Acum cateva saptamani m-am intors din San Francisco unde am fost in pelerinaj in Silicon Valley. Pot sa spun ca este o experienta care iti schimba semnificativ perceptia asupra industriei de online si te face sa te gandesti daca Romania sau Europa au vreo sansa in competitia cu SUA.
Nu o sa vorbesc despre vizitele la Google, Microsoft, Yahoo sau Facebook. Majoritatea persoanelor cu care am fost in excursie a fost cat se poate de entuziasmata de aceste lucruri. Eu si colegii mei de la uberVU nu prea.... majoriatea companiilor (Google in special) nefiind decat niste mega-corporatii (niste fabrici cu mii de programatori) care incearca inca sa para ca niste start-up-uri. Insa, NDA-urile de la intrare si securitatea excesiva le dadeau de gol.
Ce mi-au placut la nebunie au fost vizitele la start-up-urile adevarate. Nu stiu de ce, dar imi plac companiile mici care se iau la tranta cu monstri sacri. Vizita noastra la Twitter, precum si cea de la sediul Mozilla, au fost evenimentele excursiei, in opinia mea. La Twitter am avut ocazia sa stam de vorba cu unii dintre idolii mei, Evan Williams - fondatorul Blogger si Twitter, si Jeff Veen - Adaptive Path, Measure Map, Google Analytics. Nu numai ca am vazut cum lucreaza si le-am baut berea, dar am stat de vorba cu ei, le-am aratat la ce lucram noi, am schimbat idei si modalitati prin care putem sa colaboram in viitor.
La Mozilla atmosfera era la fel de deschisa. Pizza gratis cu sticle de bere si cola la tot pasul si prezentari despre tehnologii la care inginerii din Vale lucreaza. Evident ca ne-am urcat si noi pe scena sa le aratam ce facem, am discutat despre viziunea noastra asupra internetului si le-am spus cum ar trebui sa isi imbunatateasca Mozilla produsele. Si asta fara NDA-uri sau alte documente.
Ce mi s-a parut foarte interesant este ca acolo a avea un start-up si a lucra in Internet sa revolutionezi lumea este o stare de normalitate. Toata lumea se astepata sa faci asta. La fel cum la noi tinerii se angajeaza la o multinationala sau intr-o banca dupa ce ies din facultate, la fel absolventii de Stanford lucreaza la urmatorul Facebook. Esti un ciudat daca faci altceva.
Chiar cand am ajuns la hotel a trebuit sa raspundem la un chestionar - printre intrebari era si una legata de industria in care activam. Default era Internet.
Nu stiu daca asa e tot timpul, dar cei cu care ne-am vazut au fost cat se poate de deschisi fata de noi. Lipsa de fite si intrebarea cu care toti incepeau o discutie: "Let me see how I can help you!" mi-au ridicat multe intrebari despre modul in care se fac afacerile si ma fac sa ma gandesc la sansele unei tari ca Romania in care denigrarea celuilalt e prima linie din planul de marketing.
Dar pana la urma am realizat ca Silicon Valley e o mare "mafie". Toti se stiu cu toti. Investitori, antreprenori, ingineri, designeri etc. E o mare familie de cateva mii de oameni care decid in ce directie o va lua tehnologia. Si este un cerc destul de inchis. Nu poti sa intri in gasca aceea de la Londra. De Bucuresti nici nu mai vorbesc. Ca europeni, ori vom crea si noi niste Hub-uri (Vlad Stan vrea ca unul din ele sa fie la Bucuresti), ori ne vom muta in Silicon Valley.
Va astept cu intrebari!
Vladimir Oane este co-fondator al Metromind Media, o agentie de marketing online, si partener la CaptainGO, un sistem online de rezervari hoteliere. Din 2007, conduce echipa de dezvoltare a uberVU, o aplicatie web pentru managementul conversatiilor din web-ul social.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.