Cum sa cumperi o franciza


Inainte de a prelua o franciza, ai nevoie de un plan si de cateva sfaturi despre cum ar trebui sa procedezi pentru a lansa o astfel de afacere. Citeste in continuare care sunt pasii pe care sa ii urmezi cand vrei sa devii francizat al unei companii active deja pe piata si la ce trebuie sa fii atent inainte de a face investitia intr-un business de acest tip.

 

Adrian Gheorghe, managing director la ThinkBig, companie de consultanta in domeniul francizelor, spune ca cei care vor sa preia o afacere bazata pe acest sistem trebuie sa se gandeasca mai intai in ce masura se potriveste business-ul cu obiectivele lor personale.

Cei care vor sa investeasca intr-o franciza trebuie sa se gandeasca daca afacerea este potrivita cu personalitatea si stilul de viata pe care il au si daca vor fi motivati pe termen lung de acest business. Profiturile mari nu se obtin peste noapte, astfel ca este deosebit de important ca afacerea sa ii pasioneze pe antreprenori, pentru ca ei sa o conduca eficient si profitabil”, explica pentru startups.ro Adrian Gheorghe.

Printre factorii care trebuie sa fie luati in calcul pentru ca pot influenta bunul mers al francizei preluate, reprezentantul ThinkBig enumera domeniul de activitate, marca francizata, investitia initiala, taxa de franciza, redeventele lunare, marja de profit si durata de timp in care este recuperata investitia.

Este foarte important sa fii hotarat asupra industiei in care activeaza compania a carei franciza doresti sa o obtii. Acest lucru ajuta in studiul ce urmeaza a fi facut pentru a gasi cei mai buni francizori din domeniul respectiv si in a identifica acea oferta care se potriveste cel mai bine profilului tau investitional”, explica Adrian Gheorghe.

Reprezentantul ThinkBig spune ca, inainte de a lua o decizie privind investitia intr-o anumita franciza, este bine sa compari oferta a cel putin trei – cinci companii francizoare dintr-un anumit domeniu. Astfel, poti analiza structura ofertei de francizare, poti vedea care sunt punctele forte si cele slabe ale fiecarei companii si care sunt avantajele competitive pe care le detin operatorii de franciza.

Alexandru Ciupitu, francizat WuXing in orasul Cluj, considera ca la preluarea unei francize, cei mai importanti factori pe care trebuie sa ii iei in calcul sunt legati de valoarea investitiei, perioada preconizata de recuperare a acesteia si resursele personale de care ai nevoie pentru lansarea afacerii

Poti fi importanti si factorii de natura personala, pentru ca pot sa apara situatii in care sa fie necesara schimbarea stilului de viata anterior sau, cum este in cazul meu, mutarea in alt oras”, adauga Alexandru Ciupitu.


Experienta in afaceri
Afacerile in franciza au o strategie de business bine pusa la punct de “compania-mama”. Iar antreprenorul nu primeste doar dreptul de a folosi o marca de notorietate, ci si un know-how consistent legat de operarea afacerii. Acesta este si motivul pentru care unele persoane prefera sa preia o franciza, in loc sa lanseze o companie pe cont propriu.

Investitorul este instruit la sediul companiei francizoare asupra practicilor de management din domeniul respectiv si primeste informatii specializate legate de toate aspectele afacerii respective. De exemplu, training in marketing de produs, in recrutarea de personal etc”, explica Adrian Gheorghe.

Dar, chiar daca franciza implica un transfer de know-how, specialistii din domeniu sunt de parere ca francizatul trebuie sa aiba o experienta minima de business.

Cand preluam o franciza este necesar sa avem o experienta de afaceri de cel putin trei - cinci ani, pentru a fi familiarizati cu toate procesele ce au loc intr-o firma”, spune Adrian Gheorghe.

Insa, Alexandru Ciupitu spune ca a ales o franciza din domeniul HoReCa fara a avea experienta pe acest segment de piata.

Sunt convins ca cei care au activat in domeniul in care isi achizitioneaza franciza au o serie de avantaje, dar nu cred ca experienta de acest tip este obligatorie. Cel putin in cazul meu, am avut un suport consistent din partea francizorului de la care am invatat si inca mai invat tot ce trebuie sa fac ca sa conduc cu succes acest tip de afacere”, spune francizatul WuXing.


Investitia
Sumele platite pentru preluarea unei francize variaza foarte mult in functie de domeniul de activitate, dar si in functie de tipul francizei, de marimea spatiului pentru o unitate etc. De exemplu, o franciza din retail implica sume de cel putin 50.000 de euro - 70.000 de euro pentru un magazin de cel putin 100 mp, dar exista si formate de franciza ce presupun magazine mai mici (20 mp - 30 mp) si pentru care investitia initiala scade in jurul a 10.000 de euro.

Marcile cu o notorietate ridicata tind sa impuna conditii mai drastice potentialilor francizati. Firmele care abia incep sa se extinda in sistem de franciza ofera un nivel mai mic al investitiei pentru ca sunt interesate sa recruteze cat mai multi parteneri si sa dezvolte rapid reteaua”, explica Adrian Gheorghe.


Alegerea tipului de franciza
Francizlele se impart in mai multe categorii, in functie de criteriile luate in calcul. In functie de zona geografica de alocare a francizelor, acestea sunt de trei tipuri: master franciza, franciza regionala si franciza simpla.

Master franciza ofera exclusivitatea teritoriala pentru o tara, dar implica si indeplinirea unor conditii legate de dezvoltarea francizei. Franciza regionala se acorda pentru o anumita zona geografica dintr-o tara si se refera la deschiderea mai multor unitati in orase diferite. Franciza simpla se acorda pentru deschiderea unei singure unitati si ofera o zona de exclusivitate intr-un anumit oras.

Gradul de implicare si de responsabilitate difera in functie de tipul de franciza ales. De exemplu, investitia intr-o master franciza este semnificativ mai mare decat cea pentru deschiderea unei singure unitati a aceluiasi brand”, explica directorul ThinkBig.

Adrian Gheorghe spune ca antreprenorii mai conservatori si care dispun de mai putini bani ar trebui sa se orienteze catre francizele cu un nume cunoscut in piata si care nu detin deja unitati in zona geografica in care se afla potentialul francizat. Cei care doresc o afacere de amploare si isi pot permite o investitie initiala intre 50.000 de euro si 250.000 de euro, pot sa ia in calcul achizitia unei master francize a unei marci care nu este inca prezenta pe piata din Romania.

Si Alexandru Ciupitu spune ca o franciza simpla este mai usor de condus, dar franciza de tip master este ideala, mai ales daca este vorba de un brand deja cunoscut in tara sau cu potential. Francizatul WuXing considera ca o afacere cu un risc financiar scazut este preluarea unei francize simple din domeniul alimentar.

In Romania, piata incepe sa se maturizeze si francizele master si business-urile mari vor putea fi achizitionate si sustinute doar cu sume foarte mari de bani, pentru ca sunt putine tipuri de afaceri unde nu exista deja o concurenta notabila”, spune Alexandru Ciupitu.


Problemele intampinate
Procedura de preluare a unei francize internationale dureaza destul de mult timp pentru ca reprezentantii “firmei-mama” vor sa se asigure ca investitorul are o forta financiara suficienta si detine competentele de a gestiona afacerea. Francizorii sunt atenti la aceste detalii pentru ca partenerii francizati vor reprezenta imaginea companiei.

Acest aspect poate fi o problema pentru cei care vor sa cumpere o franciza intr-un interval scurt de timp”, spune Adrian Gheorghe.

Reprezentantul ThinkBig mentioneaza ca problemele comune ale celor care vor sa preia o franciza sunt legate de capitalul initial, de gasirea unui spatiu comercial si de recrutarea personalului specializat.

In unele cazuri, problemele investitiei intr-o franciza sunt legate de factori externi, precum piata autohtona care nu este pregatita pentru un anumit format de business. Alte probleme care pot influenta derularea unei afaceri in franciza pot fi legate de cerintele foarte stricte privind gradul de pregatire al angajatilor sau de perioadele mari de timp in care se recupereaza investitia initiala.


Redactor: Andreea Marinas

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii