(5) Jurnal din Liga Campionilor
Scriu acest articol din Londra unde am placerea sa particip la Seedcamp, o competitie care premiaza cele mai bune proiecte web din Europa (desi in acest an a participat si o companie din Sillicon Valley). Pentru cei care nu sunt familiarizati cu procesul, o sa-l explic pe scurt. Seedcamp este un fond de investitii la nivel de seed (adica sume mici pe perioade scurte de timp).
20 de companii din Europa sunt invitate in fiecare an la Londra pentru o saptamana de mentoring intens care se incheie cu o prezentare in fata celor mai importanti investitori din Europa si SUA. La final se aleg cinci proiecte care primesc o investitie si care au sansa sa continue sa lucreze in acelasi mediu ca cel din saptamana petrecuta la Londra.
Fiind unul dintre norocosi, pot sa spun ca am avut sansa sa cunosc persoane pe care nici nu visam sa le cunosc vreodata. Ma refer aici la fondatorii Skype, Netlog sau Fotolog, la investitorii din spatele celor mai de succes proiecte internationale s.a.m.d.
Este o saptamana extrem de obositoare. Ma trezesc la 7 am si vorbesc cu oameni non-stop pana la 11 pm. Desi am ragusit si imi doresc un somn bun mai mult ca orice pe lume, recunosc ca imi place la nebunie. Si vreau sa va impartasesc cateva din lucrurile pe care le-am invatat in aceste zile:
Nu intarziati sa luati feedback in legatura cu ceea ce faceti. Tinand cont de natura internationala a proiectului uberVU, pot sa spun sunt un om norocos sa discut cu persoane care controleaza evolutia webului la nivel mondial. Dar si in Romania sunt multe persoane care va pot oferi o noua perspectiva asupra a ceea ce faceti. Nu va speriati ca va fura cineva ideea si vorbiti despre viziunea voastra cu cati mai multi oameni.
Focusati-va pe un anumit lucru si muriti cu el de gat. Fondatorul de la Business Objects, pe care l-am cunoscut zilele astea, si care a a facut exit catre SAP la inceputul anului (pentru 6,4 miliarde de dolari cash) povestea cum s-a focusat pe vanzari la inceput. Nu pe PR, pitchuri la investitori sau alte astfel de lucruri care te pot distrage de la scopul principal.
In Europa, sau in Anglia ca sa fiu mai precis, conteaza business model-ul. Daca investitorii din SUA cu care am vorbit erau mai focusati pe produs si pe cum o sa poti sa ai cat mai multa vizibilitate, cei din Europa vor sa vada banii la orizont. Ceea ce nu stiu daca e neaparat un lucru rau, daca ma gandesc la cum merge acum economia de acolo.
Cam atat. Mi-au venit atat de multe idei prin discutiile cu cei de aici, cat sa scriu zeci de artiole. Ramaneti conectati!
Vladimir Oane este co-fondator al Metromind Media, o agentie de marketing online, si partener la CaptainGO, un sistem online de rezervari hoteliere. Din 2007, conduce echipa de dezvoltare a uberVU, o aplicatie web pentru managementul conversatiilor din web-ul social.