Este foarte important ca programele de educatie intraprenoriala sa fie vazute in complementariate
Afirmatia a fost facuta de Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) si profesor la Academia de Studii Economice Bucuresti (ASE).
"Toate aceste programe (n.red. - cele universitare si cele ale institutiilor private) trebuie privite intr-o viziune mai generala si este bine sa fie o oferta cat mai variata de pregatire intraprenoriala, pentru ca astfel satisface cerinte cat mai variate. Este foarte important sa mentina programele de la licenta cat mai aplicate, cat mai aproape de realitate, este foarte bine sa se dezvolte programe intraprenoriale la masterat, unde sa fie oameni care fac afaceri mai puternice si asa mai departe. Este foarte bine sa se dezvolte si programe prin studenti, pentru ca ele vin sa acopere niste nise pe care celelalte programe nu le pot acoperi. Aceasta este o practica internationala", spune pentru startups.ro Ovidiu Nicolescu.
Profesorul de la ASE mentioneaza ca el a elaborat primul curs de educatie intraprenoriala pentru studenti, care a fost introdus in Romania in anul universitar 1990/1991 in ASE.
"Atunci am elaborat prima programa si primul curs de managementul intreprinderilor mici si mijlocii. Acest curs a fost preluat de toate facultatile sau sectiile de management din tara in urmatorii patru ani, astfel incat din 1995, in toate universitatile din Romania, unde exista facultati sau sectiuni de management, acesta este un curs care face parte dintre disciplinele obligatorii. In paralel cu aceasta au mai aparut tot felul de fundatii, in special ONG-uri si fonduri din strainatate care au finantat diverse cursuri de intraprenoriat. Au fost finantate din fonduri de la Banca Mondiala, unele au fost finantate din fonduri de la OECD, altele au fost finantate de la Biroul International al Muncii. Din '94 - '95, in fiecare an in Romania s-au tinut zeci de cursuri de educatie intraprenoriala, pe langa cele care sunt cuprinse in planurile de studiu de specialitate pentru cei care se pregatesc in management", detaliaza Ovidiu Nicolescu.
El adauga faptul ca din anul 2009 - 2010, aceste cursuri au fost multiplicate, deoarece au inceput sa fie lansate proiecte prin Programul Operational Sectorial de Dezvoltare a Resurselor Umane (POSDRU)
"La POSDRU sunt aproape 3.000 de proiecte. Din acestea, cel putin 400 - 500 de proiecte au training fie integral intraprenorial, fie cu componente ale activitatii intraprenoriale", completeaza Ovidiu Nicolescu.
El este implicat intr-un astfel de proiect, Antreman, realizat de ASE impreuna cu CNIPMMR si Universitatea Reskin din Cambridge si care are la baza proiectul si programul de pregatire intraprenoriala de la Universitatea din Cambridge.
"Pentru ca au existat cereri foarte importante, unele universitati, cum este ASE-ul prin Facultatea de Management, au si mastere cu specializare pe asa ceva. De exemplu, eu conduc un masterat specializat pe IMM-uri la Academia de Studii Economice. Aproape toate marile universitati au in programa un masterat complementar in care, daca nu-i specializat pe afaceri si IMM-uri, are teme intraprenoriale, pentru ca exista cerere pe asa ceva. Cererea cea mai mare nu este pentru programe focalizate pe IMM-uri si intraprenoriat, ci pe programe mai complexe care au si o asemenea componenta. Preferinta studentilor de acum de la masterat sunt masterate cu o sfera mai larga de cuprindere, care sa-i ajute pe ei la o mai buna orientare si integrare contextuala, fie la nivel national, fie la nivel international, a business-ului, a domeniului de activitate", explica Ovidiu Nicolescu.
Presedintele CNIPMMR spune ca toate aceste programe de educatie intraprenoriala ii ajuta pe tineri pe mai multe planuri, dar in primul rand sa cunoasca conceptele de baza ale managementului intraprenorial, de la cum pot fi identificate si valorizate oportunitatile de afaceri pana la un plan de afaceri, o promovare de marketing, specifica pentru IMM-uri si cum sa-si asigure finantare.
"In al doilea rand, de regula, aceste programe au si o puternica parte aplicativa, care cel mai adesea imbraca doua forme - fie studii de caz cu un puternic continut intraprenorial, fie aplicatii, planuri de afaceri, studii de fezabilitate, in asa fel incat studentii lor, cand termina, sa aiba intreg suportul metodologic, aplicativ si logistic, ca sa poata infiinta firme. Aceste programe ii ajuta foarte mult, ca le dezvolta o viziune a abordarii antreprenoriale, care este putin deosebita de abordarea manageriala clasica, unde se pune foarte mult accent pe sisteme, pe modele structurate", mai spune Ovidiu Nicolescu.
Profesorul de la ASE subliniaza ca aceste programe de educatie intraprenoriala ii ajuta pe studenti si din punct de vedere psihologic, pentru ca ii invata ca prima conditie sa fii intreprinzator este sa ai incredere in tine, capacitatea si talentul de a-ti asuma riscuri.
"Nimeni nu-ti poate garanta ca o afacere pe care-ai inceput-o este un succes. Exemplul cel mai bun in antreprenoriat este Howard Stevenson, de la Universitatea Harvard, care a initiat 87 de afaceri, dintre care numai vreo 43 au avut succes, care l-au facut sa aiba o avere de peste 500 de milioane de dolari si sa scoata niste carti deosebite in domeniu. Nici el, care este mare specialist, la mai mult de jumatate dintre afaceri n-a avut succes. Esecul este inevitabil, oricat ai fi de talentat. Atunci trebuie sa ai aceasta capacitate de a-ti asuma riscuri, capabil sa suporti si psihologic si economic, atunci cand nu reusesti sa ai succes", explica Ovidiu Nicolescu.
El spune ca exista in prezent zeci de mii de absolventi de facultati din Romania care cunosc intr-o masura apreciabila conceptele, metodele, tehnicile necesare pentru a demara o afacere, dintre care o parte vor aplica aceste cunostinte, fie acum, fie mai tarziu, pentru ca se recomanda sa se inceapa dupa cativa ani de experienta.
"Sunt foarte multe persoane care au inceput afaceri imediat de pe bancile facultatii. Mai este un lucru important, toti cei care-au beneficiat de un asemenea program isi considera opinia privind intreprinzatorii. Vedeti in mass-media, inclusiv de cele de specialitate, in loc sa foloseasca termenul corect, stiintific de intreprinzator, folosesc termenul de afaceristi, cu un sens peiorativ, care face tot felul de manipulatii, ori nu-i aceasta. Esenta activitatii este sa identifice o oportunitate, sa fie capabili sa-si greveze un plan de afaceri, chiar daca nu intotdeauna este foarte bine structurat, sa gaseasca resursele necesare (financiare, umane, tehnice, informationale), sa porneasca aceasta intreprindere si sa suporte primele luni pana cand intreprinderea respectiva devina profitabila. Cine face un asemenea curs intelege complexitatea muncii de intreprinzator, importanta sa economica si sociala. Lumea inca nu realizeaza niste lucruri: in momentul de fata, in Romania, cea mai mare parte dintre locurile de munca nu sunt create de marile firme, ci de IMM-uri", adauga Ovidiu Nicolescu.
Pentru a imbunatati aceasta perceptie a intreprinzatorilor, profesorii aduc la cursurile lor intreprinzatori care isi prezinta afacerea, cu succesuri si esecuri.
"Cand stai de vorba cu el (intreprinzatorul) si vezi ca si el are probleme, ii sporeste increderea in sine (studentului). Este foarte important pentru acei studenti care nu cunosc din familie sau din cercul lor relational foarte multi intreprinzatori", completeaza Ovidiu Nicolescu.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.
Acest material face parte din seria "Back2School or Back2Business?", un proiect editorial startups.ro dedicat studentilor antreprenori.