Orgoliul are legatura cu dimensiunea umana si nu neaparat cu masura afacerii


Afirmatia a fost facuta de Madalin Niculeasa, Partener in departamentul de litigii al casei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP).

 

El adauga faptul ca exista oameni care conduc afaceri puternice, dar cu un simt echilibrat al mandriei, dupa cum si situatia inversa este posibila.

"Calitatea umana este singura cenzura impotriva orgoliului. Nici macar interesele economice de o anumita marime nu pot fi o piedica pentru exacerbarea mandriei. Acelasi lucru se intampla si in lumea avocaturii, echivalata in ultimul timp din ce in ce mai mult cu o  lume a business-ului. Institutia avocatului este populata de oameni mai mari sau mai mici, si nu ma refer la inaltime, fapt ce determina si dimensiunea si constructivitatea orgoliului", spune pentru startups.ro Madalin Niculeasa. (Citeste aici mai multe despre cum influenteaza orgoliul afacerile.)

George Butunoiu, directorul companiei de executive search cu acelasi nume (George Butunoiu Consulting Ltd), spune insa ca orgoliile sunt mai mari in domeniile unde sunt individualitati puternice si unde se invart multi bani.

"In cele mai multe cazuri, in care cineva are un ascendent, o pozitie de forta, de superioritate asupra altcuiva, tentatia de a o folosi abuziv este foarte mare. Si asta este legata direct de orgoliu", adauga pentru startups.ro George Butunoiu.

Andrei Cionca, Managing Partner la Casa de Insolventa Transilvania (CITR), spune ca cele mai afectate de orgoliu sunt afacerile construite de oamenii de succes, uneori, de familii, in timp, in care proprietarul are si rolul de manager.

"Acest dublu rol se poate dovedi o capcana in momentul in care nu permite o privire analitica si impiedica luarea unor decizii dureroase pe moment, dar care pe termen lung pot salva compania", explica pentru startups.ro Andrei Cionca.

Razvan Iorgu, directorul general al companiei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis Romania, spune ca, in orice afacere, idee de business se poate naste din orgoliu sau din ambitia de a demonstra ceva, de a reusi.

"Pe masura ce afacerea incepe sa se contureze, orgoliul pierde teren in fata celor doua elemente care conteaza cu adevarat: oamenii si rezultatul", detaliaza Razvan Iorgu.

(Citeste aici cum a influentat orgoliul afacerile in ultimii trei ani.)


In ce masura afecteaza orgoliul unele afaceri
Elisabeta Stanciulescu, sociolog si initiatoarea unui program interdisciplinar de Coaching-style Lifelong Learning, spune ca falimentul si blocarea din fasa a unor afaceri sunt intotdeauna determinate de complex de factori care se impletesc.

"Sigur ca orgoliul este intotdeauna prezent intr-o forma sau alta din cele enuntate mai devreme, insa nimic nu justifica o atribuire cauzala. Oamenii spun <asta s-a intamplat din cauza orgoliului> doar pentru ca sunt obisnuiti sa simplifice lucrurile si sa faca atribuiri cauzale rapide, arbitrare", explica pentru startups.ro Elisabeta Stanciulescu.

George Butunoiu completeaza ca, desi, cu siguranta, multe dintre falimente si marile decizii cu consecinte dramatice asupra firmelor se bazeaza pe o buna doza de orgoliu, nu poate nimeni spune cat la suta este din orgoliu.

Razvan Iorgu subliniaza ca a vazut afaceri nefinalizate, desi erau viabile financiar, dar nu poate pune totul pe seama orgoliului, pentru ca in unele cazuri a fost vorba de prudenta exagerata, in altele de asteptari pe care piata nu le-a putut confirma.

Madalin Niculeasa spune ca mandria si orgoliul nu se manifesta de la zero, asteaptand un pretext pentru acest lucru.

"Sunt greu de identificat afaceri sau procese care sa fi fost prejudiciate exclusiv de manifestarile de orgoliu. In general, mandria este elementul care afecteaza reinodarea relatiilor atunci cand acestea au ajuns in impas. Nu totdeauna orgoliul determina crizele, insa mai totdeauna mandria impiedica compromisurile care sunt menite sa recladeasca relatiile", adauga Madalin Niculeasa.

Iuliana Stan, Director General la Human Synergistics Romania, spune insa ca a vazut afaceri care s-au oprit din cauza orgoliului partenerilor.

"A fost mai important pentru ei sa demonstreze ca nu vor putea continua unul fara celalalt decat de a-si pune fortele la treaba impreuna. Au reusit fiecare separat, dar, cu siguranta, nu la nivelul la care ar fi putut-o face impreuna, insa in mintea lor au ramas cu dreptatea. Din afara se vede insa altfel", mai spune Iuliana Stan.

Andrei Cionca mentioneaza ca printre dosarele de insolventa pe care le gestioneaza CITR exista cazuri in care orgoliul a jucat un rol esential in evolutia negativa a companiilor.

"Unul din secretele unei reorganizari de succes consta in inceperea procedurii la timp, ori foarte multi antreprenori si manageri, cateodata orbiti de propriul orgoliu, au dificultati in a accepta un esec si amana pana in ultimul moment declansarea procedurii de reorganizare, care reprezinta o sansa de continuare a activitatii in conditii care sa permita dezvoltarea business-ului pe baze putenice", precizeaza Andrei Cionca.

Constantin Turmac, Managing Partner la Compass Consulting, spune ca a vazut situatii in care oamenii pareau ca s-au casatorit, pentru ca fiecare era puternic si impreuna puteau miscau business-ul mai repede.

"Cand business-ul, din motive externe, nu interne, nu a mai avut succesul, statusul, imaginea, notorietatea, dorita de unul sau de altul, cei doi au intors energiile, ducandu-le unul impotriva altuia. In calitate de consultant, am asistat de cateva ori la intalniri de business esuate, in care in loc de problemele firmei, discutiile au alunecat catre reprosuri cu iz personal, vinovatii, blocaje, care stateau in zona emotionala si nu aveau de-a face cu un discurs sau cu o logica in statutul unui business", detaliaza pentru startups.ro Constantin Turmac.


Formele ogoliului in lumea avocatilor
Madalin Niculeasa mentioneaza ca, de cele mai multe ori, pentru avocati, atat in relatiile de negociere, cat si in cele procedurale, din fata instantei judecatoresti, orgoliul si mandria au o manifestare plenara.

"Nu intotdeauna orgoliul imbraca forme constructive sau benefice. Exista situatii in care clientii au de pierdut ca urmare a unor astfel de conflicte de orgolii, dupa cum nu intotdeauna atitudinea orgolioasa protejeaza si interesele clientilor", mai spune Madalin Niculeasa.

Astfel, problemele cu orgoliul apar cand acesta este exacerbat, sub forma utila a mandriei fiind prezent in orice afacere.

"Forma distructiva a mandriei este intalnita in diverse contexte: confundarea intereselor clientilor cu cele ale avocatului si transpunerea in conflictul de orgolii dintre avocati si a intereselor clientilor; superioritatea echivalenta cu rostirea adevarurilor absolute; conflictele cu judecatorii, determinate de cele mai multe ori de clamarea unei pretinse superioritati stiintifice", detaliaza Madalin Niculeasa.

Partenerul de la litigii al NNDKP adauga faptul ca orgoliul se manifesta in ipostaze diferite, cele mai multe fiind legate de neasumarea obligatiei de a convinge, fie judecatorul, fie avocatul adversar procedural.

"Multi avocati pretind ca ceea ce spun este litera de lege, nimeni neavand dreptul de a pune la indoiala veridicitatea celor spuse; se uita obligatia fundamentala a avocatului de a convinge si nu neaparat de a gasi adevarul", explica Madalin Niculeasa.

El mai spune ca abordarea unilaterala a faptelor si a interpretarilor legale este manifestarea principala a orgoliului in lumea avocaturii.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii