Studiu de caz: strategia unui fond de investitii


Birgir Jonsson (foto) este managing director la compania islandeza de investitii Kvos International si CEO la firma Infopress Group, detinuta de Kvos. Jonsson povesteste pentru startups.ro care sunt problemele care pot aparea la achizitia unei firme de catre un fond de investitii si ce strategie a aplicat pentru reorganizarea si dezvoltarea Infopress, dupa achizitia acesteia.

 

Kvos este o companie de investitii care targeteaza firmele din industria tipografica si din domenii conexe de activitate. Spre deosebire de alte fonduri de investitii, Kvos este un investitor pe termen lung. Pana acum, nu a facut nici un exit dintr-o companie, in conditiile in care activeaza de 70 de ani in domeniu.

In 2005, Kvos a cumparat Infopress, o tipografie din Odorheiu Secuiesc pe care a intentioneaza sa o transforme intr-o multinationala puternica pe plan regional.


Schimbari strategice

In momentul achizitiei de catre Kvos, Infopress, acum redenumita Infopress Group, nu avea o structura tip corporate, era o firma clasica, in care proprietarul era manager.

“Noi am schimbat acest lucru si acum compania functioneaza mai bine. Managementul si fluxul de lucru sunt mai transparente si exista o impartire clara a raspunderii si responsabilitatii”, explica Birgir Jonsson.

Managing directorul Kvos spune ca, in cazul in care cumperi o companie si ii pastrezi pe fostii proprietari ai afacerii drept parte a echipei de management, este important sa ii faci pe angajati sa inteleaga faptul ca lucrurile s-au schimbat in companie, ca schema organizationala este alta.


Probleme la achizitia unei firme
Daca investitorul intr-o companie va avea un rol activ in management, asa cum face Kvos, atunci intra in scena cateva elemente legate de cultura organizationala.
 

“De exemplu, echipele de manageri alcatuite din proprietarii unei afaceri nu au probleme in a se impune in fata angajatilor, pentru ca ei detin compania. Astfel, in firma pot exista multe obiceiuri proaste de business, care sa persiste multi ani, pentru ca angajatii nu au curaj sa le puna la indoiala”, spune Jonsson.

In acest caz, datoria investitorului este sa gaseasca aceste probleme si sa schimbe cultura organizationala, astfel incat angajatii sa isi dea seama ca pot ajuta sa transforme lucrurile in bine.
 

“Achizitia unei companii este mai dificila atunci cand firmele activeaza pe piete cu care nu esti familiar. In investitiile noastre internationale, uneori am fost norocosi, alteori am fost ghinionisti, dar, in final, am capatat controlul afacerilor cumparate”, spune managing directorul Kvos.


Reorganizarea Infopress
Dupa ce a investit in compania Infopress, Kvos a reorganizat complet operatiunile din Romania si Bulgaria ale acesteia. A refocusat efortul de vanzari si a schimbat structura managementului. De asemenea, a schimbat numele companiilor si a reunit totul sub numele Infopress Group.

 “Pentru fiecare parte din afacere am ales o echipa care sa se ocupe de managementul strategic. Am avut noroc sa lucrez cu manageri competenti, care au experienta in conducerea de multinationale in zona Europei de Sud – Est”, spune Jonsson.

Unii dintre acesti manageri vin din interiorul companiei iar altii au fost recrutati. Acum Infopress Group are o echipa de management complet operationala si dedicata. Managing directorul Kvos spune ca, personal, a fost foarte surprins de nivelul ridicat de talent managerial care exista in Romania.
 

“Aici lucreaza oameni foarte bine educati, profesionisti si dedicati. Trebuie sa spun ca acesta nu este un lucru foarte bine cunoscut in Vestul Europei, iar imaginea pe care tarile din aceasta zona, inclusiv Romania, o au in vest, este diferita. Acesta este un lucru care trebuie sa se schimbe. Trebuie sa aratam lumii cat de puternica poate fi Romania in afaceri”, este de parere Jonsson.


Obiectivele
Acum, scopul pe care il are Jonsson este sa creeze din Infopress Group o companie moderna, multinationala, de nivel mondial in industria in care activeaza si cu sediul central in Europa de Sud-Est.

“Vreau sa pot sa compar aceasta firma cu jucatorii cheie din domeniu pe plan international si sa fiu multumit de rezultat”, spune Jonsson.

De asemenea, el isi doreste sa aiba cei mai buni oameni care sa lucreze in companie si vrea ca ei sa fie mandri de locul unde lucreaza.

“Acesta nu este ceva comun in industria tipografica si, in consecinta, este un obiectiv bun. Mai ales, daca il indeplinim”, explica managing directorul Kvos.

In ultimii doi-trei ani, Infopress Group a crescut rapid, si planul este de a mentine o crestere de 20% pe an si de a mari profitabilitatea. Anul trecut, compania a avut o cifra de afaceri de aproximativ 80 de milioane de euro iar anul acesta este estimata o cifra de afaceri de aproximativ 100 de milioane de euro.

 


Un material startups.ro. Toate drepturile rezervate.


Nu exista comentarii