Studiu: Anul acesta, 58% dintre romanii intervievati intentioneaza sa-si limiteze cheltuielile de sarbatori
Studiul a fost realizat de Deloitte, in perioada septembrie (ultima saptamana) - octombrie 2009 (prima saptamana), pe un esantion de 518 romani, selectat in baza anumitor criterii.
Aflat la cea de-a 12-a editie, studiul Deloitte ”Craciun 2009 - A sosit momentul redresarii?” a inclus in acest an 18 state din Europa de Vest, Europa de Est si Africa de Sud, se arata in comunicatul de presa. Romania se afla la a doua editie a studiului.
Potrivit studiului citat, cheltuielile romanilor (incluzand cumparaturile de cadouri, produse alimentare si bauturi si activitati de divertisment) ar putea creste cu 0,2% in sezonul sarbatorilor de iarna din acest an, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Media de crestere in Europa de Est este estimata la 0,7%.
Pentru sarbatorile de iarna din acest an, 30% dintre respondenti intentioneaza sa cheltuie mai mult pe cadouri, fata de 28% - mai putin.
Un procent de 29% dintre consumatorii intervievati intentioneaza sa cheltuie mai mult pe produse alimentare si bauturi in acest an, fata de 23% - mai putin.
Anul acesta, 52% dintre respondenti spun ca vor cheltui la fel de mult ca si anul trecut pentru activitati de divertisment.
Un procent de 28% dintre consumatorii romani cumpara in avans cadouri pentru sfarsitul de an, iar 23% le cumpara dupa sarbatori, pentru a beneficia de cele mai avantajoase preturi si a evita aglomeratia din magazine, se mai arata in studiul citat.
Criza a schimbat obisnuintele de consum ale romanilor, 45% dintre cei chestionati declarand ca isi vor infrana cheltuielile impulsive, iar 68% se vor orienta spre cadouri utile.
Doua treimi dintre consumatori prefera produsele romanesti, tendinta care se accentueaza odata cu avansarea in varsta, potrivit aceluiasi studiu.
Anul acesta, 68% dintre romanii intervievati isi vor face cumparaturile de sarbatori in hipermarketuri.
Doua treimi dintre cei chestionati folosesc internetul pentru a cerceta piata si a compara produse si preturi.
Top 10 cadouri preferate de romani
Produse cosmetice / parfumuri (46%)
Imbracaminte. Incaltaminte (44%)
Bijuterii. Ceasuri (36%)
Obiecte de decor (35%)
Carti (35%)
Bani gheata (33%)
Laptop-uri (32%)
Bilete de calatorie (28%)
Produse alimentare sau bauturi (25%)
Telefoane mobile (altele decat iPhone) (23%)
Concluzii finale
- 66% dintre romanii chestionati cred ca declinul economic are un impact direct asupra situatiei lor financiare;
- 59% dintre romanii chestionati declara ca au mai putini bani pentru cheltuieli, fata de aceeasi perioada anului trecut;
- 67% dintre romanii chestionati au incredere ca situatia financiara a caminului lor se va imbunatati sau va ramane la fel, in urmatoarele 12 luni;
- 35% dintre romanii chestionati spun ca dupa iesirea din criza vor continua sa cheltuie mai putin, in timp ce 46% spun ca vor cheltui la fel; doar 19% isi vor majora cheltuielile.
Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.