Articole
Articole:   Toate

Gala Conference Start&Grow - sfaturi pentru antreprenori

Cei care vor sa devina antreprenori trebuie sa fie constienti ca vor avea nevoie de mai multa energie decat atunci cand erau angajati, trebuie sa creada in proiectul lor si sa nu renunte atunci cand apar primele probleme.
Gala Conference Start&Grow - sfaturi pentru antreprenori

"Daca nu-ti dai seama ca trebuie sa depui mult efort si energie in afacerea pe care ai inceput-o, nu ai decat sa reincerci sa te angajezi la multinationala sau la compania romaneasca de unde ai plecat. Efortul antreprenorial este infinit mai mare: sunt nopti pe care nu le dormi, nivelul de stres este mai mare", a spus Radu Ioan Tudorache, Owner M Grup, in cadrul galei Start&Grow de saptamana trecuta.

Mihai Stanescu, Executive Coach la RoCoach, a mentionat ca multi dintre cei care fac pasul spre antreprenoriat nu-si dau seama cat de multa energie implica acest lucru si se asteapta ca ideea lor sa convinga pe toata lumea.

In plus, atunci cand dau de probleme, unele persoane tind sa renunte. Tocmai de aceea, Gabriela Lungu, Managing Partner la The Practice, si Flaviu Radulescu, General Manager la Hostway, le-au spus antreprenorilor ca cel mai important lucru pentru ei este sa nu renunte la primul obstacol, ci sa fie creativi, sa caute solutii.

"Daca renunti, tot ceea ce ai construit pana atunci se duce pe Apa Sambetei, desi ramai cu prieteni, relatii, contracte, experiente. Atunci cand nu merge, solutia nu este sa renunti, ci sa faci o strategie", a explicat Flaviu Radulescu.

Trecerea la antreprenoriat
"Inainte de a incepe orice afacere trebuie sa te lamuresti ce este cu tine", a spus Radu Tudorache.

Iar Mihai Stanescu a adaugat ca angajatii care au condus companii ar trebui sa astepte sa inchida etapa de manager pentru a trece la cea noua, de antreprenor, insa multi nu fac asta.

"Este nevoie de o perioada de tranzitie bine definita in care lucrurile nu sunt chiar atat de clare si este bine ca nu sunt asa. Poate fi o luna, un an. Tranzitia catre antreprenoriat este destul de grea pentru multi oameni si presupune multe schimbari. Nu este un proces linear, in care am facut un plan si mergem cu el pana la capat. Este vorba de foarte multa inspiratie, foarte multa transpiratie, foarte multa cautare, chiar daca la nivel formal toate lucrurile sunt aranjate. De partea cealalta, este foarte multa bucurie in noi, de a avea deschidere, de a putea experimenta niste lucruri", a precizat Mihai Stanescu.

George Butunoiu, Managing Partner la George Butunoiu Executiv Search, a spus ca in activitatea sa se intalneste si cu persoane care au impresia ca sunt nedreptatite de societate sau care considera ca nu au un loc de munca pe masura valorii lor. Acestora el le recomanda sa isi lanseze propriul business, daca sunt atat de buni profesionisti pe cat spun.

"Cea mai buna masura a valorii cuiva din punct de vedere profesional este antreprenoriatul. Daca cineva este atat de bun pe cat isi inchipuie, il sfatuiesc sa-si faca propriul business", a spus George Butunoiu.

Calitatile necesare unui antreprenor
Un antreprenor este cel care face lucruri diferite si mai bune decat ceilalti, dupa cum a explicat Radu Ioan Todorache. El a adaugat ca daca o persoana nu se poate reinventa si nu poate schimba lucrurile destul de des, dispare din antreprenoriat. Asta pentru ca nu exista o cheie a succesului in afaceri si succesul nu tine de a urma anumite modele, ci de a fi diferit, ceea ce nu poti face fara a depasi niste bariere.

Iar o afacere de succes nu este doar una care creste la 100 de milioane de euro, ci una care se mentine pe piata.

"Succes nu inseamna sa fii lider de piata, ci sa-ti poti plati angajatii si antreprenorul sa aiba o viata decenta. Gandurile de a avea cea mai mare companie sunt vanitate. Lucrul important pe care reuseste sa-l faca un antreprenor este de a genera prosperitate. Antreprenorii care reusesc sa mentina o afacere au tendinta de a face lucrurile din ce in ce mai bine. Nu cunosc niciun antreprenor care sa faca lucrurile ca acum cinci ani si sa aiba succes", a mai spus Radu Ioan Tudorache.

El a adaugat ca incapatanarea antreprenorilor este buna, chiar daca de multe ori duce la lipsa performantei.

"Oamenii performanti in afaceri sunt cei care s-au incapatant pe niste idei pe care toti ceilalti nu le-au creditat. Tenacitatea este obligatorie in zona antreprenoriala, fara ea nu se poate face nimic. Ii sfatuiesc sa nu fie antreprenori pe cei care nu au tenacitate din diverse motive (familiale, de sanatate, de context). Cel mai imporant lucru este ce vrem si ce putem sa facem", a precizat Radu Ioan Tudorache.

Referindu-se la decizia de a incepe o afacere, Aurelian Trifa, Investment Manager la Kerten,  a spus ca exista doua tipuri de antreprenori - cei care vor o afacere si mai mult timp pentru familie si cei care vor sa construiasca un imperiu financiar, ambele modele fiind la fel de bune. Insa, si Aurelian Trifa a subliniat ca antreprenorul trebuie sa se readapteze mereu la piata, care este in continua schimbare.

Mirela Serban, Managing Partner la R&M Audit, le-a spus participantilor la Gala Start8Grow ca in orice companie, la fel ca si in viata personala, este important ca oamenii sa aiba cunostinte financiare minime.

"Nu trebuie sa stiti contabilitate, dar este important sa stiti cum se reflecta o decizie in profit, in cash, sa luati o hotarare in cunostinta de cauza", a precizat Mirela Serban.

Ce plan iti trebuie
Eusediu Margasoiu, Managing Partner la The Network, a spus ca antreprenorul are nevoie de planificare strategica, pentru ca altfel pierde timp, bani, clienti, daca nu incearca sa raspunda la intrebari precum “Unde vom ajunge in trei - cinci ani?, Cui ne adresam?, Care sunt obiectivele?, Ce resurse resurse ne trebuie?, Sa avem echipa sau nu?”.

"Planul strategic nu este un eveniment singular, ci este un proces viu, care se modifica pe termen lung. Este un proces care implica nu numai oamenii din varf, ci toata echipa din spate. Daca nu ducem acest demers strategic pana la ultimul om, nu functioneaza. Daca facem aceste doua lucruri, avem un avantaj semnificativ - util, invingator, cu cea mai mare predictibilitate", a explicat Eusediu Margasoiu.

Radu Tudorache a adaugat ca ceea ce a fost in anii '90 - 2000 nu se va mai intampla (n.red. - cresterea afacerilor doar datorita dezvoltarii pietei) si companiile vor creste doar daca  vor avea planuri si dorinta de a face lucrurile diferit si din ce in se mai bine. Insa planurile trebuie sa fie flexibile, orice deviere fiind binevenita, mai ales ca resursele de business disponibile sunt limitate.

Si Flaviu Radulescu a spus ca daca poti castiga bani pentru a acoperi costurile pe cateva luni, poti face compromisul sa deviezi de la ideea principala de business si sa faci altceva care genereaza profit.

VIDEO