Cum sa folosesti factoringul in afacerea ta
Cand inchei contracte cu plata la termen si ai nevoie de finantare, indiferent daca detii un start-up tocmai lansat sau o firma aflata in plina dezvoltare, poti utiliza serviciile de factoring. Cum functioneaza acest sistem si cum te poate ajuta in derularea activitatii, explica, pentru startups.ro, Valentin Chirca, CEO, Compania de Factoring.
In momentul de fata, companiile romanesti inteleg ca factoringul reprezinta, in principal, o forma de finantare fara garantii materiale, la care se pot adauga servicii optionale, cum ar fi managementul debitorilor si asigurarea creantelor comerciale. Multe companii vad in factoring un instrument de crestere a cifrei de afaceri prin cresterea volumului vanzarilor cu plata la termen.
Conceptul a inceput sa se dezvolte pe piata locala incepand cu anul 2005, cand cifra de afaceri a furnizorilor de factoring a ajuns la 550 de milioane de euro. Apoi, in 2006, piata a crescut cu 42%, fata de 2005, iar in 2007 cu 82%, fata de 2006.
In cazul nostru, principalii clienti (97% din portofoliu) sunt reprezentati de companiile cu cifra de afaceri cuprinsa intre 300.000 de euro si 10 milioane de euro. Deci, companiile mici si medii utilizeaza cu precadere acest sistem de finantare. Sunt si cazuri in care multinationalele utilizeaza factoringul, in special, cele care vor sa dezvolte vanzarile la termen pe piata locala, dar si sa se protejeze impotriva riscului de neincasare a facturilor.
Target
Serviciile de factoring pot fi folosite atunci cand o companie nu are garantii materiale; negociaza cu clientii sai contracte cu plata la termen si are nevoie de finantare; este interesata de bonitatea unor firme ce pot deveni ulterior clientii sai; doreste sa dezvolte exporturile avand incasarile 100% asigurate.
De asemenea, pot sa apeleze la factoring firmele care nu detin un departament de colectare/incasare specializat si cele care vor sa plateasca in avans furnizorii cu sumele obtinute din factoring, astfel, beneficiind de un discount de la furnizor.
Pot apela la aceste servicii companiile tip start-up care au estimari de minim 300.000 de euro pentru cifra de afaceri pentru anul acesta sau firmele care au incheiat anul 2007 cu o cifra de afaceri de minim 300.000 de euro.
Finantarea
Suma maxima ce poate fi acordata se calculeaza in functie de volumul de vanzari estimat pe fiecare debitor al clientului ce va fi finantat prin factoring si in functie de termenul de plata al facturilor. Mai concret: volum vanzari estimat inmultit cu termenul de plata/360. La rezultat se adauga un factor de corectie ce depinde de sezonalitatea vanzarilor si numarul mediu de zile de intarziere la plata a debitorilor.
O finantare in factoring poate porni de la cateva zeci de mii de euro si poate ajunge la cateva milioane de euro. Finantarile sunt cu utilizare permanenta, fiind efectuate rambursari si finantari in functie de limita de credit disponibila.
Sistemul
Primul pas pe care o companie trebuie sa il faca este incheierea unui contract de factoring. Apoi, clientul respectiv primeste finantarea de care are nevoie, in baza transmiterii facturii prin fax. In cazul Companiei de Factoring, in mod uzual, procentul de finantare a unei facturi este de 80% din valoarea bruta a acesteia (inclusiv TVA). In momentul primirii pe fax a facturii, factorul deduce comisionul de factoring si crediteaza contul bancar al clientului cu echivalentul a 80% din suma.
Ca si in cazul unui credit bancar, si pentru serviciile de factoring trebuie achitata o dobanda lunara, la soldul finantarii facute. Dupa ce acorda finantarea, factorul ofera si servicii de colectare a creantelor precum si de acoperire de risc de neplata a debitorilor.
Costuri
Serviciile de factoring au 2 costuri principale. Primul este comisionul de factoring aplicat procentual la valoarea integrala a facturii finantate. In medie, acest comision este de 1%. Al doilea cost este reprezentat de dobanda aplicata la valoarea finantata din factura (de regula, se finanteaza 80% din valoarea facturii, inclusiv TVA). Nivelul mediu al dobanzii este ROBOR + 3 % sau 4 % ceea ce inseamna o dobanda medie in RON de aproximativ 14% - 15%.
Furnizorii de factoring isi vand serviciile la preturi ce depind de calitatea clientului, volumul operatiunilor, numarul de facturi si serviciile solicitate de client (finantare, managementul debitorilor, asigurare risc de neplata). Daca avem in vedere tot pachetul de servicii, costurile medii mentionate mai sus devin avantajoase pentru client.
In functie de furnizor, este posibil sa mai existe un comision/o taxa de operare pe factura, dar valoarea acestuia este nesemnificativa, comparativ cu nivelul celorlalte costuri mentionate.
Un material startups.ro Toate drepturile rezervate.