E gratuit, e legal, e online, E-ok
Muzica romaneasca gratuita, legala, online. Asta isi propune sa ofere E-ok.ro, un site (re)lansat in urma cu mai putin de doua saptamani si gandit ca o retea sociala construita in jurul muzicii romanesti. Proiectul apartine unor antreprenori cu experienta in industria muzicala si in mediul online si urmeaza sa fie inaugurat oficial in luna mai.
Conceptul
Site-ul a fost lansat pe 15 martie in versiune private beta (accesul se face doar pe baza de invitatie), pe 15 aprilie se va trece la versiunea beta pentru public iar pe 15 mai va avea loc lansarea oficiala.
Initiatorul proiectului este Florin Grozea, membru al trupei Hi-Q, fondator al ARTIS (Asociatia Romana a Tinerilor Interpreti si Compozitori), compozitor membru UCMR-ADA, interpret membru CREDIDAM. Impreuna cu Mihai Sturzu, un alt membru al formatiei Hi-Q, Grozea detine propriul studio si propria casa de productie, MOF Records.
"Pirateria nu va disparea niciodata. Noi nu ne-am propus sa ne luptam cu pirateria, ci sa oferim o alternativa legala celor care vor sa asculte muzica romaneasca. Va fi un site in limba romana, pentru romani, cu muzica romaneasca", explica, pentru startups.ro, Florin Grozea.
Site-ul lansat acum este a doua varianta a E-ok.ro. Prima versiune a fost lansata in urma cu aproximativ doi ani si, de-a lungul acestei perioade, a necesitat o investitie de 180.000 de euro. Pentru versiunea a doua, va fi nevoie de o investitie de aproximativ 260.000 de euro, site-ul fiind creat, din nou, de la zero.
In afara de Florin Grozea, mai sunt implicati in acest proiect inca trei parteneri de afaceri - Emi Gal, managing director la Brainient, care a venit cu experienta in mediul online si a carui firma se ocupa de realizarea site-ului, si doi investitori din Brasov care au sprijinit ideea din punct de vedere financiar.
Site-ul nu este destinat doar celor care vor sa asculte muzica, ci si artistilor sau DJ-ilor. Acestia isi pot promova albumele, piesele lansate recent, pot interactiona cu fanii lor.
"Pentru artisti este primul loc unde pot gasi o comunitate interesata de muzica lor. Este un fel de Myspace cu muzica gratuita", spune Grozea.
Drepturile de autor
Punerea in practica a proiectului a fost destul de complexa, din cauza implicatiilor legale. Mai intai, au trebuit semnate contracte cu casele de discuri, pentru difuzarea legala a pieselor. In acest moment, sunt semnate contracte cu Media Pro Music, Cat Music, Rotton si Universal si se poarta negocieri cu Nova Music si Electrecord.
"Cei de la Electrecord au un catalog important de muzica romaneasca veche. Ar fi un succes pentru noi sa ii convingem sa treaca spre digital, sa aducem muzica lor pe internet, pentru ca sunt piese pe care nu le mai gasesti in alta parte. Insa, va fi si multa munca, pentru ca va trebui sa trecem in format digital toata muzica stocata pe vinyl sau benzi magnetice", spune Grozea.
Important de mentionat este ca nu au fost semnate doar contracte pentru difuzarea muzicii produse pana in prezent de casele respective de discuri, ci au fost incheiate si contracte cadru. Acestea ofera E-ok.ro dreptul de a difuza si piesele romanesti care vor fi lansate de acum inainte de aceste case de discuri.
Taxele pentru difuzarea pieselor sunt platite catre casele de discuri lunar, in functie de numarul de difuzari pentru fiecare piesa in parte. Spre deosebire de posturile de radio, unde taxele se platesc in functie de playlist-ul creat de realizatorii de emisiuni, de DJ, etc., in cazul E-ok.ro, taxele se platesc in functie de playlist-urile create de utilizatori.
Muzica existenta pe site nu este adaugata doar de echipa E-ok.ro. Atat artistii inregistrati cat si restul utilizatorilor, pot face upload cu muzica romaneasca. Dar, pentru a respecta drepturile de autor, aparitia pieselor pe site este moderata.
"Suntem foarte atenti la continutul adaugat pe site. Piesele sunt filtrate, pentru a nu lasa publicarea de muzica pentru care nu avem licenta, de piese straine sau de manele. Initial, am crezut ca va fi suficient un singur om care sa ocupe de asta, dar este nevoie de cel putin trei", spune Grozea.
In prezent, in echipa E-ok.ro au fost angajati 9 oameni iar acum se cauta prezentatori pentru emisiunea de stiri zilnice care va fi difuzata online.
Afacerea
Modelul de business nu este nou doar pentru piata autohtona, ci se afla la inceput si pe plan mondial. Insa, tocmai noutatea conceptului a facut dificila dezvoltarea E-ok.ro.
"Site-uri de acest tip, cu muzica gratuita si legala, au fost lansate prima data pe plan international in august 2007. Acum exista trei astfel de site-uri in lume. Din cauza noutatii, a fost un pic dificil sa explicam ce vrem sa facem ", spune Grozea.
E-ok.ro este construit in jurul muzicii romanesti oferite spre ascultare in mod gratuit si legal. In principiu, va fi un site care se va sustine prin vanzarea de spatiu publicitar, dar, exista si o serie de servicii contra cost, care pot genera profit pentru sustinerea proiectului.
Este vorba, de exemplu, de setari personalizate, compilatii, sau download de muzica. Utilizatorii pot cumpara atat piesele si albumele prezente pe site, cat si compilatiile facute de alti utilizatori - artisti, DJ, etc.
In acest fel, artistii si casele de discuri nu castiga doar din promovare si din taxele pentru drepturile de autor, ci si din vanzarea pieselor.
Dezvoltare
Initiatorii proiectului isi doresc ca, la noua luni dupa lansarea E-ok.ro, sa ajunga la un numar de un milion de vizitatori unici pe luna.
"Ma astept ca, pana in 2010, sa crestem suficient incat sa putem sa facem un exit din afacere. Printre posibilii cumparatori s-ar putea numara firmele care fac deja asta pe plan international si vor sa se extinda si in Romania - ma gandesc la nume precum Lastfm, posibil Google", spune Grozea.
Insa, varianta exit-ului nu este singura luata in calcul. Exista si posibiliatea pastrarii in continuare a proiectului si dezvoltarii acestuia in afara tarii, in zone precum Moldova, Bulgaria sau Serbia. Asta mai ales ca licentele oferite de casele de discuri sunt valabile pe plan international, nu doar in Romania. In cazul in care se va alege extinderea proiectului, acesta nu se va mai concentra doar pe muzica romaneasca.
"Fata de orice alt site de acest tip care s-ar lansa, noi avem avantajul unei experiente indelungate in industria muzicala, in radio si televizuine", spune Grozea.
Industria muzicala
Cand vorbeste despre afacerile din industria muzicala, Florin Grozea este de parere ca acum nu este cel mai bun moment pentru cineva care vrea sa lanseze o noua formatie in Romania. In schimb, activitatile de impresariat pentru artistii consacrati si organizarea de concerte, pot aduce profituri frumoase.
"Numarul de trupe romanesti de succes a scazut la un sfert, fata de acum cinci ani. In scadere sunt si vanzarile de CD-uri", spune Grozea.
Insa, din punct de vedere al business-ului, domeniul este accesibil doar celor care deja activeaza pe acest segment - artisti, impresari, producatori, etc.
"Cred ca, la fel ca in orice alt domeniu, pentru a face afaceri in industria muzicala, trebuie sa ai know-how, sa ai relatii solide in industrie si sa te fi apucat de asta fie prin '95, fie abia in 2012. Acum nu sunt cei mai buni ani. Cine vrea sa intre in industria muzicala acum, mai bine face altceva", este de parere Grozea.
El spune ca asta se intampla din doua motive. Primul este legat de faptul ca industria muzicala din Romania este foarte tanara si a inceput sa se formeze abia la inceputul anilor 2000, cand au aparut primele televiziuni muzicale. Pe de alta parte, pe plan international este o criza prelungita in domeniu, de aproximativ zece ani, din cauza aparitiei noilor tehnologii care au dus la scaderea vanzarilor de CD-uri.
Insa, un semn ca industria muzicala de la noi incepe sa se maturizeze, este legat de aparitia unei noi generatii de producatori independenti - compozitori de succes care, in loc sa compuna pentru o casa de discuri, prefera sa descopere tineri artisti pentru care sa compuna si pe care sa ii promoveze. Este vorba de nume precum Laurentiu Duta, Marius Moga sau Cornel Ladin.
De asemenea, incep sa apara trupe romanesti de succes, care sunt ogranizate ca o adavarata afacere - cu departament de marketing, de PR, cu angajati.
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.