Noua marci romanesti au intrat in topul celor mai puternice branduri din Romania


Conform studiului Brand Community Power Model, derulat de B&P Brandivia si GfK Romania, Poiana este cea mai puternica marca autohtona, ocupand locul sase intre primele 40 de branduri prezente pe piata locala.

Studiul Brand Community Power Model a fost realizat pe populatia intre 18 ani si 49 de ani, din mediul urban, marcile evaluate fiind selectate in functie de cheltuielile media de anul trecut, se arata in comunicatul de presa.

Lista primelor 25 de marci selectate pe mai multe sectoare (FMCG, auto, telecom si financiar) a fost completata cu alte 15 marci importante din Romania pentru a echilibra portofoliul de branduri al fiecarui domeniu.

Dupa Poiana, urmatorul brand romanesc din top este Bergenbier (locul 13 - scor 35,9), urmat de Timisoreana (17 - 34,5) si Ursus (20 - 32,3).

Alte marci autohtone care au intrat in top sunt, in aceasta ordine, Dacia (21 - 32,1), BCR (24 - 28,6), Napolact (33 - 23,1), Romtelecom (34 - 21,8) si Banca Transilvania (35 - 21,7).

Marcile au fost evaluate in acest raport tinand seama de cateva arhetipuri caracteristice comportamentului uman: deschis - rezervat, pionier - sustinator, functional - emotional, se mai precizeaza in comunicatul de presa.

Cele patru caracteristici au fost structurate pe patru dimensiuni de evaluare egale ca pondere, specifice comunitatilor de brand: puterea relatiei cu marca, sentimentul de apartenenta, ritualuri si traditii, precum si responsabilitatea morala a comunitatii.

Oamenii sunt adesea mai interesati de legaturile sociale care deriva din afilierea la un anumit brand decat de brandul in sine sau de caracteristicile sale strict rationale, functionale. Pentru a construi si a mentine comunitati de brand puternice, companiile trebuie sa inteleaga nu doar nevoile individuale ci, din ce in ce mai mult, si pe cele sociale ale publicurilor lor. Succesul unui brand depinde in tot mai mare masura de felul in care reuseste sa creeze si sa dezvolte comunitati puternice de consumatori”, spune Cosmin Alexandru, Managing Partner la B&P Brandivia.

Prima pozitie din top este ocupata de Coca-Cola (scor 51,6), urmata de Milka (51,5) si de Jacobs Kronung (50,5).

"Coca-Cola reuseste sa castige o pozitie mai puternica decat Milka si Jacobs Kronung in principal datorita notorietatii mai puternice a logo-ului, a evenimentelor sau povestilor in care marca este implicata: 28% dintre respondenti isi amintesc evenimente legate de marca, iar 22% pot vorbi despre situatii personale in care marca a jucat un rol important. Pe de alta parte, Jacobs Kronung se remarca prin mai multi consumatori implicati in mod activ in a retine membri in comunitatea marcii - 25% dintre cei chestionati ar incerca sa ii descurajeze pe cei care ar vrea sa renunte la Jacobs Kronung", se subliniaza in comunicatul de presa.

Pozitiile a patra si a cincea sunt ocupate de Orange (48,9), respectiv Ariel (48,3).

Top-ul 10 este completat, in urmatoarea ordine, de Pepsi (46), Nivea (43,8), Dove (40,7) si Vodafone (37,3).

Majoritatea marcilor din Top 10 activeaza in domeniul bunurilor de larg consum, trei dintre ele fiind "de rasfat" - cafea si ciocolata. Singurele exceptii sunt principalii jucatori din telecom – Orange (4) si Vodafone (10).

In comunicat se subliniaza ca orice brand puternic are o comunitate colectiva si cu totii suntem membri mai multor comunitati de branduri si ca avem tendinta sa folosim anumite produse si sunt altele de care ne ferim.

Astfel, spre deosebire de Milka, Poiana se remarca fata de printr-un atasament si o identificare cu comunitatea consumatorilor usor mai scazute, avand mai putini admiratori decat Milka si o notorietate mai scazuta a sloganului si a logo-ului, se mai arata in studiu.

De remarcat ca marcile din domeniule auto si cel financiar s-au plasat in partea a doua a topului. Dacia este marca cea mai puternica din industria auto (locul 21 - scor 32,1), iar BCR din sectorul financiar (24 - 28,6).

Domeniul cu cele mai multe prezente dintre primele 40 cele mai puternice marci din Romania este FMCG (18), secondat de cel auto (6 marci).

Urmatoarele domenii in top, cu cate 5 marci, sunt bauturile alcoolice, fiind doar marci de bere, si cel financiar. Alte domenii din top au fost telecomul (4 marci) si bauturile racoritoare (2 marci).

Din perspectiva scorului, FMCG ocupa primul loc (629), urmat de bere (163,9), de telecom (145,1), de auto (145), financiar (107,7) si de bauturile racoritoare (97,6).

De remarcat ca scorul marcilor de bere este mai mare decat al celor din auto si financiar, cele doua avand un numar mai mare sau egal de branduri in top. Asta pentru ca marcile de bere au fiecare scoruri mai mari decat si se claseaza in mai mare proportie intre primele 20 decat brandurile din celelalte domenii. 

Acelasi studiu a fost realizat in prima parte a anului si in Ungaria de catre B&P Braun & Partners Ungaria si de GfK Ungaria.

 

Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii