Criza economica schimba comportamentul consumatorilor
Conform unui studiu comparativ intre tarile europene, pe timp de criza, vest-europenii aleg produse ieftine, iar est-europenii cumpara mult si scump.
Studiul a fost realizat de compania GfK in perioada octombrie - noiembrie 2008, se arata in comunicatul de presa. Categoria tarilor vest-europene a fost reprezentata de Franta, Germania, Italia, Spania si Marea Britanie, iar cea a tarilor est-europene de Rusia si Polonia.
In ceea ce priveste consumatorii din tarile Europei de Est, acestia au ales sa cumpere volume mai mari de produse si totodata mai scumpe. Reprezentantii GfK considera ca acest tip de comporament este aplicabil, prin analogie, si consumatorilor romani.
“Desi unele pareri vehiculate in piata in ultima vreme estimeaza ca romanii nu vor reduce consumul de bunuri de larg consum, ci vor taia din alte categorii de cheltuieli, nu cred ca este bine sa ne bazam prea mult pe această ipoteza, pentru ca ponderea ocupata de cheltuielile cu mancarea si bautura in bugetul familei din Romania continua sa fie ridicata - aproximativ 40%”, spune Andi Dumitrescu, managing director la GfK Romania.
Dintre tarile Europei de Vest analizate, Marea Britanie a avut cea mai mare rata a inflatiei la alimente. Iar consumatorii britanici nu au absorbit in totalitate cresterea preturilor, marindu-si cheltuielile pentru acest tip de produse cu doar 6,3%. Desi volumul de produse cumparat a crescut cu 1% in aceasta tara, consumatorii au trecut in acelasi timp la marci mai ieftine.
Acelasi comportament a fost manifestat si de consumatorii din Italia si Germania. In timp ce in Franta si Olanda, odata cu trecerea la produse mai ieftine a avut loc si reducerea consumului.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.