Studiu: 68% dintre reprezentantii IMM au declarat ca in firma lor s-au luat decizii de a investi in online
Datele se regasesc in studiul “Investitii in mediul online din Romania”, realizat de E-Invest, ale carui rezultate s-au bazat pe un esantionul format din 1.224 companii din 33 judete ale Romaniei.
Din cadrul fiecarei companii a raspuns chestionarului o persoana aflata intr-o pozitie de top management sau un asociat/actionar.
In ceea ce priveste extinderea afacerii investind in mediul online, 71% dintre respondenti au declarat ca ei sau persoanele din conducerea companiei au luat in calcul aceasta posibilitate.
In acest moment, cel mai mare impediment in derularea unei activitati de business in mediul online il reprezinta lipsa resurselor financiare (56%).
Dintre respondenti, 46% au afirmat ca au investit deja in activitati de business pe internet, in timp ce 40% dintre companiile pentru care acestia lucreaza desfasoara in acest moment o parte din activitatea de business in mediul online.
Gruparea pe orase situeaza pe primul loc la capitolul investitii in online orasele mari, cu o medie de 5.898 euro a investitiei care ar urma sa fie facuta, urmate de orasele medii, cu investitii de 3.385 euro si orasele mici cu 2.250 euro.
In ceea ce priveste repartitia pe zone geografice, la suma de bani investita in modulul de business online, Moldova conduce cu o medie de 8.185 euro, urmata de
Transilvania cu o medie situata la aproape de jumatate din suma cheltuita de companiile din Moldova (4.422 euro) si Muntenia cu 3.437 Euro, se arata in datele studiului citat.
La intrebarea “De ce anume crezi ca ai avea nevoie pentru a putea aborda mediul online pentru activitatile de business”, respondentii au indicat drept importante resursele financiare (in proportie de 91%) si crearea unui site pe internet (82%).
Principalele institutii identificate ca fiind cele care ar trebui sa ajute companiile sa incerce sa desfasoare activitati de business online sunt asociatiile patronale (63%), Uniunea Europeana (62%) si Guvernul si agentiile guvernamentale (59%).
Modalitatile principale prin care institutiile statului ar putea ajuta companiile care incearca sa desfasoare activitati de business online sunt: acordarea de fonduri si subventii (27%), acordarea de facilitati fiscale, scutiri si reduceri de impozite (19%), legislatie si politici de reglementare a pietei (11%).
Prezenta online. Avantaje si dezavantaje
Prezenta online este considerata importanta, 54% dintre reprezentantii IMM-urilor analizate avand un site de companie.
Un procent de 40% dintre reprezentantii firmelor intervievate considera, in mare sau in foarte mare masura, ca activitatea de business pe care o desfasoara ar putea fi derulata online, iar 35% sunt inca indecisi in acest sens.
Zona Muntenia - Bucuresti detine suprematia in ceea ce priveste procentul din activitatea companiei care se desfasoara online, cu 48,3%, fiind urmata da Transilvania, cu 30,5% si de Moldova, cu 25,4%.
In functie de gruparea pe cifra de afaceri, procentul din activitatea companiei care se deruleaza online este mai mare in cazul companiilor cu cifra de afaceri mai mica. Astfel, companiile cu cifra de afaceri sub 100.000 de euro detin in online un procent de 44,6% din activitatea companiei. Iar cele cu cifra de afaceri de peste 300.000 de euro, isi desfasoara activitatea in proportie de 20,68% in mediul online.
Potrivit studiului citat, 31% dintre respondenti considera ca peste 50% din activitatea de business a companiei lor va fi desfasurata in mediul online, in urmatorii cinci ani. In aceeasi perioada, cei mai multi (49%) cred ca vor desfasura online intre 11% si 50% din activitatea derulata de firma.
Principalele avantaje ale derularii unei activitati de business online au fost identificate ca fiind castigul de timp, operativitatea (23%), comunicarea mai buna si mai eficienta cu clientii (22%), costurile mai reduse (19%), aria de acoperire a acestui mediu, posibilitatile mari de a atrage noi clienti si parteneri (18%) si vizibilitatea oferita firmei, posibilitatea ca aceasta sa devina cunoscuta (15%).
IMM-urile analizate au o mai mica incredere in faptul ca derularea unei afaceri online le-ar putea aduce accesibilitate (5%), cresterea volumului de vanzari si a cifrei de afaceri (6%), dezvoltarea serviciilor de e-commerce, largirea pietei (6%), o mai buna organizare a datelor (6%).
Principalele dezavantaje sunt considerate a fi lipsa contactului direct cu clientii, cu produsele (14%), dificultati in management (9%), securitatea scazuta a informatiilor, a datelor (8%), probleme de comunicare (6%).
Cele mai putin importante dezavantaje sunt considerate a fi adresabilitatea (2%), lipsa de experienta in IT a personalului (2%), accesul redus la Internet (2%). In acelasi timp, 21% dintre respondenti considera ca derularea unei afaceri in mediul online nu le-ar aduce niciun dezavantaj.
Principalele domenii in care activeaza companiile participante la studiu sunt invatamant, consultanta, training, comert si industrie prelucratoare. Un procent de 95% din aceste companii au capital majoritar privat romanesc, iar 5% au capital majoritar privat strain. Dintre firmele participante la studiu, 78% au maxim zece angajati iar 60% au avut in 2008 o cifra de afaceri de maxim 100.000 de euro. Datele au fost culese in perioada 6 martie - 5 aprilie 2009.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.