Un procent de 77% dintre romanii din mediul urban chestionati de GfK pentru studiul Shopping Monitor considera ca cel mai important lucru atunci cand fac cumparaturi este sa fie bine tratati de catre personalul magazinului.
Pentru romanii chestionati este importanta si eficienta: 67% isi planifica dinainte ce vor sa cumpere si sunt orientati sa achizitioneze toate lucrurile de care au nevoie dintr-un singur magazin (63% dintre cei chestionati), se arata in comunicatul de presa.
“Constatam ca romanii sunt destul de orientati catre eficienta actului de cumparare. Nu numai ca obisnuiesc sa planifice si sa se documenteze inainte, dar isi doresc sa nu dedice prea mult timp acestei activitati, preferand cumparaturile dintr-un singur magazin”, spune Andi Dumitrescu, director general la GfK Romania.
Mai putin importante pentru cei chestionati sunt criteriile sociale si emotionale legate de actul de cumparare: socializarea cu alti cumparatori (20% dintre respondenti), cumpararea unor produse pentru propriul rasfat (19%) sau mersul la cumparaturi doar pentru a fi in pas cu moda (12%).
In privinta motivelor de cumparare, 21% dintre romanii din zona urbana sunt orientati in special catre pret, cautand mereu reduceri, chilipiruri sau promotii. Cand aleg un magazin, acesti cumparatori nu sunt interesati prea mult de facilitatile oferite sau de varietatea gamei de produse, dar isi doresc sa cumpere produse de calitate si proaspete. Ei sunt mai inclinati sa cumpere in functie de promotiile existente in cataloagele retailerilor si nu obisnuiesc sa faca cumparaturi cu valori mari. In general, acesti cumparatori sunt femei, cu varsta peste 55 de ani si cu educatie medie.
Doar un sfert dintre romanii chestionati au declarat ca decid direct in magazin ce produse cumpara. Cei mai multi (75%) fie au o lista de cumparaturi pe care o respecta in totalitate, fie stiu ce vor sa cumpere, dar achizitioneaza si alte produse in afara de cele planificate.
Conform studiului citat, gradul de penetrare al pliantelor promotionale in mediul urban este de 82%, restul de 18% dintre persoanele din mediul urban declarand ca nu primesc astfel de materiale publicitare in cutia postala.
Un procent de 44% dintre persoanele intervievate in mediul urban au declarat ca citesc pliantele promotionale si fac cumparaturi in functie de acestea, in timp ce 33% spun ca doar le citesc, insa fara a cumpara in functie de acestea. Cataloagele promotionale au un impact mai ridicat asupra femeilor si asupra persoanelor in varsta.
Datele pentru studiul Shopping Monitor realizat de GfK au fost culese in noiembrie 2008, prin metoda CATI (Computer-Assisted Telephone Interviewing), iar esantionul de 1.000 de respondenti este reprezentativ pentru persoanele peste 15 ani din mediul urban.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.