Importanta educatiei in afaceri
La inceputul anilor '90, 25 de oameni erau selectati sa participe la un program care viza transferul de know-how din Marea Britanie catre fostele tari socialiste. Dupa absolvirea cursului, unii dintre participanti au pus bazele Codecs. Astazi, compania se afla in topul firmelor din domeniul educatiei de afaceri din Romania.
Cursul din 1993 era finantat de Minsterul de Externe al Marii Britanii si lega Universitatea din Bucuresti cu Open University din Marea Britanie si Fundatia Pentru Democratie. Dupa finalizarea cursurilor, britanicii de la Open University au vrut sa continue derularea programului in Romania si le-au sugerat absolventilor sa infiinteze o companie care sa se ocupe de acest lucru.
Asa a aparut Codecs (Centre for Open Distance Education for a Civil Society). In 1995, compania a semnat un Master Agreement prin care a devenit partenerul exclusiv al Open University in Romania.
Catalin Ionescu (foto), presedintele Codecs (unul dintre cei 25 de absolventi ai cursului din 1993), vorbeste intr-un interviu special pentru startups.ro, despre antreprenoriat si despre importanta educatiei in afaceri.
Evolutia pietei
La inceputul anilor '90 oamenii de afaceri nu intelegeau de ce trebuie sa faca un curs de business. Pentru ca piata era goala, orice firma lansata avea succes, iar antreprenorii credeau ca reusita e bazata pe experienta lor. Pe vremea aceea, un potential client m-a intrebat cu ce masina am venit la intalnire - eram intr-o Dacie, iar el mi-a spus ca are un Mercedes, deci, asta inseamna ca stie sa faca afaceri, asa ca nu are nevoie de un curs de business, se descura bine si singur.
Abia treptat, in ultimii ani, romanii au inteles ca au nevoie de o pregatire manageriala. Si au intels ca atunci cand termini facultatea, nu termini de invatat. Ca aceea este doar o etapa, ca trebuie sa inveti mereu.
Asa se face ca, daca la inceput cei care veneau la cursurile noastre erau mai degraba manageri in companii mari, multinationale, acum a inceput sa creasca si numarul antreprenorilor, acestia reprezentand in jur de 35% - 40% dintre cursantii Codecs. Majoritatea antreprenorilor care vin la MBA au companii in domeniul serviciilor.
De asemenea, a inceput sa scada si varsta celor care vin la cursuri: 30% - 40% dintre cursanti au intre 30 - 40 de ani, fata de inceputul nostru, cand majoritatea aveau intre 40 - 50 de ani.
Cultura antreprenoriala versus cultura corporatista
O parte dintre companiile din Romania se confrunta acum cu trecerea de la cultura antreprenoriala la cultura corporatista. Cand o firma ajunge la o dimensiune apreciabila, nu te mai poti descurca doar cu spirit antreprenorial. Atunci, trebuie sa treci printr-un proces de transformare prin care tu, ca antreprenor, sa nu mai ai pretentia sa stii tot ce se intampla (unde a fost soferul, ce a spus un client, etc.).
Daca in acel moment nu ai o strategie de management si nu aduci in companie procese noi si complexe de HR, marketing sau gestiunea informatiilor, sufoci compania iar aceasta intra intr-o spirala descendenta pana se face praf.
Antreprenori in serie
Unii oameni de afaceri sunt constienti ca ei nu pot organiza o afacere in acest mod, tip corporate, si atunci cand ajung la nivelul maxim de crestere pe care il pot sustine, vand compania. Aceasta este tipologia clasica a antreprenorilor in serie, carora le place ceea ce fac, le place sa genereze startup-uri.
Ei cauta mereu noi nise de business si lanseaza afaceri care au avantaje competitive. Castigul lor nu vine din dividendele anuale ale companiei lansate. Ei isi incaseaza profitul cand fac exit-ul din afacere, nu pe parcurs. Nu isi bazeaza strategia pe castigul anual, ci pe banii obtinuti atunci cand vand firma.
Despre delegarea responsabilitatilor
Ca antreprenor, trebuie sa angajezi oameni care sa iti conduca afacerea acolo unde setezi tu obiectivele. Cei mai multi dintre antreprenori esueaza pentru ca nu deleaga responsabilitati sau pentru ca nu fac asta asa cum trebuie. Ei invata din mers ce este delegarea si cum trebuie facuta. Unii isi dau seama ca trebuie sa delege responsabilitati abia cand nu le mai ajunge timpul, cand sunt permanent sub stres. Culmea este ca altii, nu isi dau seama ca trebuie sa faca asta, nici cand ajung in stadii de stres sever.
Delegarea nu se face oricum. Nu inseamna ca ii spun unui angajat ca de maine trebuie sa se ocupe de o activitate si el executa ce am spus. Delegare inseamna ca, mai intai, il iau pe angajat cu mine si ii arat ce trebuie sa faca. Apoi, il pun sa faca asta singur si eu il supraveghez. Urmeaza etapa in care il las sa se ocupe singur si eu doar vad rezultatele inainte de finalizare iar abia apoi il las sa se ocupe singur si sa imi arate la final rezultatele activitatii.
Nu arunci un copil intr-un bazin cu apa si ai pretentia sa inoate, cand antrenorul nici nu e prin preajma, pentru ca sigur se ineaca.
Uneori, antreprenorii nu deleaga, pentru ca le face placere sa se ocupe singuri de anumite activitati din companie. In special, le place sa se joace cu cifrele, sa faca bugete. Iar asta este foarte rau pentru afacere. Daca angajatii nu sunt implicati in planificarea bugetara, lucreaza in orb. Un manager sau un director de departament nu are cum sa isi asume un buget pe care nu l-a facut el.
Cuonsultanta in afaceri
In ultimii ani, antreprenorii si managerii romani au mai inceput sa invete importanta consultantei. Totusi, cel mai des, tot companiile multinationale apeleaza la consultanta.
Exista antreprenori care sunt la inceput de drum si care realizeaza ca au mare nevoie de sfatul cuiva cu experienta, dar, pentru ei, consultanta este scumpa. Acesti oameni de afaceri fie apeleaza la consultanti mai ieftini, fie renunta la serviciu.
De-a lungul timpului, eu am invatat ca in consultanta pretul reflecta foarte bine calitatea si ca nu exista ieftin si bun. Exista doar ieftin si prost.
Investitia in oameni
Cand firmele ajung la aproape 100 de angajati, trebuie sa isi puna neaparat problema dezvoltarii profesionale a oamenilor. Nu trebuie sa te gandesti la ce curs ii trimiti, ci de ce trebuie sa ii formezi - ce vrei sa obtii de la oamenii respectivi pentru companie? Dupa ce stabilesti asta si ii trimiti la un training, trebuie sa ai grija sa si aplice in firma ce au invatat.
Cei mai multi dintre manageri si antreprenori nu au clar definit ce urmaresc atunci cand isi trimit oamenii la cursuri - ce vor sa faca acestia si nu fac deja astazi. Multi isi trimit angajatii la training si, dupa ce se intorc, nu ii intreaba nimeni ce au invatat.
Printr-un training prost gestionat se genereaza si un comportament daunator in companie: oamenii care au fost la trainig spun colegilor ca au invatat "numai prostii", nu inteleg de ce au fost trimisi, iar colegii ajung la concluzia ca trainingul nu este bun.
MBA pentru antreprenori
Un MBA nu este cel mai bun lucru pentru un antreprenor, este necesar si util pentru cei care lucreaza in organizatii mari si foarte mari, in mod special pentru angajatii din companii cu expunere internationala.
Daca ai un mic business, nu ai nevoie de un MBA. Este suficienta o diploma in management. Cu un curs profesional in management te poti descurca foarte bine. Abia cand afacerea creste mai mult, trebuie sa apelezi la alte mecanisme si sa te dezvolti.
Cum alegi la ce curs iti trimiti angajatii
Nu exista o reteta pe baza careia sa alegi cand sa trimiti oamenii la training sau cand sa ii trimiti la un MBA. Fiecare companie are necesitatile ei. Primul pas in alegerea tipului de pregatire este sa faci o comparatie a necesitatilor versus obiectivele din companie. Sa vezi care este scopul pentru care vrei sa ii pregatesti. De exemplu, daca ai o firma mare, cu mai multi directori, si ai persoane care se pregatesc sa ocupe diverse functii, atunci te poti gandi sa ii duci la MBA. Daca ai o firma care activeaza in IT, atunci ii poti trimite pe angajatii care nu au functii de conducere, la cursuri de pregatire profesionala, la traininguri.
Pana acum, nu am intalnit o companie care sa vina sa imi spuna ce obiective are si sa imi ceara o oferta de pret pentru cursurile care sa o ajute sa le atinga. Daca eu fac o oferta de, sa spunem, 100.000 de euro, managerul companiei poate spune ca este mult - dar este mult raportat la ce? Trebuie sa se gandesca la rezultate. Daca suma investita in pregatirea oamenilor ii aduce o cifra de afaceri cu 500.000 de euro mai mare, atunci da, 100.000 de euro nu este rentabil ca investitie. Dar, daca ii aduce o crestere de 5 milioane de euro a cifrei de afaceri, este altceva.
Insa, ca sa afli daca este bine sa faci investita sau nu, trebuie sa investesti cateva zile de munca, sa faci niste calcule, niste studii, care te costa cateva mii de euro. Astfel, poti sa descoperi daca e bine sa platesti 100.000 de euro. Dar companiile de la noi nu fac asta.
Eu cred ca mai bine cheltui cateva mii de euro si verifici daca merita investita, decat sa dai direct 100.000 de euro, fara sa se justifice. Nu trebuie sa trimiti oameni la cursuri doar pentru ca asa se practica, trebuie sa te gandesti la obiective - altfel, oamenii se bucura ca scapa de munca pentru ca merg la cursuri, iar tu pierzi bani.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.