Companiile cauta solutii pe termen scurt la problema lichiditatii
Intr-un sondaj realizat de KMPG, reprezentantii a 92% dintre companiile intervievate au declarat ca, in cele mai multe cazuri, clientii incearca sa amane termenele de plata.
De asemenea, conform studiului citat, realizat de KPMG si condus de publicatia CFO Europe, in cazul a 87% dintre companii, furnizorii solicita plata anticipata a facturilor, se arata in comunicatul de presa al KPMG.
Sondajul a fost realizat asupra unui numar de peste 500 de companii din Statele Unite, Marea Britanie si Europa, avand drept interlocutori directorii financiari (CFO) din companiile respective.
In cadrul sondajului, s-a pus in discutie modul in care directorii financiari pot echilibra nevoia pe termen scurt de a obtine lichiditati cu nevoia pe termen lung de a aduce modificarile organizatorice necesare pentru a sustine performantele legate de capitalul de lucru.
Aproape jumatate dintre respondenti au declarat ca se concentreaza pe solutii pe termen scurt pentru a diminua presiunea creata de criza financiara si inasprirea conditiilor de creditare, recurgand la negocierea unor termene de plata mai lungi cu furnizorii lor.
“In tarile care au fost pana acum afectate de criza financiara globala, multe companii cauta solutii temporare pentru a obtine lichiditate imediata. Dar, daca toata lumea incearca sa faca la fel, cei care vor castiga vor fi cei de la varful lantului de aprovizionare. Societatile ar trebui sa elaboreze o strategie de management al cash-flow-ului pe termen lung, astfel incat sa primeasca informatii exacte si prompte de la clienti si sa transmita o parte din acestea furnizorilor”, spune Wilson Balachandra, Partner in cadrul Departamentului Financial Advisory Services al KPMG.
Aproximativ 40% dintre respondenti au afirmat ca aceasta criza financiara are un efect negativ sau extrem de negativ asupra accesului lor la credite si asupra costului creditului. Cu toate acestea, managementul trezoreriei ramane prioritatea majora pentru circa 24% dintre ei, in timp ce 61% il descriu ca fiind una dintre primele cinci prioritati ale companiei.
Un procent de 14% dintre cei intervievati in cadrul studiului au spus ca prognoza cash-flow-ului a fost corecta in ultimele 12 luni, iar 5% au spus ca nici macar nu au incercat sa faca vreo forma de astfel de prognoza.
Conform reprezentantilor KPMG, firmele cu cele mai bune performante tind sa fie cele care stabilesc o legatura intre performanta capitalului de lucru si bonusurile acordate managerilor. In cazul a 70% dintre companiile participante la studiu, directorii financiari intervievati au afirmat ca aceste bonusuri au avut un rol important in reusita initiativelor lor. De asemenea, companiile care au acordat astfel de bonusuri au avut rezultate mult mai bune in ultimii trei ani si se asteapta sa sufere mai putin in urmatorii trei.
In ceea ce priveste tara noastra, "pana in prezent, economia Romaniei nu a fost foarte grav afectata de criza financiara mondiala. Cu toate acestea, au inceput sa apara dificultati legate de acesul la finantare al companiilor si bancile au devenit mai precaute in acordarea imprumuturilor. In consecinta, firmele romanesti ar trebui sa urmareasca cu atentie evolutia situatiei globale si sa se pregateasca pentru o perioada in care riscul lipsei de lichiditati ar putea sa creasca", spune Serban Toader, Senior Partner la KPMG.
Concluzia reprezentantiilor KPMG este ca managementul trezoreriei ar trebui tratat cu mai multa importanta de companiile care isi doresc sa se adapteze la noile conditii economice si sa beneficieze de o dezvoltare durabila. Astfel, problema lichiditatii si a capitalului de lucru ar trebui sa se situeze pe ordinea de zi a celor care vor sa beneficieze de flexibilitate financiara pe termen lung.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.