Din cauza contextului economic din piata, a crescut numarul antreprenorilor si managerilor care verifica firmele cu care vor sa colaboreaze in afara tarii. Rezultatele financiare (cifra de afaceri, profitul sau pierderile, gradul de indatorare, lichiditatea), riscul sectorial, actionariatul si sediul companiei sunt printre principalele elemente verificate.
“Verificarea unui partener extern este un subiect important, dar solutia difera in functie de importanta acestuia. Exista cazuri in care un partener strain, dupa multi ani de cooperare, a <uitat sa plateasca unei firme din Romania, in domeniul confectiilor, cateva sute de mii de euro>. Partenariatul incepuse de la foarte putin, s-a maturizat dupa care a intervenit <accidentul>”, spune pentru startups.ro Cristian Parvan, secretar general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR).
Cristina Ganea, Director General al furnizorului de solutii de informatii de afaceri Creditinfo Romania, spune pentru startups.ro ca in primele opt - noua luni din acest an firma a inregistrat o crestere cu aproximativ 40% a cererii de astfel de informatii, fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Firmele mari, multinationale, companiile din sistemul bancar si cele din transporturi sunt cele care solicita de obicei informatii despre partenerii de afaceri, dar in prezent si firmele din servicii vor sa isi cunoasca mai bine partenerii de afaceri cu care colaboreaza.
Cristina Ganea spune ca acest context economic a ajutat la maturizarea domeniului - mai multe companii au realizat importanta folosirii de date din piata. Practic, pe masura ce a crescut numarul de firme care si-au suspendat activitatea sau au intrat in proces de lichidare, a crescut si cererea de monitorizare a clientilor.
Si Mihaela Mititelu, presedintele companiei de recuperare a creantelor Creditreform Romania (care ofera si informatii despre companii), sustine aceasta opinie, adaugand faptul ca, din cauza climatului economic actual, astfel de verificari sunt necesare nu numai pentru noii colaboratori, ci si pentru partenerii cunoscuti sau la reinnoirea unor contracte.
“In Romania, abia in ultimii ani companiile au devenit constiente de necesitatea gestionarii riguroase a riscului de credit si de importanta utilizarii unor astfel de instrumente pentru minimizarea acestuia”, spune pentru startups.ro Laurentiu Badita, Credit Information Manager la compania de management a riscului comercial Coface Romania (furnizor de informatii despre firme).
Cristina Ganea subliniaza ca in randul multor intreprinzatori romani persista inca perceptia ca informatia este scumpa, dar adevarul este ca lipsa informatiei poate costa adeseori mult mai mult decat accesul la ea.
Ce se verifica
Printre elementele verificate se numara capitalizarea firmei, pozitionarea pe piata, apartenenta la un grup si, daca este cazul, incidentele comerciale de plata si procedurilor legale deschise impotriva firmei.
Conteaza si varsta companiei, mai ales ca cele mai multe firme intra in insolventa in primii ani de activitate. In functie de tipul de parteneriat, se verifica si capacitatea de vanzare, cea de finantare, cea de promovare, cea de a furniza tehnologie si cea de a realiza investitii.
“Nu numai datele financiare arata potentialul unei companii. Acestea intr-adevar sunt rezultatul unui intreg proces de activitate, dar, nu trebuie sa omitem datele cu caracter general si administrativ: managementul companiei si relationarile acestuia cu alte entitati din piata, cat si comportamentul de plata al companiei si istoricul acesteia”, detaliaza Cristina Ganea.
Mihaela Mititelu completeaza ca informatiile financiare sunt importante si construiesc o imagine relativ solida despre firma, insa aceste date brute trebuie corelate cu evolutia firmei - subiect din ultimii ani sau cu ramura de activitate din care provine, date negative obtinute (faliment, proceduri de executare silita, alte cazuri de recuperare deschise impotriva firmei respective) si datorii catre alte companii.
De unde poti solicita informatii
Anca Constantinescu, director general la Counsel A&A spune ca verificarea partenerilor de afaceri straini se poate face la camerele de comert, la consulate sau la ambasade, criteriile fiind identice cu cele pentru verificarea unei firme romanesti.
O alta sursa de informatii poate fi Registrul Comertului din tarile unde au sediul companiile respective.
Citeste continuarea articolului - pagina 2
DE RETINUT:
Numarul antreprenorilor si managerilor care verifica firmele cu care vor sa colaboreaze in afara tarii a crescut din cauza contextului economic din piata.
Rezultatele financiare (cifra de afaceri, profitul sau pierderile, gradul de indatorare, lichiditatea), actionariatul si sediul sunt principalele elemente de verificat cand se ia in calcul un parteneriat cu o firma din strainatate.
Pentru a avea o imagine completa despre companie toate datele trebuie corelate intre ele.
Registrul Comertului din tarile unde au sediul companiile respective, camerele de comert, consulatele si ambasadele sunt primele institutii la care pot apela firmele din Romania pentru a verifica partenerii externi.
Alte surse de verificare sunt FEBIS (Federation of Business Information Service), portalul e-justice, raportul de bonitate, cel de credit si cel de monitorizare a firmei.
Rapoartele despre companii sunt furnizate de firme specializate, unele fiind prezente si pe piata din Romania, iar accesul se poate face si online.
Redactor: Alina Botezatu
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.