Afacerile cu produse organice sunt in crestere
Piata produselor organice incepe sa fie din ce in ce mai activa in Romania, pe masura ce potentialii clienti devin interesati de un stil de viata sanatos. Vanzarile anuale cresc cu aproximativ 10% pe piata locala, conform reprezentantilor unui magazin cu astfel de produse, iar valoarea pietei din domeniu va ajunge la aproape 4 mil. euro in 2008.
Produse organice
Ingredientele produselor organice sunt obtinute fara folosirea de pesticide, fertilizatori sintetici, organisme modificate genetic, bioenergie sau radiatii ionice. Carnea organica, produsele avicole, ouale si laptele, provin de la animale carora nu li s-au administrat antibiotice sau hormoni de crestere.
Inainte sa fie denumit si etichetat drept organic, un produs trebuie sa fie certificat de organizatiile europene de certificare, precum BDIH, Bio Land, Demeter, Ecocert, etc. De asemenea, si companiile producatoare trebuie sa fie certificate de catre aceste organizatii.
Industria bio
Reprezentantii Bio Markt, primul magazin cu produse organice din Romania, deschis in decembrie anul trecut in Timisoara, spun ca piata de produse organice din tara noastra este tanara, dar potentialul de crestere este foarte mare. In Romania exista deja producatori in domeniul agriculturii organice, dar aproape tot ce se produce merge la export.
"Produsele comercializate in acest moment in Bio Markt provin din Austria si Germania, dar suntem foarte interesati sa descoperim producatori din Romania. Sper ca in viitor sa facem aprovizionarea doar de la companii autohtone. Prin lansarea acestei retele de magazine, ne-am asumat sarcina de a-i educa pe clienti si de a dezvolta piata pentru producatori", spune, pentru startups.ro, Doru Nica, general manager, Bio Markt.
Datorita cresterii nivelului de trai din mediul urban si a gradului de informare mai ridicat, romanii au inceput sa isi doreasca sa traiasca sanatos, mai ales ca, dupa intrarea tarii noastre in Uniunea Europeana, deschiderea clientilor fata de informatiile referitoare la produsele organice a crescut.
"Cred ca piata produselor bio va ajunge la o valoare de aproximativ 4 milioane de euro anul acesta, in tara noastra, iar ritmul de crestere este de aproximativ 10% pe an", spune Doru Nica.
In perioada urmatoare, produsele organice comercializate in Romania vor fi vandute in proportie de 60% in magazine organice, 30% in supermarketuri si 10% in alte magazine, conform estimarilor Bio Markt.
Magazinul Bio Markt are la baza o investitie 100% romaneasca si se afla in prin proces de expansiune.
"Vrem sa ajungem la un numar de 25 de unitati pana la sfarsitul anului 2009, in principalele orase din tara, fie prin sistem de franciza, fie prin investitie proprie. Piata din Bucuresti ar putea suporta in jur de 20 de magazine de acest tip ", spune Doru Nica.
Franciza Bio Markt
Produsele comercializate in magazinele Bio Markt sunt in proportie de 85% alimente (legume, fructe, carne, mezeluri, lapte, produse lactate, alimente de baza, paine, sucuri, dulciuri, bauturi) si 15% cosmetice si detergenti. Toate produsele distribuite in acest moment sunt importate in regim de exclusivitate de la producatori din Germania si Austria.
Cei care vor sa detina un asftel de magazin cu produse organice au de ales intre trei tipuri de francize.
Franciza de tip A comercializeaza toate sortimentele de produse Bio Markt si este destinata celor care detin un spatiu cu o suprafata cuprinsa intre 100 mp si 150 mp. Investitia pentru amenajarea magazinului se ridica la aproximativ 40.000 de euro. La aceasta suma se adauga aproximativ 25.000 de euro valoarea stocului de marfa, 29.000 de euro taxa de franciza si o taxa lunara de 399 de euro pentru bugetul de marketing si promovare.
Profitul brut raporatat la cifra de afaceri este in jur de 11%, cu un numar mediu de clienti de aproximativ 3.500 pe luna (dupa sase luni de la deschidere) si un cos mediu de cumparaturi de 20 de euro de client. Cifra de afaceri lunara este de aproximativ 65.000 de euro.
Franciza de tip B este destinata magazinelor care au intre 60 mp si 80 mp. Investitia pentru amenajarea magazinului este de aproximativ 30.000 de euro, 15.000 de euro reprezinta valoarea stocului de marfa si 29.000 de euro este taxa de intrare in reteaua de franciza. Taxa lunara pentru bugetul de marketing si promovare este de 299 de euro.
Profitul brut raportat la cifra de afaceri este in jur de 6%, cu un numar mediu de clienti de 2.500 pe luna (dupa sase luni de la deschidere) si un cos mediu de cumparaturi de 20 de euro de client. Cifra de afaceri lunara este de aproximativ 40.000 de euro.
Franciza de tip C este creata pentru spatiile din centrele comerciale si este destinata magazinelor care au intre 25 mp si 40 mp. Investitia pentru amenajarea spatiului este de aproximativ 15.000 de euro, 8.000 de euro reprezinta valoarea stocului de marfa si 29.000 de euro este taxa de intrare in franciza. Taxa lunara pentru bugetul de marketing si promovare este de 199 de euro.
Profitul brut raportat la cifra de afaceri este in jur de 5%, cu un numar mediu de clienti de 2.500 pe luna (dupa sase luni de la deschidere) si un cos mediu de cumparaturi de 12 euro de client. Cifra de afaceri lunara este de aproximativ 25.000 de euro.
Indiferent de tipul de franciza ales, mare parte din costurile de amenajare sunt fixe, si nu tin de marimea magazinului. Este vorba de software, de sistemele de supraveghere si siguranta, spatiile de frig, etc. De asemenea, pentru toate tipurile de investitie, perioada estimata de amortizare este de doi ani.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate