Afirmatia ii apartine lui Fredrik Debong, cofondator MySugr - aplicatia web si mobile castigatoare in cadrul competitiei Startup Challenge, la Startup Week 2011.
El spune ca participarea la Startup Week i-a adus multa incredere in sine, precum si ocazia de a cunoaste antreprenori si investitori de top.
MySugr, proiectul castigator al Startup Week, este o aplicatie pentru web si mobile pentru diabeticii dependenti de insulina, menita nu numai sa le administreze datele, dar si sa le fie utila in viata de zi cu zi.
“Atat eu, cat si Frank (CEO MySugr), suntem diabetici. Eu din ’84, iar el din ’96. Diabetul e tratabil, daca ai la indemana o terapie bazata pe date, iar atunci cand esti si diabetic, si <geek> in tehnologie, incepi sa observi in ce privinte ar putea fi de folos tehnologia. Insa trebuie sa mergi dincolo de tehnologie, in psihologie, pentru a intelege in profunzime problema diabetului. Am ajuns la aceasta concluzie dupa ani de experienta. Munca concentrata pe MySugr a inceput in 2010, si am devenit din ce in ce mai incantati de ceea ce descopeream in ceea ce priveste psihologia comportamentala”, spune pentru startups.ro Fredrik Debong.
Mecanica proiectului este inspirata din jocuri precum World of Warcraft, iar aplicatia este gandita pentru a retine si administra datele, dar va avea si o componenta sociala, menita sa conecteze diabeticii intre ei.
Aplicatia urmeaza sa fie lansata in primul trimestru din 2012, in parteneriat cu Abbott Laboratories din Austria, si urmeaza sa fie disponibila pentru smartphone-uri, dar si pentru iOS si web, intrucat exista anumite componente vitale care necesita o imagine de ansamblu mai larga decat cea a ecranului de telefon, potrivit fondatorilor. In viitor, proiectul ar putea fi extins catre intreaga Europa.
In ceea ce priveste experienta de a lua parte la Startup Week si efectele asupra proiectului, Fredrik Debong spune ca viteza de lucru a scazut putin, odata cu participarea la eveniment.
“Dintr-o data am inceput sa fim abordati de presa, investitori, lideri de opinie, diabetici, doctori, cantareti de jazz, astronauti si companii medicale din tehnologie, din intreaga lume. A fost o nebunie! Dar asta nu e un dezavantaj”, spune Fredrik Debong.
El crede ca proiectul a castigat competitia si pentru ca fondatorii sunt foarte familiarizati cu domeniul, au o conexiune intima cu ceea ce fac, dat fiind ca au cumulat impreuna o experienta de 40 de ani cu aceste probleme. El mai spune ca un alt motiv a tinut de faptul ca ei au prezentat elemente vitale ale modelului si solutiei de business, inca de la un stadiu incipient al afacerii.
In ceea ce priveste sfatul lui pentru antreprenorii aflati in pragul unui start-up, el spune ca termenul de start-up poate fi sumarizat intr-un singur cuvant: “nedovedit”. Fie ca este vorba de modelul de business, tehnologia, echipa, domeniul, procesul, modelul de vanzari, valoarea creata, problema rezolvata.
“Exista un termen vehiculat in comunitatea start-up-urilor din ultimii doi ani incoace. Termenul este atat de folosit dintr-un motiv al naibii de bun. Este vorba de <lean>. Fundamentul acestei tendinte numita <lean start-up> este cartea lui Steve Blank, numita <The Four Steps To Epiphany>. Cititi-o. Mai cititi si <Running Lean>, de Ash Maurya, care concentreaza invataturile cartii lui Blank, precum si gandurile si metodele - in modalitati aplicabile si tehnici simple. Prima invatatura din aceste carti poate fi exprimata in urmatoarea fraza: <Iesi din birou>. Iesi si mergi sa vorbesti cu oamenii ale caror probleme crezi ca le rezolvi. Afla daca exista o problema reala si daca solutia ta este suficient de buna. Daca da - grozav! Incepe sa construiesti. Daca nu - grozav! Imbunatateste, adapteaza si continua sa vorbesti cu oamenii. Si oamenii nu inseamna mama ta. Discuta cu straini. Fa-o tu insuti. Nu e ceva ce poate fi facut de altcineva, decat tine”, mai spune el.
Antreprenorilor care urmeaza sa participe la editiile viitoare Startup Challenge din cadrul Startup Week, Fredrik Debong le transmite sa ramana concentrati pe ceea ce au de facut si sa se adapteze atunci cand este nevoie.
Startup Week 2011 - festival dedicat start-up-urilor europene, organizat de Starteurope, cu sprijinul Initial Factor si TechCrunch Europe, a avut loc in perioada 3 - 7 octombrie, la Viena. Proiectul isi propune sa creeze o platforma internationala pentru start-up-uri si pentru tinerii antreprenori.
Parte a proiectului este si Startup Challenge, o competitie dedicata celor mai inovative 50 de start-up-uri europene din domeniul web/mobile.