Momentul unui nou start-up


A intrat in afaceri in anii ’90 distribuind faxuri, calculatoare si produse birotice. S-a orientat apoi spre televizoare si a ajuns sa detina 40% din cota de distributie a producatorului Nei. A infiintat reteaua de magazine Flanco, a creat prima firma de credite de de consum din Romania, Credisson, si a lansat compania de servicii medicale private Sanador.

 

Florin Andronescu deschidea, la inceputul anilor ’90, primul magazin de produse electronice si electrocasnice Flanco. Printr-un parteneriat cu un fond de investitii, afacerea a fost dezvoltata la nivel national si vanduta in 2006 retailer-ului de produse IT, Flamingo.

Timp de trei ani, a detinut pachetul majoritar de actiuni (51%) al unei firme romanesti care produce jocuri pentru calculator, Fun Labs. Firma a fost infiintata in 1999 iar Andronescu a iesit din afacere in 2002.

In 2003, a creat prima firma din Romania specializata in acordarea de credite de consum, Credisson. Compania a fost cumparata in 2005 de catre Cetelem, divizia de consumer finance a grupului financiar BNP Paribas. Insa, Andronescu a ramas CEO al companiei pe baza unui contract de management de trei ani. Mai sunt doua luni pana cand acest contract se incheie. Dupa 31 mai, Andronescu se poate dedica in totalitate noilor afaceri pe care le pregateste de cativa ani.

Una dintre aceastea este compania de servicii medicale private Sanador, o afacere de famile, condusa de sotia sa, Carmen Doris Andronescu.

Intr-un interviu special startups.ro, Florin Andronescu vorbeste despre antreprenoriat si  despre planurile de business pe care le are pentru perioada urmatoare.


Din nou la start
Vreau sa raman in acelasi domeniu de business ca si pana acum – cel al serviciilor financiare, dar cu un alt tip de afacere. Cel mai probabil, aceasta noua firma va fi lansata impreuna cu un partener. Mare parte din detalii sunt deja stabilite, dar modul in care vor evolua lucrurile depinde de contractul pe care il am cu Cetelem. Exista o serie de clauze referitoare la restrictia de a incepe imediat un business in acelasi domeniu si acum negociez pentru a stabili care sunt exact termenii in care pot lansa afacerea pe care o planuiesc. Ca si celelalte companii pe care le-am infiintat, si aceasta urmeaza sa fie creata pentru a fi vanduta.
De asemenea, ma voi concentra in continuare pe business-ul familiei, Sanador.


Dezvoltarea Sanador
In afara de clinica pe care o avem in Piata Victoriei din Bucuresti, ne-am extins luna trecuta cu o clinica in Victoria Park, iar luna viitoare vom mai deschide o clinica in Baneasca Business and Tehnology Park, ambele in Capitala. Pentru ca aceste doua noi clinci se afla in spatii inchiriate si nu a fost nevoie de o investitie imobiliara, suma necesara deshiderii celor doua unitati a fost de 500.000 de euro.

Am ales extinderea in zona de nord a Bucurestiului atat pentru a deservi companiile cu care avem incheiate contracte si care au sediul in zona, cat si pentru partea de servicii de retail (nr: pacienti fara abonament, care isi platesc singuri serviciile medicale). Este o zona in plina dezvoltare din punct de vedere rezidential si, tocmai de aceea, probabil ca vom investi si mai mult in nordul Capitalei.

In a doua parte a anului vom deschide si un spital, langa clinica din Piata Victoriei, proiect pentru care dispunem de aproximativ 10 – 15 milioane de euro. Vrem sa ne extindem si in alte orase din tara - de exemplu, anul viitor intentionam sa lansam o clinica Sanador in Brasov.

Dezvoltarea se va face atat prin investitii proprii cat si prin achizitii.

In acest moment, un procent de 65% din cifra de afaceri este generat de partea de retail, restul fiind reprezentat de abonamente. Anul trecut, cifra de afaceri a Sanador a fost de 7 milioane de euro iar anul acesta estimez o crestere de pana la 12 - 13 milioane de euro. Este o crestere mare, dar sustenabila, pentru ca ne extindem si noi si creste si piata. Piata serviciilor medicale private a fost de aproximativ 250 milioane de euro anul trecut iar anul acesta va ajunge la 350 - 400 milioane de euro. In trei ani, cred ca se poate ajunge la o valoare a pietei de 1 miliard de euro. 


Evolutia serviciilor medicale private
In perioada urmatoare, tendinta va fi ca firmele din domeniu sa aleaga in ce directie merg – ori sunt asiguratori, ori sunt furnizori de servicii medicale. Nu este cea mai buna solutie sa amesteci asigurarile medicale cu serviciile in domeniu. Nu ai cum sa te ocupi de ambele la fel de bine. Vor aparea asiguratori pe acest segment care vor agrea in sistemul lor de decontare anumiti furnizori de servicii medicale, in functie de calitate, de pret si de proximitate. Noi avem deja parteneriate cu astfel de asiguratori.

Acum este perioada cand incep sa vina pe piata locala marii furnizori internationali de servicii medicale private. Doi dintre acestia deja s-au aratat interesati de achizitia Sanador. Tot in aceasta perioada se accentueaza si extinderea spitalelor private  - astfel, firmele din domeniu pot ajunge la un business complet. In general, peste 50% din veniturile unei companii din domeniu sunt generate de serviciile oferite in clinica si restul de cele din spital. Dar, chiar daca nu aduce la fel de multi bani, spitalul este o parte importanta a business-ului.

Pe orice piata, sistemul privat vine in completarea celui public. Evolutia sistemului privat din Romania depinde de evolutia sistemului public. Acum ponderea este de aproximativ 90% in favoarea sectorului public. 


Parteneriate de afaceri
Pentru un start-up este greu sa obtina bani. Daca vorbim de o finantare tip venture capital sau private equity, este bine sa nu ai doar un plan de afaceri. Trebuie sa ai si experienta, iar afacerea sa fie pe piata de cel putin un an, pentru a putea demonstra ca este viabila.

Un parteneriat cu un fond de investitii venture capital sau private equity este o solutie in conditiile in care nu vrei sa te expui singur la un risc financiar pe care l-ai avea daca ai folosi alte tipuri de finantare. De asemenea, este potrivit daca vrei know-how din punct de vedere al managementului.

Chiar daca in cazul unei astfel de finantari, antreprenorii trebuie sa renunte la o parte din compania lor, ei trebuie sa se gandeasca daca prefera sa aiba o prajitura intreaga sau o felie de tort. Eu spun mereu ca este mai buna o felie de tort.

Dar, daca tu crezi in reusita afacerii, in ideea de business pe care o ai, iar situatia financiara iti permite sa investesti singur, atunci lanseaza compania singur, fara un partener.

Daca vorbim de un parteneriat pentru lansarea unui start-up, antreprenorul trebuie sa isi gaseasca un partener de business care sa aiba acceasi incredere in afacere ca si el.


Antreprenorii romani
Din nefericire, noua, romanilor, nu ne prea place sa ne asumam riscuri in afaceri. Poate si din acest motiv, conceptul de franciza are succes pe piata de aici, pentru ca romanii percep acest tip de afacere ca pe o promisiune de succes, cand, de fapt, nu este asa. Si in cazul francizelor au existat falimente, riscul este acolo. Cei care preiau o afacere in franciza se bazeaza pe ajutorul unui model de business care exista deja, dar asta nu inseamna ca este o garantie a succesului.

Antreprenorilor romani le lipseste discursul, de asta si in francize sunt multe marci importate, nu create local. Daca ai un discurs articulat ca om de afaceri, esti informat despre piata pe care activezi, poti convinge nu doar bancile sa iti acorde finantare, ci poti atrage si furnizori si clienti pentru compania ta.

De asemenea, antreprenorii trebuie sa invete sa isi construiasca o echipa de conducere care sa peria din responsabilitati. Nu mai este timpul pentru afaceri "one-man-show", in care antreprenorul face totul. Romanii au inceput sa invete, sa se priceapa la management. De aceea, numarul de expati din management in Romania este din ce in ce mai mic.

Pe de alta parte, chiar daca scade numarul expatilor, creste si numarul romanilor care pleaca in strainatate spre o situatie materiala mai buna. Daca in alte tari am vazut reintoarcerea celor care au plecat, cred ca in Romania mai trebuie sa asteptam. Intoarcerea acestora tine de dimensiunea pietei de aici si de posibilitatea de a lansa afaceri interesante. Nu te intorci in tara sa faci afaceri de cateva sute de mii de euro - un milion, ci mai mult. Cei care se intorc, o fac pentru ca au adunat un capital pe care nu il puteau strage in Romania. Intre timp, au si invatat ceva in afara si pot aplica aici, cand se intorc. Iar dimensiunea pietei le ofera o oportunitate mai mare de crestere acum, fata de in urma cu mai multi ani.


Despre afacerile start-up
Antreprenoriatul nu se invata, e ceva natural - esti motivat sa creezi afaceri si sa faci profit. Antreprenorii trebuie sa fie "profit driven" si trebuie sa se pregateasca pentru un volum de munca mult mai mare decat in calitate de angajat. Daca iti propui sa faci un business doar pentru a-ti permite o vila, o masina si o vacanta pe o insula exotica, atunci mai bine nu mai abordezi deloc domeniul afacerilor.

Cand lansezi o companie trebuie sa incerci sa devii un salariat al propriei firme, si nu unul bine platit. Tendinta de la inceput este sa consumi ceea ce produci in afacere, dar experienta arata ca trebuie sa capitalizezi compania, daca vrei sa ai succes.

Toata lumea se gandeste sa creasca repede in afaceri. Acesta nu este neparat un lucru bun, pentru ca poti risca sa nu construiesti solid si sustenabil.

Trebuie sa mergi pe baza unui plan de afaceri, este o conditie fara de care nu poti sa incepi un business, chiar daca planul respectiv este empiric dezvoltat. Nu trebuie sa fie un plan fix, il poti ajusta pe parcurs, dar trebuie sa existe.

Cei care vor sa lanseze o afacere trebuie sa stie in ce mediu opereaza, sa cunoasca piata pe care vor sa se dezvolte, produsele si serviciile pe care le ofera si trebuie sa aiba mare grija de imaginea lor sub toate aspectele, pentru ca asta influenteaza si afacerea. Nu este o joaca, este o chestiune serioasa. Uneori, brand-ul personal poate sa depaseasca brandul companiei. De asemenea, firma poate prelua din brandul personal al celui care o lanseaza. Dar nu trebuie sa te apuci sa construiesti imaginea ta personala, pentru ca apoi aceasta sa fie preluata de companie, ci invers.

Foarte important este ca niciun start-up nu trebuie sa plece pe ideea ca la inceput va pierde bani, dar, mai tarziu, va ajunge sa produca suficient, astfel incat sa isi acopere pierderile. Asta pentru ca poate ajunge sa nu mai produca deloc si sa piarda tot. Mai bine pleci la drum pe o platforma foarte precauta, pe un scenariu minim pe care poti construi.

In afaceri, ai doua manete pe care apesi - venituri si cheltuieli. Trebuie sa fii in stare sa lucrezi cu ele astfel incat rezultatul sa fie in permanenta pozitiv. 

 

Cristina Alexandru

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii