decat a celor care analizeaza si, de multe ori, copiaza concurenta.
Printre antreprenorii romani se simte efectul de turma – in sensul ca cei mai multi incercam sa facem lucruri pe care le fac si altii. Cei care reusesc sunt cei care scapa de acest efect de turma. Daca faci altceva decat restul, risti mai mult, dar poti ajunge sa ai si mai mult succes, depinde de capacitatea personala. Risti mai mult, dar si realizezi mai mult.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.