(5) Mare ca Harap-Alb, rau ca Zmeul


Orice om de afaceri fara experienta iti va spune ca o afacere este cel mai greu de administrat la inceput. Primele 6 - 12 luni iti vor spune multi, apoi, toate merg de la sine. Nu sunt departe de adevar, marea majoritate a celor ce incep o afacere renunta dupa cateva luni, nu de alta, dar mai ales acum in Romania, e tare lejer sa fii angajat.

 

Dar revenind, odata ce reuseste sa treaca de primele probleme inerente, orice afacere are de trecut inca un prag: scalabilitatea. Hai sa vedem ce se intampla de fapt: Atunci cand incepi o afacere, de cele mai multe ori, tu esti afacerea. Daca vinzi ceva, tu esti cel ce preia comenzi, tu impachetezi, livrezi, tii legatura cu furnizorii si asa mai departe.

Toate bune si frumoase, pana la momentul in care afacerea incepe sa-ti mearga. Trebuie sa-ti faci timp sa livrezi mai multe comenzi, dar comenzile trebuie sa vina din stocuri, deci ai nevoie de mai mult timp pentru furnizori, mai mult timp sa procesezi comenzi, pe scurt, AI NEVOIE DE MAI MULT TIMP.

Esti primul care ajunge in firma, ultimul care pleaca si parca tot nu ajunge. Iar de aici trebuie sa stii ca nu poti evolua decat in jos. Apar primii clienti nemultumiti si, inainte sa-ti dai seama, te trezesti ca mai toata lumea e nefericita, inclusiv putinii angajati pe care poate ii ai si care dau de greu pentru prima data.

Care e solutia? E pe cat de scurt exprimabila, pe atat de grea: scalabilitatea. In business inseamna sa te pregatesti din timp pentru succes. Sa ai viziunea de a-ti gandi afacerea ca atunci cand iti cresc mult comenzile sa iti creasca si profitabilitatea si veniturile, folosind cat mai putine resurse aditionale. Automatizarea proceselor e o parte, angajari facute din timp e o alta parte, si, evident, sunt tot felul de metode astfel incat sa faci fata. S-au scris carti intregi pe tema asta, doar sa fii constient ca ai nevoie sa inveti...

Si-mi permit sa iti mai dau un sfat, de obicei uitat, pentru ca nu da bine la PR: renunta la clientii carora nu le faci fata, sau pe care-i consideri “nocivi” pentru business-ul tau (comenzi prea mici, prea mari, prea rapide etc). E un pas extrem de greu de facut, dar necesar si recomandabil fata de rabatul de la calitatea serviciilor tale.

Sa ma explic: hai sa spunem ca vinzi electronice online. Odata ce-ti creste nivelul de vanzari, evident, vrei comenzi din ce in ce mai mari, cu costuri cat mai mici posibil. Astfel, vei ajunge ca o comanda de 50 de lei de un card microSD sa ti se para atat de neimportanta incat vei livra greu si doar dupa ce livrezi cine stie ce laptopuri la 2.000 de euro fiecare.

Perfect normal din punct de vedere matematic, dar eu iti spun ca decat sa promiti livrare in doua ore si sa ajungi a doua zi, mai bine da un telefon si refuza comanda de 50 de lei, daca e cu adevarat nevoie de livrare in 2 ore (si fii sincer, pur si simplu spune ca nu poti, nu faci fata, nu ajungi), sau negociaza un discount pentru livrare a doua zi.

De ce? Pentru ca, desi matematic nu “iesi” la fel de bine, in realitate vei iesi in castig cu un client care fie iti accepta livrarea a doua zi, fie macar si-a dat seama ca iti pasa de el si nu iti bati joc de comanda lui. Si un astfel de client valoreaza cat sute de dolari pusi in reclama AdWords sau bannere pe cine stie ce site-uri sau zeci de comunicate de presa seci si impersonale. Si astfel, desi facuta mai pe genunchi, scalabilitatea iti va aduce beneficii pe termen lung.

Nu am intalnit pana acum o astfel de afacere in Romania. Ma puteti contrazice cu exemple?

 

Mircea Scarlatescu este cofondator al agentiei web FitYourBusiness , Imobiliare-Rezidentiale.ro, portal de prezentare a ofertei de ansambluri rezidentiale din zona Bucuresti si imprejurimi, FloriLaBucuresti.ro, magazin online de buchete si aranjamente florale si Termopane.com, portalul firmelor din domeniul productiei, comercializarii si montarii de tamplarie cu geam termopan.

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.

Citeste aici articolele anterioare din "Jurnal de start-up".


Nu exista comentarii