(2) Despre rabdare


Cei care au citit articolul precedent mi-au cerut sa vorbesc despre primii clienti, despre primii bani, despre cum am inceput sa fac efectiv afaceri. Pare o tema interesanta, dar nu atat de interesanta incat sa dedic un articol pentru asta. Asa ca, imi pare rau ca o sa va dezamagesc si o sa vorbesc, in special, despre altceva. Despre rabdare. 

 

De ce despre rabdare? Pentru ca asta ne-a lipsit mie si partenerilor mei. Am fost caracterizati de o atitudine foarte reactiva si am mers catre actiuni care sa se concretizeze rapid in rezultate (a se citi bani,) in loc sa ne focusam pe o dezvoltare pe termen lung.

Cand am decis sa ne facem firma (mentionez din nou ca nu aveam nici un fel de idee ce inseamna asta si la ce ne inhamam), scopul nostru nu era sa devenim o firma de servicii, ci sa dezvoltam produse care schimba lumea. Asa ca ne-am gandit. Si apoi ne-am mai gandit putin. Ideile care ne-au venit au fost cat se poate de marete si proaste (de la softuri de telefoane mobile pe care sa le vindem in parteneriat cu Nokia la comunitati online pentru designeri). Pauza de zambete....Eram tineri si ne-experimentati.  

Mareata idee cu care am pornit la drum a fost una venita dintr-o nevoie si frustrare. Toate bursele din facultate se dadeau pe sub mana si cei care plecau erau numai apropiatii celor din conducere. O problema era ca nimeni nu stia de bursele respective, cu exceptia celor alesi. Asa ca bursele se anuntau la un afisier uitat de lume, cu o zi inainte de depunerea dosarelor.

Facand o analogie intre piata burselor si cea a locurilor de munca, am decis sa rezolvam aceasta problema creand un portal unde bursele sa fie facute publice. Si ne-am pus serios pe treaba. De la designul logo-ului la specificatiile tehnice totul era perfect.

Produsul final, un site unde studentii isi completau un CV si ariile de interes si apoi puteau aplica la bursele introduse de universitati, era grozav. In afara faptului ca nu prea erau burse, ceea ce a facut site-ul inutil. Iar toate incercarile noastre de a convinge oficialii sa ne foloseasca platforma s-au lovit de zambete si promisuni false. Se pare ca problema nu era una de ordin tehnic!  

Si cand am vazut ca asta nu merge, am renuntat. Nu ne-am pus problema sa incercam sa rezolvam problema altfel. Pur si simplu, am dat vina pe sistem, am pozat in victime ale coruptiei si incapacitatii autoritatilor de a vedea viitorul si am capitulat.

Daca ma gandesc in urma, imi dau seama ca putem face multe ca proiectul sa devina un succes. Poate ca nu eram foarte motivati de proiect, poate ca atata puteam la acel moment...cine stie!

Insa, experienta ne-a invatat multe. Sau, cel putin, asa imi place sa sper. Si cum la moda erau agentiile web (care in Statele Unite faceau foarte multi bani) am decis sa incercam sa oferim servicii altora.

Cum am castigat primii clienti nu e cea mai interesanta poveste: vanzari agresive (telefoane, scrisori, etc). Nu trebuie sa mentionez ca nu aveam foarte mare succes in acest mod. Mai ales ca nu ne placea si ceea ce faceam,  faceam prost. Mult mai tarziu am aflat ce inseamna marketing si cum sa facem clientii sa vina la noi.  

Pe saptamana viitoare!

 

 

Vladimir Oane este co-fondator al Metromind Media, o agentie de marketing online, si partener la CaptainGO, un sistem online de rezervari hoteliere. Din 2007, conduce echipa de dezvoltare a uberVU, o aplicatie web pentru managementul conversatiilor din web-ul social.


Nu exista comentarii