Sorin Minea: pe piata alimentara, consumatorii revin spre produsele cunoscute


Presedintele Romalimenta a spus ca piata alimentara a inceput sa se schimbe iar varsta consumatorilor a scazut.

"Pana acum, consumatorul normal era de peste 40 de ani (n.red. - pentru produsele destinate gospodariei), acum cumparatorii sunt tinerii care aduc un plus in cumparare", a mai spus Sorin Minea, in cadrul conferintei Puterea Brandurilor, organizata saptamana trecuta de comerciantul.ro.

Conform unui studiu Nielsen Romania, in prezent, 79% dintre cumparatori se uita cu mai multa atentie la preturi, fata de aceeasi perioada de anul trecut. Studiul a fost facut prin interviuri telefonice cu aproximativ 800 de respondenti, cu varsta intre 15 ani si 65 de ani, femei si barbati, din mediul urban, care merg la cumparaturi pentru gospodarie.

"Nu inseamna ca au inceput sa aleaga produsele in functie de pret, ci ca bugetele din gospodarii au inceput sa fie in functie de pret. Cosul pe vizita s-a micsorat, dar cel pe luna a ramas acelasi. Frecventa la cumparator creste. Se decide cu mai multa grija. Se cumpara mai putin, pe nevoi stricte, pe produsele necesare. S-au fragmentat mai mult locurile de achizitie", a spus Bogdana Baltasiu, Client Service Director la Nielsen Romania.

Pentru a face fata cresterii preturilor din ultimul an, cumparatorii au ales sa-si optimizeze bugetul de cumparaturi - mai putine produse/cadouri de care n-au nevoie (aproape 77% dintre respondentii la studiu), numai produse de stricta necesitate (in jur de 75%) si aceleasi produse, dar o cantitate mai mica (aproximativ 73%).

"Influenta preturilor nu este atat de mica pe cat ne-am temut sau astepta sa fie. Exista aceasta influenta, dar intr-o pondere mai mica. Ponderea celor care cumpara produse in promotie sau marca proprie este mai mica. Promotia este ultima solutie pentru optimizarea bugetului in gospodarie (n.red. - in jur de 12%)", a mentionat Bogdana Baltasiu.

Sorin Minea, Bogdana Baltasiu, Lucian Marin (Director Comercial la Coca-Coal HBC) si Iulian Padurariu (Partner Coordonator la The Marks) au spus ca oamenii prefera tot mai mult sa cumpere din magazinele de proximitate si ca aceasta tendinta va creste in urmatorii ani.


Care este puterea brandurilor
Potrivit studiului Nielsen, in jur de jumatate dintre branduri se disting fata de altele din aceeasi categorie (15% se disting puternic si 35% moderat), iar restul sunt slabe.

"Unul sau doua branduri dintr-o categorie reusesc sa se diferentieze. Nu este important numai ce este legat de produsul in sine. Analogia cea mai buna este cu a pilota un avion. Brandul trebuie sa-si mentina beneficiile de calitate pentru cumparatori, dar tot ce este in exterior poate influenta sau devia produsele propuse. Am o gramada de semnale, dar, daca nu ma uit in exterior, s-ar putea sa stiu degeaba ce este in interior", a spus Bogdana Baltasiu.

Produsele cu cea mai mare pondere pentru care consumatorii n-ar schimba cumpararea sau n-ar schimba magazinul, daca nu gasesc marfa dorita la raft, sunt conservele (78%), branza topita (48%), condimentele (46%), nectar si juice (43%) si cascaval (42%), potrivit studiului Nielsen.

Top-ul brandurilor care nu trebuie sa lipseasca de pe rafturile magazinelor si pentru care cumaratorii amana cumpararea sau schimba magazinul, daca nu-l gasesc: Colgate (68%), Ariel (63%), Jacobs (56%), Borsec (40%), Coca-Cola (40%), Dove (39%) si Milka (39%)  Hochland (36%) si Danone (32%), conform Nielsen.

"Concluziile sunt ca conteaza mai mult preturile mici, nu neaparat promotiile. Momente de promotii inseamna sa avem si momente de recompensare fata de cumparatorii loiali. Se merge mai mult spre personalizarea relatiei cu consumatorii. Desi putine branduri din FMCG reusesc sa se diferentieze puternic, totusi, loializarea consumatorilor ramane puternica doar sub umbrela brandurilor", a precizat Bogdana Baltasiu.


Cat de importante sunt studiile
"Puterea brandului este de a intelege cu ajutorul celor care fac studii care este puterea de a influenta. Nu cred in <trebuie sa cunoastem>, in primul rand. Sa cunoastem este o parte. Restul este sa ne imaginam. Imaginatia inseamna mai mult progres decat cunoasterea", a spus Lucian Marin.

Sorin Minea a completat ca important este ca el, ca producator, sa aiba incredere si sa creada ca poate crea.

"Ani de zile nu am avut niciun fel de studii, am mers pe pipaitul pietei. Productia poate fi data de cei mici si medii, pentru ca aduc saltul calitativ. Decizia este mai mult despre ce credem si ce simtim ca se intampla pe piata, foarte putin pe studii, pentru ca noi, conducerea (n.red. - in cazul antreprenorilor), luam decizia", a subliniat Sorin Minea.

Iulian Padurariu a spus ca a cunoaste nu este progres, ci modul in care vezi in viitor este progres.


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii