Chipstix - 32 de francize semnate pana la sfarsitului lui 2012
In prezent, compania are incheiate 25 de contracte de franciza si 12 puncte de vanzare sunt deja deschise.
Chipstix-ul (produsul comercializat de companie) este un cartof prajit, rulat in spirala, pe un bat de bambus si asortat cu una sau mai multe dintre cele 18 arome.
Cristian Dumitru, administratorul Chipstix, spera ca pana la sfarsitul anului sa incheie inca cel putin cinci - sapte contracte de franciza.
"Au mare succes francizele din Bucuresti, Buzau, Bacau, Deva si Busteni. Majoritatea contractelor le-am incheiat primavara, dar vanzarile de Chipstix sunt mai mari toamna si primavara. Varful vanzarilor se atinge in perioada sarbatorilor de iarna, atunci cand targurile de Craciun, parcurile si patinoarele sunt intesate de lume", spune pentru startups.ro Cristian Dumitru.
Franciza Chipstix provine din Marea Britanie. Aceasta a fost adusa in Romania acum circa trei ani de fratii Dumitru, Cristian si Marius Ionut. In prezent, asociati in Chipstix sunt Marius Ionut Dumitru si cei doi fii ai lui Cristian Dumitru, Andrei Stefan si Ion Mihai.
Investitia in franciza a fost de aproximativ 50.000 de euro. Contractul de franciza este semnat pe zece ani cu posibilitatea de prelungire pe inca zece ani.
"Avand in vedere ca la achizitionarea master francizei am fost nevoiti sa platim anticipat taxa de franciza pe zece ani si sa pastram pe stoc masinile de spiralat, am reusit sa recuperam investitia in vara anului 2011", mai spune Cristian Dumitru.
Cifra de afaceri a Chipstix de anul trecut a scazut cu circa 28% fata de anul anterior, fiind de 56.285 de lei.
"Estimez ca (n.red. - anul acesta, cifra de afaceri) va fi in crestere, pentru ca produsul are inca un potential de crestere foarte mare. Primul an de activitate Chipstix in Romania a fost 2010, avand in vedere ca primul contract pe care l-am semnat este datat noiembrie 2009. Tot in Parcul Herastrau, langa Pavilionul H (n.red. - in centrul Bucurestiului), unde de altfel este cel mai cunoscut spatiu al nostru", precizeaza Cristian Dumitru.
Cum se poate obtine o franciza
Contractul functional cel mai vechi dateaza din martie 2010, pentru doua unitati.
"De altfel, acest francizat a avut si un succes fulgerator. Multi bucuresteni isi aduc aminte de cozile interminabile de langa patinoarul din parcul Cismigiu din decembrie 2010 - ianuarie 2011. Atunci, in trei saptamani, acest francizat a vandut 6.000 de Chipstix, cu incasari de 6.000 de euro. Acelasi succes l-a avut iarna trecuta cu punctul de vanzare deschis la Sibiu", mentioneaza Cristian Dumitru.
Valoarea investitiei pentru un francizat variaza intre 1.000 de euro si 6.000 de euro, daca francizatul cumpara si un chiosc din inox proiectat pentru vanzarea Chipstix.
Cu kitul initial se pot produce 4.500 de Chipstix-uri. Taxa de franciza este de 7 eurocenti/cartof vandut, la care se adauga 500 de euro garantia masinii de spiralat.
Aceasta taxa este platita in avans, odata cu ea, francizatul primind sarurile aromatizate si betele. Garantia pentru masina poate fi un bilet la ordin sau un cec. In pretul initial, francizatul primeste si toate informatiile si know-how-ul necesare derularii afacerii.
Perioada pe care se semneaza contractul de franciza poate fi nedeterminata.
Master francizorul pentru Romania se asigura ca francizatii nu intra in conflict si le creeaza o zona de protectie intre ei.
"Zona de protectie depinde mult de la oras la oras. De exemplu, daca vrea cineva in Onesti sau Targul Frumos, poate primi garantia ca va fi singurul francizat de-acolo, dar daca doreste sa-si asigure un spatiu in Mamaia sau Poiana Brasov, raza de protectie poate fi de 100 - 200 de metri, pentru ca la acumulare de persoane de acolo nu este o problema de vad", subliniaza Cristian Dumitru.
Din estimarile Chipstix, investitia intr-o astfel de franciza se amortizeaza si in mai putin de o luna, daca francizatul are un vad bun.
"Intreaga investitie se amortizeaza dupa vanzarea a 2.000 - 3.000 de Chipstix. Pretul de vanzare recomandat de noi este de cinci lei. Costul unui Chipstix include cartoful, batul de bambus, energia (curent electric sau GPL), sarurile aromate, taxa de franciza, salariul vanzatorului, chiria spatiului etc., si, de obicei, se situeaza intre 2 lei si 3,5 lei", precizeaza Cristian Dumitru.
Master francizorul recomanda acelasi pret in toate spatiile, dar le permite francizatilor din zone mai putin favorizate sa micsoreze pretul, astfel incat produsul sa fie competitiv.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.