Colliers: Cererea pentru spatii comerciale va spori in 2010
Potrivit reprezentantilor Colliers, cresterea cererii va fi insotita si de sporirea numarului de tranzactii incheiate, in special in a doua jumatate a anului, insa nu suficient de mult pentru a conduce la o crestere a nivelului chiriilor.
Intr-o piata afectata de perioada economica turbulenta, in care nivelul consumului a scazut cu 15%, preocuparea principala a retailerilor in prima jumatate a anului 2009 a fost optimizarea retelelor de magazine, se arata intr-un raport de piata realizat de Colliers. (Citeste aici mai multe despre alegerea unui spatiu comercial stradal sau in mall)
Oferta pe piata spatiilor comerciale in 2009
2009 a fost anul in care s-a inregistrat cea mai mare discrepanta intre numarul de centre comerciale anuntate oficial si proiectele efectiv livrate. Cateva dintre proiecte au fost amanate pentru 2010, in timp ce altele au fost oprite pe o perioada nedeterminata.
Astfel, desi circa 20 de proiecte, insumand aproximativ 835.000 mp, au avut data de lansare anuntate pentru 2009, doar 27% din aceste spatii au fost efectiv livrate - 158.000 mp in Bucuresti si 70.000 mp in restul tarii (n. red. - valorile prezentate exclud hipermarketurile si alte big box-uri care fac parte din proiectele comerciale).
Cererea pe piata spatiilor comerciale in 2009
In incercarea de a asigura supravietuirea marcii lor, retailerii au inceput sa implementeze diferite strategii de restructurare, luand in considerare profitabilitatea fiecarui magazin. Astfel, ei au aplicat masuri de reducere a costurilor, de la renegocierea chiriilor pana la inchiderea completa a unitatilor neprofitabile.
Spre deosebire de prima parte a anului, in care numarul tranzactiilor a fost foarte redus, in a doua jumatate a anului s-a inregistrat o crestere semnificativa a cererii de spatii comerciale, in special pentru centrele comerciale deja existente.
Retailerii care au reusit sa se adapteze la noile conditii de piata au inceput sa priveasca strategic catre viitor, in cautarea oportunitatilor, obtinand astfel spatii in centre comerciale importante la preturi competitive.
De asemenea, 2009 a marcat intrarea pe piata a catorva marci importante, cum ar fi Decathlon, C&A sau Kiabi. Noii jucatori s-au concentrat in principal pe deschiderea de unitati in Bucuresti, unde au avut in vedere atat centrele comerciale existente, cat si cele recent inaugurate.
Nivelul chiriei
In procesul de reducere a costurilor, caracteristic pentru anul 2009, retailerii au inceput campanii extinse de renegociere a chiriilor in majoritatea centrelor comerciale.
Reducerile chiriilor au oscilat intre 10% si 50%, creind astfel diferente semnificative intre nivelul chiriilor din diferite centre comerciale, in special in afara Bucurestiului. Indiferent de reducere, renegocierile au fost de cele mai multe ori agreate pe o perioada determinata, de sase luni pana la un an.
Retailerii care inca au puterea financiara pentru a se extinde detin o pozitie forte in negocieri, putand forta o reducere semnificativa a chiriilor pentru proiectele in constructie. Cerintele pe care unele ancore le au inainte de a intra intr-un centru comercial nou pot include, pe langa un nivel scazut al chiriilor, luni gratuite sau indemnizatii pentru amenajari. Concesiile sunt de obicei oferite pentru unu - doi ani, astfel proprietarii incarcand sa-si limiteze pierderea cat mai mult posibil.
Previziuni
Pe baza stadiului actual al constructiei proiectelor anuntate, estimarile sugereaza faptul ca anul 2010 va aduce pe piata sase noi centre comerciale, insumand 209.000 mp suprafata totala inchiriabila. O parte din aceste proiecte este posibil sa fie amanate pentru 2011, in timp ce oferta de spatii comerciale in provincie ar putea sa fie influentata negativ de inchiderea centrelor comerciale care nu performeaza.
Cu toatea acestea, reprezentantii Colliers se asteapta ca imbunatatirea situatiei economice si deblocarea finantarilor sa impulsioneze reluarea unora dintre proiectele oprite, insa niciunul din aceste proiecte nu va putea fi livrat pana la finalul anului. Cererea pentru spatii comerciale si, implicit, numarul de tranzactii incheiate vor spori in 2010, in special in semestrul doi, se mai arata in raportul citat. Cererea va ramane concentrata pe centrele comerciale existente, in timp ce pre-inchirierile vor fi semnate numai pentru proiectele cu sanse mari sa fie livrate (care dovedesc ca dispun de finantare si stadiul constructiilor avansat), cu o localizare buna si un mix al chiriasilor atractiv.
Desi pe un trend ascendent, cererea pentru spatii comerciale in anul urmator nu va fi suficient de ridicata pentru a determina o crestere a nivelului chiriei. Din contra, se asteapta ca nivelul chiriilor, renegociat, sa ramana neschimbat pana cel putin in a doua jumatate a anului 2010, iar in cazul centrelor comerciale cu performante slabe se asteapta scaderi ulterioare ale chiriilor.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.