Cum iti protejezi marca de business


Daca promovezi un produs sau serviciu, dar nu inregistrezi marca, poti avea doua surprize majore: sa descoperi firme concurente care ofera acelasi produs cu acelasi nume sau cu un nume asemanator, beneficiind de pe urma imaginii tale; numele produsului sa fie deja inregistrat de alta companie si sa fii subiectul unei actiuni penale de contrafacere.

 

Ce se poate inregistra
"Nu poti inregistra o idee de business, insa, poti inregistra concretizarea unei idei: nume sau imagine (ca marca), forma sau aspect exterior (ca marca, desen sau model industrial), utilitate tehnica noua prezentata in proiect (ca brevet de inventie)", explica, pentru startups.ro, avocata Violeta Bozocea, consilier european Proprietate Intelectuala in cadrul Agentiei de Proprietate Industriala Ariana, detinatoarea site-ului inregistrare-marci.ro

Ea spune ca ideile de afaceri nu se pot inregistra pentru ca ar fi o sursa de blocaj al pietei . Mai ales daca doar inregistrezi idea, dar nu lansezi afacerea niciodata. Marca poate fi inregistrata pentru ca aceasta este sustinuta de investitii in promovare.
 

"Daca altcineva lanseaza un produs din aceeasi categorie si cu acelasi nume sau un nume foarte asemanator se numeste contrafacere conform legii 84/1998 republicata si 11/1991. Contrafacerea insemna ca o alta persoana decat titularul marcii beneficiaza de promovarea facuta de titular si ar fi ca si cum ar fura din banii de promovare ai titularului", explica Bozocea.


Ce conteaza la inregistrare
Marcile se inregistreaza pe un anumit domeniu din cele 42 existente in conformitate cu clasificarea NISA. Acest lucru face posibil sa se poata inregistra marci cu acelasi nume, dar care apartin unor entitati diferite. "De exemplu, exista marca Puma pentru echipament sportiv si marca Puma pentru elicopetere, fiecare apartinand altei companii dar nimeni nu confunda provenienta produselor", spune Bozocea. Important este ca aceste produse sa nu se comercializeze in nici o situatie in acelasi spatiu delimitat.

Pentru a se evita confuzia consumatorilor, nu se permite inregistrarea unor marci cu acelasi nume sau cu un nume asemanator, care pot fi gasite in acelasi punct de desfacere. De asemenea, nu este permisa nici inregistrarea unor marci cu acelasi nume sau nume foarte asemanator cu o marca dintr-un domeniu conex.

"De exemplu, nu se poate inregistra marca Airbus pentru servicii de intretinere a aeroporturilor, pentru ca acest lucru ar creea confuzii - s-ar putea crede ca serviciul de intertinere este oferit de compania Airbus care produce avioane. Inregistrarea marcilor cu acelasi nume sau cu nume asemanator este permisa in functie de cat de diferite sunt domeniile", explica Bozocea.

Marcile sunt inregistrate pentru domenii pentru care obtin si exclusivitate – nimeni din domeniul respectiv nu mai poate folosi aceeasi marca sau una asemanatoare. Dar, spune Violeta Bozocea, daca o marca devine notorie aceasta se poate opune unor marci similare, chiar daca acestea doresc inregistrarea in domenii diferite. In acest caz, nimeni nu mai poate inregistra o marca asemanatoare, chiar daca vrea sa faca inregistrarea in alt domeniu. Este exemplul Orange care, prin volumul mare de promovare cu care a intrat pe piata, a primit statul de marca notorie fara sa mai fie necesara depunerea unei cereri de inregistrare. Pe baza unui studiu la nivelul populatiei se poate concluziona daca o marca este notorie sau nu.


Teritoriul marcii
Marcile pot fi inregistrate fie la nivel national , fie international.

"Daca o marca este inregistrata intr-un domeniu pentru teritoriul Romaniei, o firma straina cu o marca similara nu poate veni in tara, dar nici firma din Romania nu are voie sa foloseasaca marca in tara din care provine cealalta companie. Fiecare trebuie sa isi respecte teritoriul", spune reprezentantul Ariana.

Marca comunitara este inregistrata si ofera protectie uniforma in oate tarile membre ale Uniunii Europene. Pentru obtinerea acesteia, este necesara depunerea unei cereri la Oficiul de Armonizare al Pietei Interne al Comunitatii Europene (OHIM) cu sediul la Alicante. In cazul in care in unul sau mai multe state membre ale Uniunii exista deja inregistrata o marca similara sau identica si in acel stat marca este refuzata, marca va fi inregistrata doar in celelalte state, dar nu va mai avea statutul de marca comunitara, ci doar de marca internationala inregistrata la oficiile nationale din respectivele state.

Pentru marcile inregistrate in alte tari, in principiu nemembre ale Uniunii, cererea se depune la oficiile nationale din tarile respective. Daca inregistrarea internationala se face pentru mai mult de 3 tari si daca acestea sunt membre ale tratatului de la Madrid, exista varianta de a opta pentru depunerea cererii la Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale (WIPO) cu sediu la Geneva.


Inregistrarea
Pentru inregistrarea marcii trebuie depusa o cerere la OSIM (autoritatea din Romania in domeniu), OHIM sau WIPO, in functie de teritoriul pe care se doreste inregistrarea. Marca este protejata din prima zi in care este depusa cererea de inregistrare, chiar daca formalitatile pentru obtinerea a certificatului dureaza in jur de 9 luni.

Insa, explica Bozocea, marca devine opozabila tertilor si ofera exclusivitate doar dupa obtinerea certificatului de inregistrate. Asta inseamna ca, de exemplu, poti da pe cineva in judecata pentru folosirea marcii tale doar dupa ce obtii certificatul. Valabilitatea inregistrarii este de 10 ani, cu posibilitatea prelungirii pentru perioade succesive de 10 ani.

Pentru a nu pierde timp si bani, poti sa verifici, inainte de a depune cererea, daca marca pe care vrei sa o inregistrezi exista deja. Pentru marcile internationale poti face asta pe site-ul WIPO, iar pentru cele locale si comunitare pe site-ul Agentiei de Proprietate Industriala Ariana, inregistrare-marci.ro.


Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii