Antreprenoriatul rural, la inceput de drum
Potrivit unei cercetari sociologice, realizata in localitati din zonele de Nord-Est, Centru si Sud-Est din Romania, a reiesit ca 66,3% dintre persoanele care au o afacere sau vor sa inceapa o afacere in mediul rural sunt barbati.
Din cele doua treimi (66,3%), majoritatea sunt casatoriti, au copii si sunt atasati de mediul rural, se arata in comunicatul de presa al Siveco Romania.
Cercetarea a fost realizata pe un esantion de 942 de antreprenori si potentiali intreprinzatori din 493 de localitati, in cadrul proiectului strategic “Rural-Manager”.
Dintre cei care detin deja o afacere, aproape jumatate activeaza in domeniul productiei (agricole, zootehnice, prelucrarea lemnului, panificatie, constructii, confectii), un sfert se ocupa de servicii (agroturism, transport, notariat, consultanta), iar un sfert de comert.
Chiar daca cele mai multe firme din mediul rural sunt de dimensiuni mici - 90% au mai putin de 10 angajati - acestea functioneaza insa la un nivel multumitor pentru trei sferturi dintre patroni.
Femeile care doresc sa inceapa o afacere provin in special din randul persoanelor cu studii superioare, sunt divortate sau au o relatie nelegalizata, au un calculator personal si stau mai mult decat barbatii pe internet. Au insa venituri mai mici decat acestia, au mai putine credite la banci si o experienta internationala mai mica decat barbatii (au muncit sau au studiat mai putin in strainatate).
Cele mai multe societati care au ca manageri femei activeaza in domeniul serviciilor. Aproape 60% dintre acestea au studii medii si doar 10% au studii economice universitare.
Jumatate din participantii la studiu au sau doresc sa inceapa o afacere intr-un domeniu in care nu detin o calificare certificata printr-o diploma.
Salariatii din sectorul privat sunt preponderent necasatoriti, au un nivel mediu de pregatire scolara si venituri mai mici decat colegii lor de la stat. Vazand afacerile derulate de patronii lor, salariatii din mediul privat vor sa le calce pe urme, deschizandu-si o afacere proprie.
Printre motivele pentru care acestia nu au inceput o afacere se numara: nu au avut capitalul si utilajele pentru pornire (41%), nu au avut o idee buna pentru afaceri (17%), nu au avut relatiile necesare (11%) sau nu au fost pregatiti pentru asa ceva (10%).
Potrivit rezultatelor cercetarii, profilul social al lucratorilor pe cont propriu (comercianti, mestesugari) impreuna cu cel al agricultorilor este unul usor diferit: utilizeaza cel mai putin calculatorul si internetul, stapanesc cel mai putin limbile straine, nu prea fac imprumuturi la banci, iar aproape jumatate dintre agricultorii intervievati au vandut personal produse agricole sau animaliere la piata anul trecut (barbatii de doua ori mai mult decat femeile).
Varsta medie a participantilor la studiu a fost de 33 ani, cei mai tineri avand 18 ani, iar cei mai varstnici 67 ani. Dupa 45 ani dorinta de a incepe o afacere este tot mai scazuta. Cele mai mari retineri le au agricultorii, din cauza inexistentei unei piete de desfacere a produselor lor in apropierea zonei de rezidenta, se mai arata in comunicatul de presa.
Proiectului “Rural-Manager” a fost selectat in cadrul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane - POSDRU si este cofinantat din Fondul Social European “Investeste in oameni!”.
Implementat de Fundatia Nationala a Tinerilor Manageri, in calitate de lider al consortiului, in parteneriat cu organizatiile Centrul de Training si Dezvoltare al Asociatiilor Angajatorilor din Bavaria, SIVECO Romania si Asociatia Euro 26, “Rural-Manager” se desfasoara in perioada ianuarie 2009 - aprilie 2010. Beneficiarii proiectului sunt intreprinzatori sau viitori intreprinzatori din mediul rural din cele 18 judete ale regiunilor de dezvoltare Nord-Est, Centru si Sud-Est.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.