Vacante personalizate


Timp de sapte luni, Sorin Stoica a cochetat cu ideea deschiderii unei agentii de turism, dar acum recunoaste ca Eturia „este o afacere nascuta din pasiunea mea pentru calatorii“. Compania a fost lansata oficial la inceputul lunii octombrie, anul trecut, dar planul afacerii a fost initiat inca din decembrie 2006. De-a lungul timpului, au fost mai multi factori care l-au facut sa se gandeasca la un business pe acest segment, dar un element importat a fost legat de “problemele intampinate atat de noi, cat si de alti prieteni, in a gasi o agentie care sa fie atenta la detalii si sa poata aborda vacanta fiecaruia in functie de dorintele si de profilul acestuia”, spune pentru startups.ro, Sorin Stoica.

 

Conceptul
Dupa ce Sorin Stoica s-a hotarat sa lanseze compania, din mai 2007, o echipa de sase oameni a inceput sa lucreze pentru a contura in cele mai mici detalii afacerea. Pentru a se deosebi de concurenta, agentia de turism a adus pe piata locala un concept occidental – vacantele “tailor made” (personalizate). Vacantele sunt create pentru fiecare turist, cuplu sau grup in parte, excluzand turismul organizat de grup, cu program fix, cu trasee fixe, un model pe care Stoica il considera “vechi de 20 de ani”.

Astfel, agentia se adreseaza clientilor care nu vor sa depinda de nimic prestabilit: compania aeriana cu care zboara, ora si data plecarii, durata sejurului, mesele, circuitul.

 “Niciodata nu m-am gandit sa lansez o agentie de turism revanzatoare. Obiectivul a fost lansarea unei agentii tour operatoare care sa creeze pachetele de vacanta in colaborare cu partenerii locali din tarile de destinatie, pentru ca acestia stiu cel mai bine ce este de vazut in tara lor. Combinam experienta lor cu propria noastra experienta de turisti si cu vizite ale echipei noastre in destinatiile respective”, explica managerul Eturia.


Avantaje fata de concurenta
De altfel, unul dintre atuurile agentiei este ca are in spate experienta persoanala a celor doi proprietari ai afacerii – sotii Daniela si Sorin Stoica. Ei au vizitat personal fiecare destinatie promovata (nn: in fotografia alaturata Sorin Stoica, intr-un safari in Tarangire).
Una dintre noutatile cu care vine Eturia este aceea ca, odata ajunsi la destinatie, clientii agentiei vor primi la hotel materiale in limba romana, pentru a intelege mai bine tara si obiceiurile locale.

Teoretic, o vacanta personalizata este mult mai scumpa decat una “la pachet”, dar Stoica spune ca acest lucru este mai mult o legenda.

 “La cazare si la transportul aerian nu apar diferente semnificative. La fel si in cazul vacantelor de plaja”, spune managerul Eturia.

Costurile mai mari apar atunci cand sunt solicitate servicii suplimentare. Stoica da exemplul unui tur in Maroc. Un jeep cu sofer care asigura transportul pe durata circuitului costa in jur de 150 – 160 de euro pe zi, iar un ghid pentru vizitarea unui oras costa inca 30 – 50 de euro.

 “Ganditi-va ca in acel jeep pot calatori sase persoane sau doar una singura, deci costul poate fi acoperit in intregime de un singur om, sau poate fi impartit la sase. Acelasi exemplu poate fi si in cazul unui safari in Africa”, explica Stoica.

Managerul Eturia spune ca in cazul unui grup de doua familii, poate totusi sa ofere in situatiile descrise, un pret de persoana similar cu cel platit daca ar fi fost un grup de 15 oameni.


Un nou segment
Agentia se va concentra si pe segmentul de piata al turismului pentru companii. Este vorba de “incentive travel” (calatorii motivationale care au ca scop inchegarea sau imbunatatirea comunicarii in echipa si la care participa mai multi angajati sau parteneri au companiilor); “rewarding travel” (un instrument de recompensare al unui angajat sau partener) si “corporate hospitality” (o metoda de intretinere a unei relatii comerciale cu clientii, furnizorii sau partenerii strategici).

Turismul motivational este, deocamdata, putin dezvoltat in Romania, dar in strainatate este un instrument puternic de motivare pe care companiile il folosesc pentru angajati. Tocmai de aceea, in cadrul Eturia se va dezvolta o divizie separata care sa aiba specialisti pe acest segment.

 “Ne vom diferentia de celelalte companii care ofera servicii turistice de acest tip, prin modul de abordare, prin produsele create. Noi lucram din persectiva resurselor umane, nu din cea a unei agentii de turism. Avem si avantajul unor parteneri care activeaza pe segmentul de turism motivational de peste 15 – 20 de ani”, spune Sorin Stoica.


Clientii
Managerul Eturia mizeaza pe trei mai categorii de clienti: romanii care vor sa mearga in afara tarii, strainii care vor sa vina in Romania si companiile.

 “Targetul pentru vacantele personalizate este format din persoane cu venituri peste medie, dar, in curand, aceste destinatii vor fi accesibile si clasei de mijloc, care, in mod clasic, pleaca de doua ori pe an in concediu”, spune Sorin Stoica.

Ca sa ii atraga de la inceput si pe clientii care nu au suficienti bani, agentia a stabilit un plan de reduceri. De exemplu, daca o familie alege sa mearga intr-o anumita destinatie si mai atrage o alta familie, obtine discout de aproape 10%.

 “Perceptia in piata a fost peste asteptari si in trei luni de zile am vandut deja vacante de aproape 100.000 de euro turistilor romani”, spune Stoica.

Deocamdata, nu a fost lansat departamentul de incoming care sa se ocupe de atragerea turistilor straini.

“Nu intentionam sa vindem vacante in Romania mai devreme de iunie 2009. Strategia de vanzare incoming va fi lansata, cel mai probabil, in martie 2009”, spune managerul Eturia.

Pana atunci, agentia se va concentra pe vacantele personalizate si pe turismul motivational. In primul an de la lansarea companiei, Stoica estimeaza ca va avea vanzari de peste un milion de euro.


Dezvoltarea afacerii
Eturia este, in principal, o agentie de turism online, dar nu vor lipsi nici cateva puncte de lucru in Bucuresti, Brasov, Cluj-Napoca, Timisoara. Primul birou a fost deja deschis in Piatra-Neamt.

In perioada urmatoare, va fi deschis si biroul din Bucuresti, o investitie estimata la 50.000 de euro. Aproximativ 15.000 de euro vor fi folositi pentru amenajarea spatiului, 10.000 – 15.000 de euro pentru lansarea oficiala, iar alti 20.000 de euro reprezinta sustinerea financiara de la inceput a punctului de lucru (training pentru oameni, salarii, chirii, etc.).

 “Initial am dorit sa deschidem biroul din Capitala in luna aprilie, dar am considerat ca este inca devreme. Cel mai probabil, vom deschide acest birou in iunie. Nu am stabilit inca unde va fi aceasta locatie”, spune Stoica.

Pentru castigarea de noi clienti din Romania, compania foloseste mijloacele de promovare prin internet, utilizeaza direct mailing-ul catre potentialii clienti tinta si intentioneaza sa incheie parteneriate cu cat mai multe agentii care sa revanda pachetele Eturia.

Nu este exclusa deschiderea unui numar mai mare de birouri in tara decat cele planificate, pentru a fi mai aproape de potentialii clienti. De asemenea, sunt luate in calcul si campaniile de PR, acestea facand parte din strategia companiei pentru crearea marcii Eturia.

Agentia va participa si la targurile internationale de profil unde ii va atrage de turistii straini sa viziteze, in special, zona Moldovei.

Eturia nu este prima afacere lansata de Sorin Stoica. El este fondatorul retailerului din domeniul telefoniei mobile, Dasimpex (afacere vanduta catre un fond de investitii administrat de GED) si al companiei de consultanta in afaceri, Oregano.

 

Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii