Hotelurile se muta online
In noiembrie 2006, Lavinius Marcu se inscria in competitia Ciel Awards, un concurs care ii ajuta pe tineri sa isi lanseze propria afacere. Lavinius realizase un plan de afaceri pentru un sistem de rezervari online in domeniul turismului si a reusit sa castige locul trei. Intre timp, proiectul a devenit un start-up care isi propune sa ajunga lider pe piata, in doi ani.
O luna mai tarziu dupa participarea in concursul Ciel Awards, Lavinius s-a intalnit cu Vladimir Oane (antreprenor implicat in mai multe proiecte online), pentru a discuta posibilitatea unei colaborari in lansarea acestei afaceri, iar in ianuarie 2007, cei doi lucrau deja la proiectul CaptainGo.com.
Vladimir si Lavinius se cunosc inca din timpul facultatii (ASE Bucuresti), din vremea cand incercau sa isi gaseasca drumul spre antreprenoriat. Impreuna au format echipa castigatoare a unei competitii de planuri de afaceri, din cadrul unui workshop pentru studenti.
In timpul facultatii, Vladimir a lucrat cateva luni ca programator, dar a renuntat repede la statutul de angajat.
"Aveam un salariu mare pentru perioada aceea, dar nu mi-a placut sa fiu angajat", povesteste Vladimir.
La randul lui, Lavinius a lucrat un an de zile intr-o companie de consultanta in afaceri.
"Nu am castigat foarte multi bani, dar am invatat mult - am vazut ce inseamna un caiet de sarcini si am avut ocazia sa ajung in unele dintre cele mai mari companii din tara si sa vad cum decurg lucrurile, din punct de vedere al business-ului", spune Lavinius.
Parteneriatul
Cand au inceput afacerea, Vladimir si Lavinius nu aveau stabilit un parteneriat oficial, din punct de vedere al actionariatului in companie, dar lucrurile s-au schimbat. Pana recent, in CaptainGo.com a mai fost implicat si un alt antreprenor. Acum, acesta isi face exit-ul din companie, iar Vladimir si Lavinius ii preiau pachetul de actiuni. Astfel, Vladimir devine oficial actionar CaptainGo.com, pachetul majoritar de participatii revedindu-i lui Lavinius.
"Un parteneriat te ajuta mult daca esti la inceput, pentru ca ai cu cine sa discuti, cu cine sa te sfatuiesti, atunci cand trebuie sa iei o decizie de business", spune Vladimir.
Conceptul
Pentru ca afacerile romanesti din domeniul turismului se orienteaza, in special, spre segmentele de ticketing si outgoing, cei doi antreprenori s-au gandit sa faca ceva diferit. Asa ca, au renuntat complet la una dintre variantele luate in calcul la inceput - abordarea segmentului de leisure si pensiuni de vacanta, si s-au hotarat sa aiba in oferta doar hoteluri, targetand, in special, turistii de business.
"Am vrut sa facem un sistem pentru cei care stiu exact ce cauta si vor sa ajunga din punctul A in punctul B. Ne concentram asupra turistilor care calatoresc in interes de afaceri", explica Lavinius.
Pentru a se deosebi de alte site-uri asemanatoare din online-ul romanesc, CaptainGo.com intermediaza nu doar ofertele de cazare ale hotelurilor, ci si ofertele de sali de conferinta.
"Este ceva nou pe nisa aceasta si avem deja solicitari foarte multe din partea clientilor, iar hotelierii au primit foarte bine ideea", spune Lavinius.
Din datele pe care le detin fondatorii CaptainGo.com, in Romania, turismul online reprezina in acest moment 1% din piata totala, in Europa se afla la 20% din piata, iar in SUA ajunge pana la 40%.
Primii pasi
"Cand am vazut planul de afaceri, mi-am dat seama ca era mult prea optimist - conform acestuia, in trei luni, business-ul ar fi trebuit sa functioneze online. Eu am zis ca avem nevoie sa dublam perioada de timp, si, pana la urma, totul a durat noua luni. L-am pus online pe 27 noiembrie 2007", povesteste Vladimir.
In momentul lansarii, CaptainGo.com avea deja semnate 90% din contractele existente in acest moment. Acum sunt in sistem in jur de 360 de hoteluri si 500 de sali de conferinta. In jur de 60% - 65% dintre acestea sunt din Bucuresti, iar 40% - 35% sunt din restul tarii.
"Inainte de lansare, ca sa ne fie mai usor sa incheiem contractele, am creeat o pagina de prezentare online. Asa le puteam arata hotelierilor despre ce proiect este vorba, chiar daca site-ul nu era inca functional. Acum, au inceput sa vina hotelierii la noi sa incheiem parteneriate. Iar cei cu care am semnat deja, capata si mai multa incredere in sistem, pe masura ce vad ca acesta functioneaza si le aduce clienti", spune Vladimir.
Finantarea
Afacerea a fost lansata cu banii obtinuti ca premiu in concursul Ciel Awards - 2.000 de euro cash si 15.000 de euro sub forma unui imprumut bancar pe care trebuie sa il returneze.
"Cand am facut primele calculele, am zis ca ne mai si raman bani din aceasta suma. Dar, pana acum, am cheltuit mult mai mult - in total, cateva zeci de mii de euro", spune Lavinius.
Cresterea investitiei nu a fost legata de o greseala din planul de afaceri, ci de faptul ca perioada de timp premergatoare lansarii site-ului a fost mult mai lunga decat estimasera initial. Din acest motiv, cheltuielile fixe legate de chirie, salarii, etc., au crescut semnificativ. Pe de alta parte, in planul de afaceri, cei doi au fost pesimisti in ceea ce priveste castigul obtinut.
"Am estimat gresit durata de timp in care poate fi gata proiectul, dar am gresit si in asteptarile noastre fata de afacere. Poate si asta ne-a tinut in priza sa nu renuntam - cand am vazut cum putem extinde si dezvolta afacerea", explica Lavinius.
In cazul acestui tip de business, cifra de afaceri este influentata de diversi factori precum traficul pe site, conversia, comisioanele platite de hotelieri, tipurile de plati practicate, etc. Cei doi antreprenori sunt de parere ca, in cazul lor, un indicator mai bun ar fi reprezentat de numarul de nopti de cazare vandute si de cel al salilor de conferinte inchiriate.
Problemele
"Cel mai greu a fost de facut sistemul, dar acum l-am adus la nivelul celor internationale. A fost un efort mult mai mare decat estimasem initial ca va fi", spune Vladimir.
De exemplu, ei aveau in plan sa introduca pe site cate zece hoteluri pe zi, dar, in cazul unui hotel cu 40 de camere si mai multe perioade si tarife de cazare, poate dura o zi doar introducerea acestuia in sistem.
"O problema cu care ne confruntam este legata de mentalitatea romanilor clienti pe acest segment - cei mai multi au impresia ca, daca rezervi o camera de hotel printr-o agentie, te costa mai mult decat daca ai face singur rezervarea, direct la receptia hotelului. Insa, in realitate, preturile sunt mai mari la receptie", explica Lavinius.
Promovarea
Proiectul CaptainGO.com nu a avut alocat un buget de marketing bine definit. Vladimir povesteste ca, anul trecut, atunci cand proiectul a fost online, a trimis un mail despre CaptainGo.com intregii liste de contacte din agenda sa de e-mail. Asa a aflat despre proiect si Cristian Manafu, partener in cadrul agentiei de evenimente Evensys, iar Vladimir si Lavnius au fost invitati sa isi prezinte proiectul in cadrul competitiei de proiecte online, NetCamp.
"Pe 13 decembrie am participat la NetCamp si am castigat - asa am inceput sa devenim si mai cunoscuti, s-a scris despre proiect pe bloguri, in presa, iar asta ne-a ajutat. In perioada urmatoare, ne vom concentra in continuare pe promovarea CaptainGO.com", spune Vladimir.
Dezvoltarea
Cei doi antreprenori si-au propus ca in aproximativ doi ani sa ajunga lideri pe acest segment de piata in Romania.
In afara de banii de care dispune in acest moment pentru dezvoltare, proiectul CaptainGO.com ar mai avea nevoie de inca 50.000 de euro - 100.000 de euro pentru a impulsiona cresterea.
"Putem sa crestem si organic, dar nu vrem sa asteptam cinci ani sa facem asta, daca putem finanta o crestere mai rapida", spune Vladimir.
Din punct de vedere al serviciilor oferite, in maxim trei luni se vor putea face si rezervari de camere in timp real iar dorinta celor doi este sa lanseze si un sistem de rezervari de sali de conferinte, tot in timp real.
Antreprenoriat
"Nu banii ne motiveaza. Pur si simplu, ne place ceea ce facem - eu nu m-as vedea facand altceva in afara de asta", spune Lavinius.
Le-a fost greu? Da. Au avut vre-un moment cand au fost tentati sa renunte?
"Exclus! Cu cat ne era mai greu, cu atat strangeam mai tare din dinti. E o provocare - eram motivati de faptul ca trebuia sa terminam ceea ce incepusem", explica Vladimir.
In fond, dupa cum spun cei doi antreprenori, "Cat de greu poate sa fie?".
Cristina Alexandru
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.