Evenimente

Inovatia trebuie sa porneasca de la problemele clientilor

Start-up-urile din tehnologie nu ar trebui sa dezvolte solutii pentru probleme care nu exista, doar de dragul de a fi inovative. In afaceri conteaza profitul obtinut din vanzarea produselor, nu inovatia de dragul inovatiei.
Inovatia trebuie sa porneasca de la problemele clientilor
Aceasta este una din concluziile celei de-a doua intalniri din cadrul programului Start&Grow, care a avut loc saptamana trecuta, la Bucharest Hubb, in Bucuresti.

Tema evenimentului a fost importanta inovatiei pentru start-up-urile din tehnologie iar speakerii invitati sa dezbata aceasta idee au fost Radu Georgescu, presedinte Gecad, Alexandru Bordei, product manager Hostway Romania, si Vladimir Oane, co-fondator UberVU.

"In criza nu este important sa faci ceva diferit tehnic, ci sa faci ceva profitabil, sa fii eficient. Nu dezvolta tehnologie, daca nu stii ce sa faci cu ea. In anii acestia trebuie sa ne uitam la a face lucrurile eficient, la a face lucrurile cu ochii pe ultima linie a Excel-ului (n.red. - a fi profitabili). Inovatia in a executa foarte bine, in a gasi modelul de monetizare, in a face bani, acest tip de inovatie are noima. Cea mai tare inovatie la care trebuie sa ne uitam cand am facut o firma este primul client. Cand ai primul client, cea mai tare inovatie este al doilea client", a spus Radu Georgescu, unul dintre partenerii programului Start&Grow.

Importanta profitabilitatii unui start-up a fost subliniata si de Mirela Serban, Managing Partner la compania de consultanta fiscala si de contabilitate R&M Audit, care a spus ca antreprenorii trebuie sa fie atenti la intrebarile clientilor, pe care sa le transforme in bani.

"Recomandarea mea este ca voi (n.red. - antreprenorii), la inceput, sa va axati mai mult pe cerintele clientilor si sa raspundeti intrebarilor lor. Voi sunteti la inceput si trebuie sa discutati de bani si cum trebuie sa munceasca acesti bani pentru voi si nu voi sa munciti pentru bani”, a explicat Mirela Serban.

Radu Gerogescu spune ca accentul pus pe castigarea banilor este cu atat mai important in prezent, cu cat situatia economica nu se va imbunatati anul viitor, iar domeniul de activitate  evolueaza extrem de repede.

"Suntem intr-o industrie in care nu cred ca poate veni cineva sa ne spuna cum va fi peste cinci ani. Se intampla lucruri de pe o zi pe alta", a adaugat Radu Georgescu.  

De altfel, Vladimir Oane spune ca in Silicon Valley definitia start-up-ului este o companie care creeaza un nou model de business in conditi de maxima incertitudine.

Mihai Stanescu, Executive Coach la RoCoach si unul dintre partenerii Start&Grow, a spus ca banii se aduna acolo unde este cultura lor, care poate fi reprezentata de milioane de dolari, de executie, de productie sau de inovare.

"Cultura asta inseamna abilitati, sa gandesti strategic, sa stii ce inseamna sa incepi pe banii clientilor, nu pe banii tai si sa ai relatii de afaceri", a adaugat Mihai Stanescu.

Inovatia nu trebuie insa complet evitata. Alexandru Bordei a spus ca inovatia este o chestiune de cauza si efect - trebuie doar sa vii cu ceva care sa te pozitioneze un pic diferit fata de concurenta.

De asemenea, Razvan Hobeanu, co-fondator Kenubi, unul din start-up-urile selectate in Start&Grow, a mentionat ca inovatia trebuie sa fie ceva simplu, dar care poate produce o mare schimbare.

Sunt multe lucruri de rezolvat. Cea mai paguboasa gandire este de a spune ca s-a inventat totul si nu mai este nimic de facut”, a spus Razvan Hobeanu.

Cat conteaza inovatia pentru atragerea de investitori
Radu Georgescu spune ca investitorii sunt interesati de inovatie doar daca aceasta le poate aduce bani. Fiind cunoscut drept investitor in start-up-uri, presedintele Gecad primeste aproape in fiecare zi cate o propunere de proiect pe care sa il finanteze.

Cele mai multe propuneri sunt de tipul . Idei am si eu. Problema este cine transforma ideile astea intr-un produs, intr-un client, in EBITDA (n.red - Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization; castigul inainte de dobanzi, rate, depreciere si amortizare). Sunt trei pasi mari. Cine face asta?”, a explicat Radu Georgescu.

El a adaugat faptul ca atunci cand o persoana are doar o idee, nu are ce sa caute in afaceri. Cand are un produs, poate cauta bani de la familie, prieteni si alte cunostinte sau de la investitori privati, tip business angel. Abia cand are primul client poate sa mearga la investitorii de tip fonduri de investitii cu capital de risc (venture capital).

VIDEO