Baby Tree, afacere cu plante in miniatura
Fara experienta in domeniul horticulturii, dar cu o mare pasiune pentru plante, Patricia Pop, a lansat, in ianuarie 2007, compania Botanique. Aceasta activeaza pe doua segmente diferite de piata, primul fiind cel de peisagistica iar al doilea, cel al vanzarii de produse “Baby Tree”.
Botanique a fost lansata pe piata ca firma ce ofera servicii de proiectare si amenajare peisagistica. Start-up-ul a fost gandit ca fiind profitabil pe termen lung. Initial, au fost investiti in jur de 6.000 de euro pentru dotarile minimie legate de deschiderea companiei si achizitionarea utiliajelor pentru gradina. Insa, si banii castigati pe parcurs au fost reinvestiti in totalitate in Botanique.
“O perioada de timp, business-ul a mers destul de rau, am intampinat multe probleme”, spune, pentru startups.ro, Patricia Pop, director general, Botanique.
Pentru ca era prima afacere pe care o lansa si nu avea suficienta experienta in management sau marketing, Patriciei i-a fost destul de dificil sa organizeze compania.
“Lipsa mea de experienta dar si dificultatea cu care am gasit oameni profesionisti, rigurosi, cu care sa lucrez, au fost doua dintre principalele probleme cu care m-am confruntat. Cu toate acestea, pasiunea pentru plante m-a facut sa merg mai departe”, povesteste Patricia Pop.
Botanique s-a diferentiat de concurenta (alte firme de proiectare peisagistica, amenajare gradini, spatii verzi) prin calitatea serviciilor oferite.
“Cand spun calitate, ma refer la faptul ca am pretentia ca oamenii mei sa acorde atentie fiecarei plante in parte. Eu verific personal lucrarile efectuate, indiferent ca este vorba despre tunsul unui gazon sau de un proiect mai complex”, spune Patricia.
Startegia calitatii oferite a facut ca firma sa fie recomandata mai departe, acesta fiind si modul in care business-ul a fost promovat.
Povestea Baby Tree
In toamna anului 2007, Patricia a trecut printr-un moment de cumpana, punandu-si problema renuntarii la compania din domeniul peisagisticii, pentru ca business-ul nu se dezvolta asa cum estimase.
“La inceputul anului, descoperisem pe internet produsele Baby Tree (mici plante care cresc intr-o capsula de cativa centimetri). Mi s-a parut o idee excelenta pentru un cadou si m-am gandit ca as putea sa le aduc si pe piata noastra. Prima comanda pe care am primit-o a fost un <colac de salvare> pentru afacere”, povesteste Patricia.
Conceptul
Produsele Baby Tree sunt importate de Botanique din Franta, in regim de exclusivitate pentru piata din Romania. Plantele provin din Asia iar conceptul se regaseste in mai multe tari, dar cu denumiri diferite - mini plant, baby tree.
Compania din Franta de la care sunt achizitionate plantele este asociata cu un ONG, Planète Urgence, caruia ii doneaza 0,5 euro din pretul de 12 euro al fiecarui Baby Tree vandut. Banii sunt folositi pentru a reimpaduri diverse zone din lume.
Plantele Baby Tree au doar 1 cm inaltime si cresc timp de sase luni intr-o capsula, nu mai mare de 4 cm, realizata din plastic transparent. In aceasta perioada, ele sunt considerate “plante-breloc”.
“Este un concept in care avem gradina in buzunar, o mini sera la purtator”, dupa cum spune Patricia.
Produsele sunt aduse pe baza de comanda din Franta, dupa ce au fost platite de clientii din Romania, astfel, nefiind necesara o investitie initiala in acest business.
Pentru ca plantele cresc in capsula timp de trei - sase luni, nu se pot face stocuri de produse – in tot acest timp ele trebuie sa fie ingrijite, sa stea la lumina si sa fie udate in mod frecvent. Din acest motiv, afacerea functioneaza pe baza de comanda si nu pe baza unui stoc semnificativ. Exista un numar de 100 de bucati de plantute aduse deja in tara, pentru comenzile urgente, cand livrarile trebuie sa fie facute in mai putin de 24 – 48 de ore.
Target
Multi dintre clientii care cumpara plante Baby Tree sunt la prima comanda. Cu toate acestea, Patricia spune ca cei mai multi dintre ei se intorc in cateva luni cu o noua cerere.
“Zilnic, primim comenzi din partea persoanelor fizice care vor sa cumpere una-doua plante. In preajma sarbatorilor sau atunci cand are loc un eveniment de business, primim comenzi din partea companiilor care vor cateva sute de bucati”, spune Patricia.
Promovare
Dupa ce a descoperit conceptul Baby Tree, Patricia a postat un mic articol despre aceasta idee pe blogul unei cunostinte care lucreaza in domeniul PR-ului si comunicarii.
“In articol, eu sustineam ca un astfel de cadou s-ar preta foarte bine pentru companii”, spune Patricia.
La ceva vreme dupa publicarea acestui articol, a primit si confirmarea – o banca a comandat 200 de plante pe care urma sa le ofere drept cadou in cadrul unui eveniment aniversar.
Cadourile Baby Tree cumparate de banca au ajus si la reprezentanti ai altor companii (parteneri de afaceri, colaboratori, etc.), astfel plantutele incepand sa devina tot mai cunoscute si pe piata din Romania.
In afara de recomandarea venita din partea clientilor, Patricia a ales sa promoveze produsele Baby Tree prin intermediul unor comunicate de presa.
“Era o firma nou infiintata, nu aveam bani foarte multi de investit in promovare, trebuia sa investim in multe alte lucruri. De aceea nu am apelat la reclame platite. Am mers pe communicate de presa, pe care le-am trimis incepand cu noiembrie 2007 si pana la sfarsitul anului trecut. Informatia a fost foarte bine preluata”, spune Patricia.
De la prima comanda primita in noiembrie anul trecut si pana la sfarsitul lui 2007, Botanique a vandut aproape 5.000 de plante.
Dezvoltare
Directorul Botanique spune ca peisagistica este un domeniu pe care care cei mai multi dintre romani nu il cunosc foarete bine. Dar, piata merge mana in mana cu sectorul constructiilor, iar atata timp cat se va construi, va exista si spatiu verde ce va necesita amenajare.
“Piata nu este inca una matura, dar cei care isi vor construi case in urmatorii ani sau care vor achizitiona imobile, vor incepe sa apeleze din ce in ce mai mult la specialistii in peisagistica”, spune Patricia .
Insa, in paralel cu dezvoltarea acestui segment de business, Botanique va continua si promovarea Baby Tree, chiar avand in plan lansarea pe piata a unui alt produs asemanator.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.