Florin Talpes, Bitdefender - firmele din tehnologie sunt singurele din Romania care se pot extinde la nivel global
CEO-ul Bitdefender spune ca aceste companii sunt singuriele care se pot extinde inclusiv in tari in Europa de Vest si de Nord, in America de Nord si in Japonia.
CEO-ul Bitdefender a mentionat, in cadrul Zilelor Biz, ca acum cativa ani au facut la ANIS (Asociatiei Patronale a Industriei de Software si Servicii) un studiu pentru a vedea unde se claseaza piata din Romania pe axa timpului, fata de alte tari. Astfel, au descoperit ca tara noastra este cu sapte - opt ani in urma Cehiei, cu patru - cinci ani in urma Ungariei si cu trei - patru ani in urma Poloniei, dar foarte departe de pietele din vestul Europei si Statele Unite ale Americii.
"Daca incerci sa vezi dintr-o piata foarte matura ce va fi la tine in urmatorii ani, s-ar putea sa nu fie relevant. Diferenta pe axa timpului se vede in competitivitate, care inseamna de cata stiinta ai nevoie pentru a intra pe-o piata", a subliniat Florin Talpes.
Pentru a reusi pe o piata matura, o firma din Romania are nevoie:
1. Sa angajeze oameni care sa-i redefineasca managementul global; rar, acest lucru se poate face cu oameni cu experienta din tara noastra, dar cel mai des angajand localnici.
CEO-ul Bitdefender a recomandat ca prima data sa fie atacata o piata matura cu proprii oameni, dar care sa fie la nivelul celor de pe acea piata, desi acest lucru este extrem de dificil, si apoi sa fie angajati localnicii.
2. Cifre, sa se merga cu cifre; de asta IT-ul este cheia, da solutiile care conecteaza cu business-ul.
3. Reguli pentru oamenii de vanzari, de la inceput.
CEO-ul Bitdefender a mentionat ca oamenii de vanzari sunt salbatici si nu vor sa foloseasca CRM-ul (Customer Relationship Management).
"Din start impuneti reguli si nu-i lasati sa face ce vor, pentru ca veti afla ce se intampla din cand in cand si din intamplare", a subliniat Florin Talpes.
4. Costurile juridice sunt mari, dar este mare nevoie de avocati.
CEO-ul Bitdefender a spus ca nu exista doua proiecte la fel, astfel ca este foarte usor ca o companie sa greseasca.
"Nu puteti evita sa lucrati cu birourile de avocati locale, pentru ca sunt singurele care stiu ce se intampla pe acea piata", a detaliat Florin Talpes.
5. Nu exista contract (de munca sau comercial) terminat unilateral, ci doar bilateral.
"Daca este un contract unilateral, este o mina acolo pe care se va calca la un moment dat, si sigur va calca echipa mea", a completat Florin Talpes.
6. Scoala de vanzari si marketing.
"In Romania, nu exista asa ceva, desi exista scoli cu acest nume. Ei fac de mici de aceste scoli. Acolo invata in primul rand sa se vanda pe ei, asa ca s-ar putea sa te pacalesti instant", a mentionat Florin Talpes.
7. Focus, focus, focus.
"Daca in Romania sunt mari, urmatorul pas pentru firme este diversificarea. Pe pietele mature, firmele din Romania trebuie sa revada portofoliul de produse si sa se focalizeze doar pe unul. Poate focalizarea este cel mai important sfat", a precizat Florin Talpes.
CEO-ul Bitdefender a mai spus ca piata din tara noastra a inceput cu o lipsa de respect fata de proprietatea intelectuala, pentru ca asa am invatat in comunism.
Aceleasi practici sunt si in tarile similare noua, cele din Europa Centrala si de Est, China si America de Sud.
"Din acest motiv, cei din software au creat modelul freemium, prin care ii iau pe clienti de la produse gratis si, incet incet, ii duc catre produse platite", a adaugat Florin Talpes.
CEO-ul Bitdefender a spus ca la inceputul crizei, in 2008, mesajul celor din Silicon Valley a fost "scapa cine poate".
"Ne-am uitat ce se intampla pe piete si am vazut ca ritmul de inovare a fost mai mare in criza. Asta am facut si noi. Astfel, momentul unu a fost supravietuirea, iar momentul doi redefinirea", a detaliat Florin Talpes.
Primul sfat pe care-l da CEO-ul Bitdefender tinerilor de 20 si ceva de ani este sa intre intr-o corporatie timp de cativa ani, pentru ca asa pot explora un domeniu si pot vedea acolo multe idei pe care acele companii le ignora, iar dupa cativa ani isi fac un business impreuna cu prietenii.
Astfel, Florin Talpes le-a recomandat tineriilor sa-si aleaga domeniul de care sunt pasionati, sa capete experienta si apoi sa se apuce de antreprenoriat.
"In orice domeniu poti ajunge la succes. Sunt piete saturate in care a venit cineva cu o idee si a rasturnat piata, iar in cinci ani a devenit un succes", a subliniat CEO-ul Bitdefender.
Florin Talpes a mai spus ca tendinta tinerilor de a schimba domeniul pentru a avea succes este din vina sistemului de invatat din Romania, care incurajeaza doar succesul.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.