Realizarea unui plan de afaceri poate fi dificila pentru cei care nu stiu ce trebuie sa contina. Ilie Negroiu, Director al Centrului pentru Dezvoltare Antreprenoriala si Managementul Proiectelor din cadrul Codecs, spune pentru startups.ro care este structura unui plan de afaceri si care sunt etapele pe care trebuie sa le urmaresti in realizarea acestuia
Structura
Nu exista o structura standard a planului de afaceri. In functie de scopul acestuia, se creeaza structura optima care sa satisfaca asteptarile celor pentru care a fost elaborat. Destinaţia planului de afaceri poate să fie: managementul companiei, actionarii companiei, investitorii strategici, bancile, furnizorii sau clientii.
O structura orientativa a unui plan de afaceri poate fi:
- Rezumatul executiv. Acesta este o sinteza a planului de afaceri si se refera la o prezentare/enumerare a: produselor serviciilor oferite; politicilor de marketing; amplasarea mijloacelor de productie; facilitati, echipamante, utilaje; numar de angajati si numart de persoane de conducere; previziunile de vanzari; indicatorii financiari.
- Produse/servicii si piata. Aici se prezinta caracteristicile produselor, pretul, calitatea, serviciile post-vanzare, avantajele/dezavantajele produselor, ciclul de viata al produselor
- Concurenta - Denumirea firmelor care produc aceleasi produse pe piata, cota de piata a acestora, tehnologii folosite, numar de personal
- Clientii si furnizorii. Se vor enumera clientii, produsele oferite, ponderea acestora in cifra de afaceri, discount-uri. In cazul furnizorilor se vor mentiona materiile prime pe care le ofera, ponderea acestora in totalul aprovizionarilor, denumirea furnizorilor
- Marketing - Segmentarea, marimea pietei, pozitionarea produselor, mix-ul de marketing (produse, pret, promovare, canale de distributie), ambalarea produselor
- Operatiuni - Se prezinta procesul de fabricatie, serviciile de proiectare produse, control costuri, control calitate, amplasare echipamente
- Managementul firmei - Conducerea companiei, planificarea proceselor, structura organizatorica, modul de elaborare al deciziilor, organizare
- Resurse umane (optional, pentru afaceri mici) - Planificarea fortei de munca, recrutare, selectia angajatilor, evaluarea performantelor, instruire si dezvoltare, sisteme de salarizare, proceduri disciplinare, rezolvarea sesizarilor
- Situatii financiare (buget, cash-flow, bilant) - Contabilitatea firmei, analiza cost beneficiu, bugete, indicatori financiari relevanti pentru firma, prag de rentabilitate, politici de recuperare creante, volum de investitii, politici de atragere de credite
- Riscuri - Operationale, financiare, de neplata, lipsa de personal
Etape
In general, la intocmirea unui plan de afaceri se urmaresc urmatoarele etape:
- Identificarea scopului elaborarii planului de afaceri
- Schitarea structurii planului de afaceri
- Revizuirea structurii planului de afaceri
- Colectarea informatiilor
- Scrierea planului de afaceri
- Revizuirea planului de afaceri
- Actualizarea planului de afaceri
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.