Andi Dumitrescu: romanii au apetit pentru credite, dar nu vor sa fie indatorati
Directorul general al GfK Romania spune ca inainte de 2008 romanii cheltuiau mai mult decat puteau, iar acum nu mai cheltuie de teama.
Andi Dumitrescu a precizat in cadrul conferintei "Financial Market Research 2010" ca acest lucru se intampla si in cazul romanilor care au aceleeasi venituri ca inainte de criza.
Anca Zamfirescu, cercetator senior in cadrul departamentului Cantitav de la GfK Romania, spune ca romanii sunt dualisti, astfel ca stresul lor a crescut pentru ca, pe de o parte, au credite de platit si nu le place sa fie datori, dar, pe de alta parte, vor in continuare sa consume si le-au crescut nevoile hedoniste (cele legate de distractie si sa se bucure de viata).
Andreea Vintila, cercetator senior in cadrul departamentului Calitativ de la GfK Romania, spune ca, in prezent, romanii s-au intors la valorile de baza in defavoarea celor de statut si imagine, pentru ca suntem in criza si nu mai simtim nevoia sa demonstram ceea ce avem si au ponderat consumul, dar aceasta nu este o virtute, ci se face pe o perioada limitata de timp. Atunci cand va reveni cresterea economica va reveni si consumul la nivelurile dinainte.
Indicatorul de incredere al consumatorului
Indicatorul de incredere al consumatorului a ajuns in luna mai a acestui an, in Romania, la - 56%, se arata intr-un studiu GfK Romania. Acesta este cel mai redus nivel din ultimii doi ani.
Acest indicator este calculat pe baza unor raspunsuri la intrebari care se refera la situatia financiara a gospodariilor, situatia economica generala, asteptarile in ceea ce priveste somajul si economisirea pentru urmatoarele 12 luni. Esantionul este de 1.000 de respondenti.
Acum doi ani, indicatorul de incredere al consumatorului era de - 13%, ajungand in august acelasi an pana la - 12%. In noiembrie 2008, cand se considera ca a fost prima luna de criza din Romania, acest indicator era de - 28%. Apoi, a intrat pe o tendinta de scadere, in martie anul trecut ajunand la - 46%.
Anul trecut, acest indicator era de - 43% in mai, iar in iunie tendinta era de crestere, fiind de -39%. Apoi, a inceput o perioada de scadere, ajungand pana la un scor de -50% in noiembrie anul trecut. In decembrie anul trecut indicatorul a urcat din nou la - 39%. De atunci indicatorul a inceput sa scada.
Impactul crizei economice
In jur de 9,95 milioane de romani sunt afectati de criza, se arata intr-un studiu al GfK Romania, realizat in luna martie, anul acesta. Pentru acest studiu au fost intervievate aproximativ 1.080 de persoane, care au putut da raspunsuri multiple.
Astfel, pentru 5,74 milioane de persoane (32%) veniturile obtinute pe langa salariu s-au micsorat si pentru 1,64 milioane de persoane (9%) salariul a intarziat din cauza crizei. De asemenea, pentru aproximativ doua milioane de romani s-a redus salariul din cauza crizei si 2,169 milioane de persoane si-au pierdut serviciul din cauza crizei.
Pentru a face fata crizei in ultimul an, dupa ce au taiat din cheltuielile pentru casa si masina, romanii au inceput sa reduca si alte cheltuilei. In primul rand, au eliminat din cheltuielile pentru imbracaminte si incaltaminte, inclusiv pentru copii, 32% luand aceasta decizie, conform studiului GfK Roper. Alte costuri care au fost reduse sunt vacantele si concediile (28%), economisirea si investitiile (25%), iesirile in oras cu prietenii (23%) si cina in oras (21%).
"In studiul Roper, in perioada 2008 - 2010, in Romania s-au produs schimbari fabuloase in ceea ce priveste modul de consum, care se vad numai intr-o perioada indelungata. In prezent, oamenii sunt mai orientati catre traditie, familie si casa decat acum doi ani", mai spune Andi Dumitrescu.
Cat cheltuie romanii
Cheltuielile din FMCG (Fast Moving Consumer Goods; bunuri de larg consum) s-au redus cu 2% in primele trei luni din acest an fata de aceeasi perioada de anul trecut, se arata intr-un studiu al GfK Romania. Dupa anul 2002, este prima data cand se inregistreaza o scadere a acestor cheltuieli, care pana anul trecut au fost pe plus.
Anul trecut fata de anul anterior, valoarea FMCG-ului a crescut cu 6,2%, insa inflatia a fost de 5,6%, ceea ce a redus din valoare.
"S-a ajuns la un nivel pe care unii nu il asteptau. A crescut cosumul in casa si s-a redus numarul cumparatorilor ocazionali. Am revenit la ceea ce se intampla in perioada 1997 - 1998 in ceea ce priveste importurile paralele de cafea si tigari. Cea mai afectata este clasa de mijloc", adauga Andi Dumitrescu.
Cumparatorii ocazionali nu sunt cei care achizitioneaza un anumit produs, ci le incearca pe cele care sunt noi lansate. Acestia sunt atrasi si de promotii. In prezent, acestia se duc mai rar la cumparaturi astfel ca sunt mai greu de atins de retaileri.
De asemenea, pentru a reduce din cheltuieli, romanii consuma mai multe produse ale marcilor private ale marilor retele de retail, isi fac liste de cumparaturi pe care incerca sa le respecte.
Efectul faptului ca au redus mult din cheltuieli este acela ca a crescut procentul romanilor care achizitioneaza produse care le fac placere/ de rasfat, de la 25% anul trecut la 33% anul acesta, se arata intr-un alt studiu al GfK. Studiul a fost facut in martie acest an pe 603 respondenti.
Pentru acest an GfK estimeaza ca in Romania nu va fi crestere economica. Dumitrescu adauga faptul ca pentru anul viitor o crestere economica a Romaniei de 1%-2% ar fi imbucuratoare.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.