Comertul modern, in crestere cu 3% in S1 2009, fata de S1 2008
Potrivit GfK, hipermarketurile, discounterii, magazinele tip cash and carry si supermarketurile au inregistrat in prima jumatate a acestui an o cota de piata de 43% din consumul total de produse de larga folosinta, la nivelul intregii tari.
Datele se regasesc in studiul realizat de GfK, ce urmareste evolutia formelor de retail care atrag cel mai mult consumatorii de bunuri de larg consum, se arata in comunicatul de presa.
Formatele cele mai dinamice au fost hipermarketurile si discounterii. In primul semestru din 2009, principala sursa de crestere a fost o frecventa de cumparare mai mare cu 30% pentru discounteri si 10% pentru hipermarketuri, comparativ cu perioada similara din 2008. Toate acestea au avut loc pe fondul expansiunii agresive si a atragerii unui numar de consumatori mai mare cu 6% si, respectiv, 9%.
Cota de piata a discounterilor a crescut in ultimii patru ani de patru ori - de la 2% in 2005 la 8%, in timp ce pentru hipermarketuri este de cinci ori mai mare - in crestere de la 4% la 20%.
“Chiar daca nu asistam la scaderi spectaculoase, supermarketurile isi continua trendul descendent, orientarea consumatorilor catre promotii si preturi avantajoase castigand in acest an teren in dauna proximitatii”, spune Andi Dumitrescu, director general GfK Romania.
Supermarketurile au pierdut consumatori in favoarea hipermarketurilor si discounterilor mai ales in Capitala si orasele mari, in restul tarii situandu-se la acelasi nivel. Cu toate acestea, consumatorii au mers la fel de des in supermarketuri pentru cumparaturi in prima jumatate a anului 2009 fata de ianuarie - iunie 2008.
In Bucuresti, importanta comertului modern este mult mai evidenta (73%), hipermaketurile fiind de departe cel mai important canal pentru cumparaturi, cu 45% cota de piata in valoare. Aceasta s-a dublat fata de anul 2005.
Daca la nivelul tarii formatele comertului traditional - chioscuri, magazine generale, buticuri - se mentin la acelasi nivel, in Bucuresti trendul descendent al acestora este mai accentuat. Cota de piata a buticurilor s-a redus la jumatate fata de 2005, ajungand la 13%.
Daca se iau in calcul dimensiunile comunitatilor, in mediul rural, consumatorii prefera comertul modern doar pentru 20% din cumparaturile de bunuri de larg consum.
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 categorii de bunuri de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, avand la baza un esantion de 2.200 de gospodarii, reprezentativ la nivel national.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.