Cresterea consumului in-home a fost principala tendinta pe piata bunurilor de larg consum in 2009


Potrivit unui studiu GfK, gospodariile din Romania au platit anul trecut cu pana la 6% mai mult pe bunuri de uz curent, fata de 2008, cresterea fiind influentata simtitor de nivelul atins de inflatie in 2009.

Prima jumatate a anului 2009 a debutat cu o crestere a consumului casnic in valoare mai accentuata fata de perioada similara din 2008, se arata in studiul citat. Principalul factor care a influentat aceasta evolutie a fost valoarea mai mare platita de consumatori pentru cosul de cumparaturi, in crestere cu pana la 9%.

Dupa acest prim avant curajos, in a doua jumatate a anului, comportamentul de cumparare al gospodariilor a fost unul mai temperat. Cresterea valorii platite la un act de cumparare fata de a doua jumatate a anului 2008 a fost de doar 3%, pe fondul unei usoare cresteri a frecventei de cumparare”, spune Raluca Raschip, director departament Consumer Tracking GfK Romania.

O tendinta importanta sesizata in 2009 a fost orientarea consumatorului roman catre consumul in-home. Prin urmare, anumite categorii au inregistrat cresteri mai insemnate.

Dintre produsele alimentare de baza, consumul de ulei a crescut cu aproape 4%. Consumatorii au gatit mai mult in cadrul gospodariei, tendinta sustinuta de cresterea cantitatii de ulei achizitionata la nivel de gospodarie, in timp ce numarul de cumparatori a ramas constant. Cresterile au fost influentate cu siguranta si de scaderea puternica a pretului mediu platit pentru ulei, o diferenta de pana la 24% in 2009, fata de 2008.

Potrivit reprezentantilor GfK, printre produsele ”de rasfat”, pe care consumatorii si le-au permis in ciuda contextului economic mai putin favorabil, se situeaza cafeaua macinata si prajita. Mai mult decat in 2008, producatorii au sustinut acest consum, prin promotii axate atat pe valoare adaugata, cat si pe pret. Rezultatul s-a tradus intr-o frecventa de cumparare mai mare si, implicit, un consum mai ridicat. Mai mult, importanta cafelei vrac a fost mai mica, gospodariile preferand cafeaua ambalata.

Orientarea catre consumul in-home este bine reflectata si de evolutia unei alte categorii - berea. In 2009, consumul casnic a crescut simtitor, cu 9%, in contextul scaderii ocaziilor de consum pentru categorie in afara casei. Ca si in cazul cafelei, producatorii au fost foarte activi in incercarea de a impulsiona consumul. Activitatile agresive de promovare i-au convins pe consumatori sa achizitioneze categoria mai des si in cantitati mai mari la un act de cumparare. Preferintele consumatorilor au fost destul de clare in ceea ce priveste tipul de ambalaj - PET-ul si berea ambalata la cutie fiind achizitionate cel mai mult.

Intre produsele lactate care au beneficiat de o promovare intensa in 2009 se afla si iaurtul. Gospodariile au fost stimulate sa consume mai mult, atat prin intermediul promovarii multipack-urilor economice, cat si prin campanii nationale de incurajare a consumului de mancare sanatoasa, ce aduce beneficii organismului. Astfel, numarul de gospodarii consumatoare a crescut in 2009, comparativ cu 2008, atat pentru segmentul de iaurt simplu, cat si pentru cel cu fructe. Cele doua segmente de iaurt s-au dezvoltat constant in ultimii ani. Pentru iaurtul simplu se remarca totusi o crestere mai mare in volum fata de cea a iaurtului cu fructe.

Studiul GfK are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de bunuri de larg consum, prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 de gospodarii, reprezentativ la nivel national.

 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii