Este mai ieftin sa faci CSR si sa fii responsabil decat sa comunici ca faci CSR
Afirmatia ii apartine lui Emmanuel Perakis, Managing Partner la compania de consultanta in CSR Stream Management Consulting. El mai spune ca cel mai bun lucru pe care il poate face o companie este de a fi responsabila, iar oamenii vor afla despre asta.
Emmanuel Perakis a mai spus, in cadrul conferintei CSR 2010 "Pulling in the Right Direction" (n.red. - CSR - corporate social responsability; responsabilitate sociala corporatista - RSC), ca daca le comunici clientilor tai informatiile relevante despre produsele pe care le oferi esti mult mai responsabil decat daca mesajul comunicarii este "suntem o companie de buna credinta".
De exemplu, este mai eficient sa comunici ca ai lansat un produs organic care foloseste materie prima de la micii intreprinzatori decat sa spui ca esti o companie resposabila.
Emmanuel Perakis a dat exemplul InterfaceFloor, producator de mochete, care are programe de responsabilitate cunoscute fara ca aceasta companie sa fi facut publicitate in ceea ce priveste acest lucru.
"Ceea ce comunici trebuie sa fie legat de ceea ce faci, altfel nu are niciun efect. Daca vrei sa fii verde, fa asta in fiecare zi, sa devina ceva natural, un obicei si nu doar din cand in cand. Trebuie sa fii atent ce informatii furnizezi. Acestea trebuie sa fie relevante. Consumatorul este bombardat zilnic de informatii despre a fi verde, dar nu este prost si stie sa faca diferenta", adauga Emmanuel Perakis.
Luminita Oprea, fondatorul agentiei de consultanta in CSR Saga Business&Community, organizatorul conferintei, completeaza ca transparenta in comunicare este unul dintre cele mai importante aspecte in CSR, pentru ca genereaza incredere si loialitate din partea consumatorilor.
De asemenea, ea mai spune ca ceea ce comunica o firma se intoarce ca un bumerang asupra acesteia, iar daca firma nu face intr-adevar ceea ce spune, atunci va avea de suferit.
Emmanuel Perakis adauga faptul ca in activitatea de CSR firmele trebuie sa se intrebe tot timpul "de ce ar fi cineva interesat de ceea ce spun?".
Tendinte
"Companiile din Romania sunt la activitatile de baza in CSR, facand asa ceva mai mult pentru ca sunt speriate de imaginea pe care o poate avea compania lor. Companiile de aici ar trebui sa fie mai atente la rezultate", mai spune Emmanuel Perakis.
La nivel mondial, donatiile si sponsorizarile sunt tot mai putin considerate CSR, deoarece companiile fac acest lucru pentru a le aparea numele alaturi in acele activitati si nu pentru ca firmele respective sunt intr-adevar responsabile.
"In cativa ani, donatiile si activitatile filantropice nu vor mai fi considerate CSR, deoarece sunt rau folosite. Tendinta vine din tarile scandinave care sunt cele mai avansate in CSR si este preluata in tarile Europei de Vest si Statele Unite ale Americii. Filantropia ar trebui sa fie o donatie pe care firmele sa o faca, dar sa nu comunice acest lucru, iar beneficiile sa se vada in comunitate", spune Emmanuel Perakis.
Alta tendinta in CSR este ca tot mai multe companii trec pe produsele lor amprenta de carbon a acestuia (n. red. - cat CO2 se consuma, anual, pentru a realiza acel produs; se calcuzeaza in tone, una fiind echivalenta cu un copac).
A-i face pe clienti sa doneze si a-i implica in modul in care vor fi cheltuiti acesi bani este o alta tendinta in CSR.
De asemenea, etichetarea produselor este tot mai importanta. Emmanuel Perakis estimeaza ca in cinci ani decizia de cumparare va fi mult mai dictata de cate si ce informatii contine eticheta respectiva decat in prezent si daca pe aceste etichete sunt trecute informatiile de tip green.
"Nu exista reglementari clare si riscul este ca oricine poate pune o eticheta green fara ca produsul sa fie intr-adevar verde", mentioneaza Emmanuel Perakis.
Alta tendinta este aceea ca procesul de fabricare a produselor sa fie urmarit de la materie prima pana la incetarea ciclului de viata. Asta ajuta companiile sa nu ajunga in situatia in care rezolvarea unei probleme de mediu creaza alte probleme de mediu.
Oferirea a cat mai multe informatii relevante despre modul in care este realizat produsul este o alta tendinta in CSR. De exemplu, pe produs sa se indice cata energie se consuma pentru realizarea lui, dar si cat din aceasta provine din resurse regenerabile. Sau sa se mentinoneze pe eticheta unde este fabrica unde a fost produs articolul respectiv.
Alta tendinta este aceea ca tot mai multe companii fac rapoarte de CSR, care sunt din ce in ce mai detaliate si cuprind informatii relevante si credibile, date si tinte care au fost atinse. Unele companii au inceput sa isi auditeze rapoartele de CSR si sa le includa chiar in rapoartele financiare anuale. Interesul este de a acumula cat mai multe cunostiinte despre CSR si nu audienta.
Unele state, printre care Danemarca, Suedia si Franta, au inceput sa le impuna firmelor cu cele mai mari venituri sa isi faca astfel de rapoarte.
Test pentru a afla daca doar se comunica CSR, fara ca aceasta activitate sa fie facuta
Emmanuel Perakis a avertizat ca mai mult de vorbeste decat se face in ceea ce priveste produsele verzi. Daca in cazul afirmatiilor enumerate mai jos raspunsul este afirmativ, atunci firma doar spune ca face CSR, dar nu face CSR:
1. Se foloseste un limbaj ambiguu, care nu spune nimic, precum "eco-friendly".
2. Produsele verzi sunt realizate de o companie "murdara". De exemplu, firma face becuri cu un consum redus, dar le produce in fabrici care polueaza raurile.
3. Pe etichete se folosesc imagini sugestive in ceea ce priveste imaginea responsabila.
4. Revendicari irelavante: a scoate in fata un mic atribut verde al produsului, pe cand toate celelalte nu sunt verzi.
5. Cel mai bun dintre toti? Spui ca esti mai "verde" decat toti ceilalti, chiar daca ceilaltii sunt extrem de buni in asa ceva.
6. Etichetare lipsita de credibilitate: "inverzirea" produselor periculoase nu le face mai sigure.
7. Folosirea unui limbaj si a unui jargon pe care numai oamenii de stiinta le pot intelege sau verifica.
8. "Prietenii imaginari": O apreciere care pare facuta de o terta persoana, fara ca aceasta sa fie intr-adevar facuta de o persoana dezinteresata. Exceptie face cazul in care acea apreciere chiar este facuta de o terta persoana, din proprie initiativa.
9. Nu dovedeste ca este verde.
10. Face o minciuna sa para adevarata. Pretentii si date fabricate.
De asemenea, o dovada a faptului ca o firma este verde este locul pe care il ocupa in evaluarile diferitelor institute interesate de asa ceva.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.